Att plocka isär den för att se hur den är uppbyggd är väl helt OK.

Men att byta fett i den var väl inte så bra. Är fettet som var i från fabrik så dåligt som det verkar vilja framhållas så kommer denna maskin inte att vara representativ längre i testet då den nu har annan prestanda. Provades den i original utförande så det går att få en indikation på om fettet var så kasst att det påverkar prestandan?

Jag blev mer nyfiken på fettet än själva maskinen!

Nu är ju det här Byggahus och inte Statens ProvningsInstitut. Jag tycker det är jättebra att samma sorts maskin testas på olika sätt (med originalolja och med en annan bättre olja, och av olika användare med olika teknik och olika förutsättningar). Presumtiva köpare är ju också olika, vissa torkar av, smörjer och sköter sina maskiner, andra slänger bara ner dem i verktygslådan. Det är bra att få se hur de fungerar i olika miljöer tycker jag.

P
såå.. hur går det med testerna?.. är det någon maskin man kan köpa? :P

Jag tycker det är snålt av tillverkarna att använda sånt där blaskigt fett som är helt värdelöst, jag har plockat isär en hel del dyrare maskiner och dom enda som verkligen haft bra fett har varit Hitachi.

Jag kan förresten inte se något fel i att mattiasp bytte fett i sin när dom andra är orörda.

pleqtiz skrev:
såå.. hur går det med testerna?.. är det någon maskin man kan köpa? :P
Jag har i alla fall laddat batterierna! Snart blir det skarpt läge! :)

Thomas59
Vill bara meddela att testet nu är genomfört, i sann "Average Joe"-anda, dvs utifrån en helt vanlig hempulares perspektiv. Är den ett bra köp för ett ickeproffs eller ska man hellre hyra en Hilti eller köpa en billig BestTools eller motsvarande?

Kan garantera att inga fetter är utbytta, maskinen är INTE nedmonterad i molekyler eller modifierad. Inga excelark med batteritider kommer att presenteras och jag kan garantera att jag INTE har läst bruksanvisningen.

Borrhammaren är helt enkelt använd under förhållanden där en vanlig slagborrmaskin delvis redan gått bet på uppgiften. Dels för borrning och dels för bilning där ju slagborren iofs inte är ett alternativ. Den har mest för sakens skull även testats som skruvdragare, vilket den kanske inte är avsedd för, vad vet jag?

Kan säga redan nu att maskinen klarade testet galant med ett undantag, mer om detta senare.

Vet faktiskt inte vad maskinen kostar (nån som vet?) så jag har svårt att bedöma hur prisvärd den är och om man kan försvara ett inköp trots att den för en vanlig hempulare nog ändå får ses som en specialmaskin.

Ska bara få tid att samla mina intryck i text och det sker väl ev under kommande helg (resevation för att nyårshelgen är duktigt intecknas) eller mest troligt under början på kommande vecka, så Stay Tuned!

Thomas59 skrev:
Vill bara meddela att testet nu är genomfört, i sann "Average Joe"-anda, dvs utifrån en helt vanlig hempulares perspektiv. Är den ett bra köp för ett ickeproffs eller ska man hellre hyra en Hilti eller köpa en billig BestTools eller motsvarande?

Kan garantera att inga fetter är utbytta, maskinen är INTE nedmonterad i molekyler eller modifierad. Inga excelark med batteritider kommer att presenteras och jag kan garantera att jag INTE har läst bruksanvisningen.

Borrhammaren är helt enkelt använd under förhållanden där en vanlig slagborrmaskin delvis redan gått bet på uppgiften. Dels för borrning och dels för bilning där ju slagborren iofs inte är ett alternativ. Den har mest för sakens skull även testats som skruvdragare, vilket den kanske inte är avsedd för, vad vet jag?

Kan säga redan nu att maskinen klarade testet galant med ett undantag, mer om detta senare.

Vet faktiskt inte vad maskinen kostar (nån som vet?) så jag har svårt att bedöma hur prisvärd den är och om man kan försvara ett inköp trots att den för en vanlig hempulare nog ändå får ses som en specialmaskin.

Ska bara få tid att samla mina intryck i text och det sker väl ev under kommande helg (resevation för att nyårshelgen är duktigt intecknas) eller mest troligt under början på kommande vecka, så Stay Tuned!

Gött!

Jag betackar mig också gärna för excel-arken här ;) Men en sak som jag gärna skulle vilja veta är hur många hål av en viss storlek, t.ex. 10mm, i ett visst material, t.ex. betong, ett fulladdat batteri räcker till.

Diskussionen om testmetoder var i grunden intressant och tänkvärd. Men tonen var tråkig och diskussionen tog alldeles för mycket plats i förhållande till dess betydelse för testningen av borrhammarna som helhet. Jag ber därför samtliga parter att inte kommentera mer om testmetodernas relevans i tråden. Fortsätt gärna diskussionen via PM.
//mod

mycke_nu skrev:
Kan avslöja att det kommer en del jämförelser mellan Boschen och min trotjänare DeWalt DC988 XRP Hammer Drill.

Den senare är treväxlad och har en fullständigt brutal råstyrka vilken nära nog knäckt min högra handled vid ett par tillfällen. Ska bli intressant att jämföra med tyskt finlir.

(Skillnaden i batteristorlek framgår fö av bilden. Bosch 1.5 Ah, DeWalt 2.4 Ah NiCd.)
Stormen bedarrade till slut så jag gav mej på ett litet förtest.

Bosch mot DeWalt med ett sprillans 14 mm Bosch SDS borr.

Testobjekt: Kalibrerad :cool: tegelsten anno ca 1945 från Havdhems Tegelbruk. Dessutom diverse gammal gjutning i betong.

Gjorde raskt schweizerost av tegelstenen med hål både på längden och tvären. Boschen visade sig ha minst dubbla avverkningshastigheten jämfört med min gamla DeWalt.

Dubbla hastigheten betyder dock dubbla energiåtgången och förenat med halva batterikapaciteten kroknade Boschen efter ca 5 minuters hårdkörning medan DeWalten joggade på tämligen oberörd i sitt lugnare tempo.

Litet förtest, som sagt. Mer på nyåret.

Mikael_L
Och den där DeWalten är väl alltså mer en slagborrmaskin än en borrhammare ...?
Som jag förstår det hela ...

Mikael_L skrev:
Och den där DeWalten är väl alltså mer en slagborrmaskin än en borrhammare ...?
Som jag förstår det hela ...
Stämmer bra, Jänkarna har en lite annorlunda terminologi.

Hammer Drill: Slagborr
Rotary Hammer: Borrhammare

I alla händelser så är det intressant att jämföra. :)

mycke_nu skrev:
Stormen bedarrade till slut så jag gav mej på ett litet förtest.

Bosch mot DeWalt med ett sprillans 14 mm Bosch SDS borr.

Testobjekt: Kalibrerad :cool: tegelsten anno ca 1945 från Havdhems Tegelbruk. Dessutom diverse gammal gjutning i betong.

Gjorde raskt schweizerost av tegelstenen med hål både på längden och tvären. Boschen visade sig ha minst dubbla avverkningshastigheten jämfört med min gamla DeWalt.

Dubbla hastigheten betyder dock dubbla energiåtgången och förenat med halva batterikapaciteten kroknade Boschen efter ca 5 minuters hårdkörning medan DeWalten joggade på tämligen oberörd i sitt lugnare tempo.

Litet förtest, som sagt. Mer på nyåret.
Nu börjar vi snacka test! :)

Om du har tid får du gärna testa hur många 5,5-6x50mm hål de klarar på 5min med båda maskinerna. Tänkte att det är ungefär som när man skall plugga kabel eller sätta lister.

Satte igår upp en torkställning i tvättstugan i källaren.

4st 8mm hål ung 70 djupa i tegelvägg.

2hål med Bosch borrhammare och två med motsvarande bosch 18V slagborr.

Tiden för borrningen var ung hälften 10 vs 20s.

Positivt att borrhammaren inte rev upp så mycket som min gamla nätdrivna brukar göra, pluggen satt perfekt.

En annan positiv sak jag inte tänkt på tidigare är att med den lilla boschhammaren så kan man borra och samtidigt hålla dammsugaren intill, detta var ju omöjligt med den större nätdrivna borrhammaren. Detta tycker jag är speciellt viktigt när man borrar i tegel då den röda färgen sätter sig.

Fler tester kommer, men så långt är det en trevlig maskin men tveksamt om den är värd sitt pris för en hemmafixare om en slagborr kan lösa uppgiften.

Jag har använt borrhammaren dels för lite smågöra, dels för att borra en massa testhål i betong. Har dock bara cyklat båda accarna två gånger men tycker att batterikapaciteten är på tok för låg. Någon av er som cyklat accarna fler gånger och kan svara på om de bättra på sig med tiden?

Vad jag har märkt så brukar både Bosch och Hitachis Li-ion batterier behöva användas ca 10 cycler innan dom är uppe på fullt.
Inget vetenskapligt utan bara vad jag har upplevt. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.