phl skrev:
Jag har använt borrhammaren dels för lite smågöra, dels för att borra en massa testhål i betong. Har dock bara cyklat båda accarna två gånger men tycker att batterikapaciteten är på tok för låg. Någon av er som cyklat accarna fler gånger och kan svara på om de bättra på sig med tiden?
Du får cykla dom 10 ggr och mäta antalet hålet på varje laddning. Så får vi en indikation på det här med när full kapacitet uppnås, och hur länge ett batteri räcker. Har fortfarande inte sett att någon rapporterat något om hur länge ett batteri räcker.

Robert-san01 skrev:
Nu börjar vi snacka test! :)

Om du har tid får du gärna testa hur många 5,5-6x50mm hål de klarar på 5min med båda maskinerna. Tänkte att det är ungefär som när man skall plugga kabel eller sätta lister.
Ska bli så snart beställningen från amazon.co.uk dyker upp, paketet har varit borta i en vecka nu. :(

Har beställt såväl klena borr som bitshållare för skruv.

Berätta gärna hur maskinerna upplevs i handleden och själva ergonomin för er "vanliga" som kanske inte använder verktyg i sådan utsträckning som många andra gjort/gör. Hantverkarna blir ganska härdade i handleder, underarmar och axlar etc så med min erfarenhet i entreprenad med alla verktyg som existerar så skulle jag vilja se ett grymt test mellan, Dewalt, Makita, Hilti och Festool med samma verktyg, material, bits & borr då förstås.

/Trevlig helg

Jag hade lovat att vara färdig till trettonhelgen, men det var nog lite optimistiskt. Under julledigheten visade sonen för första gången ett visst intresse för att hänga med sin pappa i verkstaden. Det gjorde att jag omedelbart prioriterade bort borrhammartestet, och i stället tillsammans med gossen byggde en bil av k-plyfa, MDF och glasspinnar.

Därför kommer testet att dröja en aning. Ergonomi och liknande har jag redan tittat på. Finns det några andra specifika önskemål?

För min del kan det vara intressant att se hur en del skruvdragare ställer sig i kapacitet till en skruvdragare på 3.0 Ah då det brukar skilja en del i priserna om jag inte missminner mig.

Jag tänkte främst på önskemål rörande testet av den här borrhammaren. Den levererades med två 1,5 Ah-batterier, vilket gör att det inte blir så många hål per laddning. En jämförelse med en skruvdragare tycker jag är svårt, eftersom borrhammaren är till för betong och sten, vilket en skruvdragare inte klarar av alls.

Anledningen till att jag inte inkommit med recension är att jag fick för mig att testa om Li-Ion-ackarna bör cyklas innan de ger full kapacitet. Är uppe på åtta cykler, vid tio får det vara nog.

Mikael_L
phl skrev:
Anledningen till att jag inte inkommit med recension är att jag fick för mig att testa om Li-Ion-ackarna bör cyklas innan de ger full kapacitet. Är uppe på åtta cykler, vid tio får det vara nog.
Hur laddar du ur dom mellan?
Genom att borra till det ger upp?

Sorry, jag menade mer i kommande tester (förhoppningsvis) inte specifikt för detta test. Gällande borrhammare så har jag kört mycket med bl a Hiltis sladdlösa som jag gillar skarpt och vid större saker som bilning tar man Hiltis största i handen och ser glad ut sen har man kört vibrationsträning och skakat av sig brosket för ett helt år framåt när man är klar.

Mikael_L skrev:
Hur laddar du ur dom mellan?
Genom att borra till det ger upp?
Yes, kontinuerlig borrning tills maskinen inte orkar mer. Ackarna indikerar då att de är slut på LED-stapeln. De är då rätt varma och måste kylas i laddaren innan de börjar laddas.

Cyklar du båda ackarna, kunde annars varit bra och se om det var skillnad med och utan cykling

Nej, ena acken har fått en del laddning, den andra har fått två laddningar.

Har äntligen fått alla sedan länge beställda tillbehör (chuck, bitshållare, klena SD-borr, etc..). Test var planerat till helgen, men nu är det Klass-2 varning för snöstorm så vi får se.

Blir väl snöskottning istället..

Robert-san01 skrev:
Nu börjar vi snacka test! :)

Om du har tid får du gärna testa hur många 5,5-6x50mm hål de klarar på 5min med båda maskinerna. Tänkte att det är ungefär som när man skall plugga kabel eller sätta lister.
OK, på begäran!

Bosch GBH 18 vs DeWalt DC988 XRP Hammer Drill, 6 x 50 mm i eldfast tegel. Tid 3 minuter.

Bosch: 10 hål
DeWalt: 4 hål

Boschen borrade snabbt och smidigt medan DeWalten stod och tuggade på ett sätt som fick mej att tro att borret hade havererat, en riktigt tråkigt upplevelse.

Klar vinnare i detta test: Bosch.

För att sätta Boschen på det hala testade jag hålsågning av 70 mm hål i 12 mm OSB. Här var jag HELT övertyga dom att min urstarka DeWalt skulle vinna klart.

Boschen försågs med en separat inköpt originalchuck (ca 200 kr på Amazon UK) och hål sågades.

Bosch: 15 sekunder per hål.
DeWalt: 32 sekunder!

Boschen börjar segla upp som ett riktigt favoritverktyg för mina elprojekt!

• IMG_1294.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.