C
Remne skrev:
Konstigt att ingen kommenterat den enorma vikt som ska placeras över huvudhöjd...
Nä, inte så kul att få ett ton plank i huvudet. Å andra sidan så är det ju precis så varenda snickeri som jag varit inne i förvarar sitt virke. Men jag håller med om att man inte skall ta dimensioneringen med en klackspark.

Inte svar på frågan, men en idé kanske... Jag tog ett pallställ med hyllplan och de längsta balkarna jag hittade. Under har jag skivförråd, på sikt en praktisk skivvagn, och på hyllplanen snickerivirke. OK, för långa brädor är ytterstolparna i vägen och materialet måste dras ut, men för allt som är kortare än hyllbredden är det enkelt. Djupet gör att stället sväljer en hel del, utan att det blir oreda mellan olika träslag etc...

IMG_3448.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här blev det. Använde 50x50x5 kkr respektive 60x60x5 vinkeljärn som "ryggar" och tidigare nämnda U-järn som armar. Allt helsvetsat. Som kanske syns på bilden ligger U-järnet som ett "C" enligt anden2000s uträkning. U-järnet möter rygger på samma sätt som masses ritade i inlägg nr 7.

Nästa steg blir att skruva fast plywood som ett hyllplan på armarna precis över sågen. Detta framförallt för att stärka upp mot slag i sidled.

Ja, jag vet att det behöver dammsugare och målas på väggen, men en sak i taget;)

Redigerat:
  • Gilla
Shakula
  • Laddar…
Du får ändra rubriken till "Maskiningenjör behövs inte"

Pär

Kul med återkoppling. Har du fått till några stopp att fästa på anhållet än?

mattiasp skrev:
Kul med återkoppling. Har du fått till några stopp att fästa på anhållet än?
Nix, ej kommit dit än. Blir två flip-stop per sida. De till vänster ska vara djupare (dvs gå längre ut från anhållet) än de till höger. Tanken är att genom att ställa de två till höger på lagom avstånd ifrån varandra ( på tex 200 respektive 2500mm avstånd från klingan) ska utsidan av de två högra stoppen fungera som ett anhåll som medger att man kan öppna porten i bakgrunden och ha mer än 2600mm t höger om klingan samtidigt som man kan använda stoppen på vänstersidan.

Fint! Är det någon form radialsåg du har därborta?

IMG_3452.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
badtastex skrev:
Fint! Är det någon form radialsåg du har därborta?
Nej, det är en pendelkap. Den är väldigt enkelspårig jmf med en radialarmsåg. Det finns förvisso varianter som kan lutas och geras men min kan endast kapa 90-grader. Använder den för grovkapning av massivträ. Klingan kan ej höjas/sänkas utan bara dras ut och in. Man påbörjar snittet innifrån. En kedja ställer tillgänglig väg för såghuvudet. Den är snabb och exakt men har tendensen att kunna börja självmata. Därför aldrig längre kedja än nödvändigt.

Sågen är tillverkad av Tegle i Norge och man kan kapa ca 120x700mm med den, 450mm klinga 4kw.

pär h skrev:
Du får ändra rubriken till "Maskiningenjör behövs inte"

Pär
Haha, vi får väl se om det trillar ner något först...

Själv gjorde jag av träbalkar och rör. 40cm långa, 19mm stålrör med 1,5mm väggtjockelk borde tåla 2500kg innan det går av enligt den ingenjör som jag rådfrågade via irc då jag byggde egen hylla. Det håller för denna mängd virke utan problem, jag kan hänga mina 90kg från en av rören om jag vill.

16087265367_8710d6a775_b.jpg

Daniel nu vill vi se lite fint Exotiskt (läs dyrt) virke på hyllorna.

Pär

Dennis vad är irc?

Pär

pär h skrev:
Daniel nu vill vi se lite fint Exotiskt (läs dyrt) virke på hyllorna.

Pär
Ska först upp med lite hyllplan i plywood som dessutom ska stabilisera i sidled. Sen blir det väl lite blandat. Här kommer att hamna bitar längre än 1m (dvs går ej in under sågbänken) men ändå korta nog att inte lägga tillbaka i det riktiga förrådet. Hoppas det duger åt min herre annars får du komma hit och dumpa lite pockenholz, svartek eller ebenholz;)

Jepp, jag har varit online sen 1994 så jag är lite gammaldags.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.