L L Jan skrev:
Såg den nu, det är inte högt tryck alls. Mycket mindre mindre tryck än min högtryckstvätt när man spolar av.

Effektfullt, men är det någon idé med skum? Jag menar när jag kör avspolning med min högtryckstvätt så är bilen nästan ren efteråt. Använder bilschsmpoo och borste efter för att få bort hinnan och eventuell smuts som sitter hårdare
Ja, det är idé.

Skummet löser smutsen.

Såg denna på Ali.
Trycktvättsverktyg med dubbla anslutningar och 1/4" snabbkoppling, visas med närbild på detaljer och pris på AliExpress.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser lite bekant ut. 😇
Men till ett annat pris.

Den har ¼" snabbkoppling.

• Gilla
Mugmaz
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Ja, det är idé.

Skummet löser smutsen.
Nästan all smuts försvinner efter jag spolat av bilen med min högtryckkstvätt. Möjligtvis på vintern kan någon enstaka smuts vara kvar som ändå försvinner med borten. Vad är vitsen med skum?

L L Jan skrev:
Nästan all smuts försvinner efter jag spolat av bilen med min högtryckkstvätt. Möjligtvis på vintern kan någon enstaka smuts vara kvar som ändå försvinner med borten. Vad är vitsen med skum?
FÖRTVÄTT.
Du kan ju även ha alkalisk avfettning i foam lancen.
Så här går min tvätt till.
Alkalisk i foam lance.
Skölj av.
Foam i foam lance.
Skölj av.
Handtvätt med microfiberhandske.
Skölj av.
Wet Coat.
Skölj av.
Torka med torkduk.
Röd bil efter noggrann tvätt med flera steg inklusive alkalisk avfettning och foam, står på gräsmatta vid ett rött hus.
Skapa konto

L L Jan skrev:
Om du läser vad skrev så ser du att skummet löser smutsen som sitter på bilen.

Förstår du nu?

Är den bara bilen lite lagomt dammig eller pollen så funkar det att blåsa på skum, spola av, torka torrt.

Ren bil.

FredrikR FredrikR skrev:
Om du läser vad skrev så ser du att skummet löser smutsen som sitter på bilen.

Förstår du nu?

Är den bara bilen lite lagomt dammig eller pollen så funkar det att blåsa på skum, spola av, torka torrt.

Ren bil.
Förstår. Skum kör man på sommaren om bilen mest är lite smutsig eller dammig. Efter avsköljningen är bilen ren och man slipper använda borste eller svamp.
Annars är der ingen idé med skum om man har en rejäl högtryckstvätt.

Mugmaz Mugmaz skrev:
FÖRTVÄTT.
Du kan ju även ha alkalisk avfettning i foam lancen.
Så här går min tvätt till.
Alkalisk i foam lance.
Skölj av.
Foam i foam lance.
Skölj av.
Handtvätt med microfiberhandske.
Skölj av.
Wet Coat.
Skölj av.
Torka med torkduk.
[bild]
Va?

L L Jan skrev:
Förstår. Skum kör man på sommaren om bilen mest är lite smutsig eller dammig. Efter avsköljningen är bilen ren och man slipper använda borste eller svamp.
Jo det är absolut idé.

Prova får du se.

L L Jan skrev:
Jo du får av mer skit med foam.
Allt för att minimera repor när du ska handtvätta.

Mugmaz Mugmaz skrev:
Jo du får av mer skit med foam.
Allt för att minimera repor när du ska handtvätta.
Har lärt mig att tvätta med naturborste av djurhår. Vet ej från vilket djur? Alrdig använda svamp. Svamp repar eftersom man drar runt smutsen. Naturbort kan omöjligt repa, av erfarenhet.

L L Jan skrev:
Har lärt mig att tvätta med naturborste av djurhår. Vet ej från vilket djur? Alrdig använda svamp. Svamp repar eftersom man drar runt smutsen. Naturbort kan omöjligt repa, av erfarenhet.
Microfiberhandske.

Mugmaz Mugmaz skrev:
Microfiberhandske.
MIcrofiber är plastfiber av polyester och det mikro-repar lacken eftersom lack är också polyester. Lika repar lika.

Kör med naturmaterial istället!

L L Jan skrev:
Naturborst kan repa precis lika mycket som svamp eller microfiber.

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Kryper till korset och provar en sån också 🥸
Blir inte klok på om DrDirt lansen passar?
Munstycke på flaska i närbild, med linjal bredvid för att mäta dimensionerna på kopplingen, verktyg syns suddigt i bakgrunden.
Skapa konto
Adapter och munstycke på arbetsbänk med verktygstavla i bakgrunden.
Skapa konto

Får nog revidera det jag skrev, adapter behövs.
Munstycket är ¼", väl? och skumsprutan närmare ¾"?

Ser så ut, får se om jag hittar någon.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.