L L Jan skrev:
Men vad är vitsen?
Förtvätt.

RoTe RoTe skrev:
Aha smart! Funkar biltemas eller måste man beställa nåt dyrt? Antar man fyller den med utblandat schampo då?
Vet inte, jag köpte en dyr tillverkad i Polen… tror det var innan Biltema hade.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
RoTe
K Kane skrev:
Förtvätt.
Ja precis man vill ju egentligen röra lacken så lite som möjligt.

RoTe RoTe skrev:
Har någon ett tips om ett schampo som löddrar/skummar bra även om man bara använder det i en hink med vatten? Plus om det faktiskt funkar också.
Jag är ingen expert på detta men jag har provat RW:s schampo och det löddrar ordentligt och funkar jättebra. Iaf i kombination med förtvätt med skum. Autodudes Bilschampo Soft99 Neutral Shampoo Creamy löddrar nog mindre (eller doserar jag för snålt?) men funkar också jättebra.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
RoTe
Rabbithole Rabbithole skrev:
Tänkte du på denna?
[länk]
Precis

K Kane skrev:
Förtvätt.
Till segelbåtar finns förvax, förmodligen lika onödigt som förtvätt 😉

RoTe
L L Jan skrev:
Men tänk efter lite, all smuts du kan få bort utan att gnugga på lacken är bra.

L L Jan skrev:
Du verkar inte vilja förstå.

• Gilla
joran och 3 till
  • Laddar…
Alkalisk avfettning eller skum funkar bra som förtvätt tycker jag

RoTe RoTe skrev:
Har någon ett tips om ett schampo som löddrar/skummar bra även om man bara använder det i en hink med vatten? Plus om det faktiskt funkar också.
Är det shampoo och inte förtvätt du är ute efter så tycker jag detta skummar bra, klicka på filmlänken så ser du hur det beter sig

https://arcticlean.se/sv/products/aurora-bilshampo-med-norrsken/412

Vill du använda förtvättmedel som du skumsprutar på bilen så finns det handpumpssprutor (har ej provat hur lång tid det tar att skumma en bil denna väg)
Spruta med ok kvalité

https://www.ebay.com/itm/2334799234...P7R1P7&hash=item365c7ce6df:g:XrwAAOSwHm5nf51w

Edit: billigare och för avfettning

https://bilvardskemi.se/produkt/venus-super-foamer-hd-alka-line-v-20l-box/

RoTe
Tokslut Tokslut skrev:
Är det shampoo och inte förtvätt du är ute efter så tycker jag detta skummar bra, klicka på filmlänken så ser du hur det beter sig

[länk]

Vill du använda förtvättmedel som du skumsprutar på bilen så finns det handpumpssprutor (har ej provat hur lång tid det tar att skumma en bil denna väg)
Spruta med ok kvalité

[länk]
Jag är mest ute efter något som löddrar när jag kör tvätthandsken över bilen som sista steg. Fick tipset av en polare om tershines schampo men dom löddrar inte öht och det känns som man drar runt med bara vatten. Visst bilen blir ren men jag ser ju inte ens var jag har varit vilket gör att jag missar fläckar.

RoTe RoTe skrev:
Jag är mest ute efter något som löddrar när jag kör tvätthandsken över bilen som sista steg. Fick tipset av en polare om tershines schampo men dom löddrar inte öht och det känns som man drar runt med bara vatten. Visst bilen blir ren men jag ser ju inte ens var jag har varit vilket gör att jag missar fläckar.
Jag föredrar också skummande shampon fast det tar längre tid att spola av allt skum. Vägrar använda såndäringa mjölkliknande shampon.

Jag handla en 5L dunk med ovan shampo så jag är nog "set for life" 😅

RoTe RoTe skrev:
Tershines schampo löddrar bra.

RoTe
Mugmaz Mugmaz skrev:
Tershines schampo löddrar bra.
Om man stoppar ner högtrycken i hinken kanske? Men utan högtryck?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.