Har ett sluttande snedtak i ett rum och ska sätta upp en vägg för att kunna utnyttja rummet bättre. Rummet blir alltså mindre. En ventil på ytterväggen blir då inbyggd innanför väggen. Jag undrar om någon vet hur jag ska lösa detta för att det inte ska bli fukt eller mögel i utrymmet som blir inbyggt. Ska jag stänga ventilen innan jag bygger in den eller ska den vara lite öppen? Bör jag sätta en ventil i väggen till rummet för att få ett luftflöde? Det är självdrag i huset och inga problem med vare sig fukt eller torr luft. /amatörsnickaren

BirgitS
Välkommen till forumet!

Svaret beror nog på vad syftet med ventilen är. Är det en ventil för att få in luft i det befintliga rummet eller något annat?
Är det nuvarande rummet ett sovrum?

Tack! Det har tidigare varit ett sovrum men blir nu en Walk-in-closet. Ventilen som byggs in i det slutna utrymmet är en tilluftsventil. Där kommer inte finnas någon frånluftsventil dock, för den hamnar i rummet (WIC).

S Suncamp skrev:
Tack! Det har tidigare varit ett sovrum men blir nu en Walk-in-closet. Ventilen som byggs in i det slutna utrymmet är en tilluftsventil. Där kommer inte finnas någon frånluftsventil dock, för den hamnar i rummet (WIC).
Håller på med nästan exakt samma sak och står inför samma problem . Jag tänkte ta bort ventilen och fylla hålet med isolering. Och på med en ny panelbräda på utsidan. Rätt eller fel vet jag inte

BirgitS
I klädkammare brukar man inte ha tilluft, men ibland har man frånluft om det behövs för att få tillräcklig ventilation av sovrummen på samma våningsplan.

Ok, tack, bra att veta, och då funkar det även efter att tilluftsventilen är borta i själva rummet. Frågan är bara hur det blir när tilluftsventilen är kvar i det inbyggda utrymmet. Om det finns risk för att det blir mögel där.

ChOff ChOff skrev:
Håller på med nästan exakt samma sak och står inför samma problem . Jag tänkte ta bort ventilen och fylla hålet med isolering. Och på med en ny panelbräda på utsidan. Rätt eller fel vet jag inte
Skulle var intressant att veta, men det låter rimligt. Kanske bör jag göra så också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.