20 986 läst ·
11 svar
21k läst
11 svar
Bygga ut ny entré/hall
Hej,
Har ett hus i enplan med kallvind & källare från 1943.
Vi har en trång hall och funderar på att bygga ut en ny hall/entré vid den bef. entrén.
Nu har vi grundsockel på ca 50 cm från marknivå till entréplanet.
Ska man då bygga den nya entrén/hallen i marknivå med trappsteg inne i nya hallen, eller bygga den i samma nivå som entréplanet är idag?
Om man bygger i samma nivå som entréplanet, dvs 50 cm upp från marknivå, hur bygger man då? Plintar man (blir lååånga plintar) eller skall man gräva undan och bygg upp med leca-stenar? Eller har ni andra idéer?
Har stort bör man ha? Funderingar på ca 2,5 x 2,5 meter.
Tacksam för Era funderingar och idéer!

Har ett hus i enplan med kallvind & källare från 1943.
Vi har en trång hall och funderar på att bygga ut en ny hall/entré vid den bef. entrén.
Nu har vi grundsockel på ca 50 cm från marknivå till entréplanet.
Ska man då bygga den nya entrén/hallen i marknivå med trappsteg inne i nya hallen, eller bygga den i samma nivå som entréplanet är idag?
Om man bygger i samma nivå som entréplanet, dvs 50 cm upp från marknivå, hur bygger man då? Plintar man (blir lååånga plintar) eller skall man gräva undan och bygg upp med leca-stenar? Eller har ni andra idéer?
Har stort bör man ha? Funderingar på ca 2,5 x 2,5 meter.
Tacksam för Era funderingar och idéer!
Har precis färdigställt en liknande tillbyggnad. Upp murad med leca, ca 60cm ovan mark.
Grundsula på frostfritt, leca till önskad höjd, 300mm cellplast, gjuten platta med golvvärme.
Våran är på 2,5x3,5. Passar bra till oss.
Grundsula på frostfritt, leca till önskad höjd, 300mm cellplast, gjuten platta med golvvärme.
Våran är på 2,5x3,5. Passar bra till oss.
Hej,
Vad kul!
Har du någon bild du kan dela med dig av? Vore väldigt kul att få insperation.
När du murat upp med leca, har du fyllt betong ända upp, eller spar man så det blir som en krypgrund? Om så, räcker det med att ventliera från två håll då? eller krävs någon form av fläkt?
Vad kul!
Har du någon bild du kan dela med dig av? Vore väldigt kul att få insperation.
När du murat upp med leca, har du fyllt betong ända upp, eller spar man så det blir som en krypgrund? Om så, räcker det med att ventliera från två håll då? eller krävs någon form av fläkt?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ska kolla om det finns några bra bilder.kapten_nilsson skrev:
Har inte fyllt med betong, utan med singel 8-16.
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/172649-ernstas-facelift.html
du får bläddra lite för att komma till bilderna på grund/utbyggnaden, nu är våran iofs lite större än vad ni hade tänkt ca 21 m², sulan ligger på ca 1 meters djup, sen är det byggt som en torpargrund med fyra ventiler. det är inte så svårt att göra golven i samma nivå om man kan plus och minus.
du får bläddra lite för att komma till bilderna på grund/utbyggnaden, nu är våran iofs lite större än vad ni hade tänkt ca 21 m², sulan ligger på ca 1 meters djup, sen är det byggt som en torpargrund med fyra ventiler. det är inte så svårt att göra golven i samma nivå om man kan plus och minus.
Det kan ju bli snyggt med en liten inomhustrapp också och dessutom kanske finns möjlighet att göra högre takhöjd i hallen i det fallet för att få en mäktig känsla när man kommer in i huset. 
Hur gick det för dig? Har en liknande situation. Vi har en trappa i betong står på gjutna plintar. tänker att man tar bort trappan använder plintar till att bygga bärlina till nytt golvK kapten_nilsson skrev:Hej,
Har ett hus i enplan med kallvind & källare från 1943.
Vi har en trång hall och funderar på att bygga ut en ny hall/entré vid den bef. entrén.
Nu har vi grundsockel på ca 50 cm från marknivå till entréplanet.
Ska man då bygga den nya entrén/hallen i marknivå med trappsteg inne i nya hallen, eller bygga den i samma nivå som entréplanet är idag?
Om man bygger i samma nivå som entréplanet, dvs 50 cm upp från marknivå, hur bygger man då? Plintar man (blir lååånga plintar) eller skall man gräva undan och bygg upp med leca-stenar? Eller har ni andra idéer?
Har stort bör man ha? Funderingar på ca 2,5 x 2,5 meter.
Tacksam för Era funderingar och idéer!![]()
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden