Hej! En aning luddig titel men jag vill börja med att säga: Jag har hängt upp en ram. Så den erfarenheten ligger jag på gällande det händiga livet. Så ha tålamod med mig och min nuvarande kunskap.
Jag tänkte bygga ett utekök och behöver lite råd. Jag funderade på att lägga tegel och betongskiva. Inspiration är alltså denna:
Min första fråga är: Verkar detta vara tegelbitar eller såna där påklädnader (väggtegel eller vad det kallas) som är mer som skal? Det är min tanke i alla fall, att göra det så istället för riktig tegel, mest för viktens skull men kan tänka mig även väggtegel.
Fråga nummer två:
Jag tänkte lägga in glasfiber när jag gjuter cementskivan. Men hittar inte fiberstrimlor utan bara "mattor". Tips på var man kan hitta strimlor?
Fråga nummer 3:
Jag kommer göra köket L-format. Som ovanbild, och på andra sidan komer jag att ha en hemmagjord grill. Här kommer mitt största bekymmer. Hur varmt kommer det att bli och tål bygget detta? För om jag gör det med väggtegel kommer jag behöva bygga en ram av trä. Och ska jag ha en grill nära trä:et vad händer då? Samt nära cementskivan, samt nära dessa väggtegel.
Här är bilden på själva grillen jag vill bygga, dock med utseendet enligt bilden ovan, alltså sånt tegel (med träram?) + cementskiva.
Vad råder ni mig + andra tips/tankar?