Hej, kul och vara med det här forumet. Fösta gången jag skriver här och hoppas att jag kan få svar på mima frågor. Vi har byggt ett rum på takvåningen och hade tänkt bygga ett litet wc med dusch, men nu vill vi byta plat på wc och behöver dra en 110 rör dit vi tänker ha avloppet. För att dra dit rören då behöver vi borra håll på bjälklagen, vilket vi vill undvika då jag undrar om man istället kan bygga en trumma för rören längs hela vägen? Om vi bygger trumma då måste vi höja golvet i Wc så undrar om någon kan ge något tips eller har en idé hur o på vilket sätt jag kan lösa detta på ett smidigt sätt?
 
  • Avloppsrör och verktyg på ett byggplatsgolv med texten "Här är avloppsröret nu" som tyder på planering av VVS-arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inbyggnadsrum på takvåning under konstruktion med isolering och textanvisning för att bygga en rörtrumma längs väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt, avloppsrörsplacering markerad i ett oisolerat rum under ombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
Ja det går bra att bygga en trumma. Med vägganslutet avlopp via trumman. Men varför behöver du höja golvet?

Men ser ut som det är en bit att bygga trumma, blir det snyggt? tar det inte onödigt mycket utrymme? Du kan inte dra om avloppet underifrån eller i bjälklaget?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
surris surris skrev:
Ja det går bra att bygga en trumma. Med vägganslutet avlopp via trumman. Men varför behöver du höja golvet?

Men ser ut som det är en bit att bygga trumma, blir det snyggt? tar det inte onödigt mycket utrymme? Du kan inte dra om avloppet underifrån eller i bjälklaget?
Hej, Tack för för ditt input. Man skulle kunna dra mellan bjälklagen, men då måste man borra genom de, vilket vi helt inte vill. Det är en påbyggnad som vi har byggt på befintligt tak och när vi renoverade undervåningen drog vi upp stammen. Från början hade vi tänkt bygga wc precis där stammen kommer upp, men efteråt ändrades planen. Från början hade taket 5 m bjälklag med 1 m mellanrum så stärkte med ett lager bjälklag med 60 cm mellan rum. Som du kan se på bilden.
 
  • Handritad skiss av bjälklag för påbyggnad med måttangivelser och anteckningar om konstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att dra röret då måste man göra ett litet kapning på översta bjälklagen. Jag undrar om vi gör en sådant kapning, kan det påverka konstruktionen?
 
surris
S Silan skrev:
Hej, Tack för för ditt input. Man skulle kunna dra mellan bjälklagen, men då måste man borra genom de, vilket vi helt inte vill. Det är en påbyggnad som vi har byggt på befintligt tak och när vi renoverade undervåningen drog vi upp stammen. Från början hade vi tänkt bygga wc precis där stammen kommer upp, men efteråt ändrades planen. Från början hade taket 5 m bjälklag med 1 m mellanrum så stärkte med ett lager bjälklag med 60 cm mellan rum. Som du kan se på bilden.
Det är korsdat stomme alltså? Om ni går ner i det undre regelverket kan ni dra röret utan att göra åverkan på det övre regelverket.
 
surris surris skrev:
Det är korsdat stomme alltså? Om ni går ner i det undre regelverket kan ni dra röret utan att göra åverkan på det övre regelverket.
Hej Surris,
En fråga till; vi har lagt playwood på golvet ända till under ytterväggar. För att dra röret under regelverket då måste vi tabort eller kapa en bit av playwooden för att se om det går att dra. Kan man kapa playwooden utan att den påverkar ytterväggarna? Vi har kapat en liten bit, men sen vågade inte
 
  • Utkapad plywoodskiva på ett golv nära en vägg, bredvid isoleringsmaterial, i ett pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvet med playwood och en liten kapad öppning för att dra rör, vid sidan OSB-skiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
Det ska du kunna göra, bärigheten vilar på reglarna vi plywooden. Du kanske behöver sätta kortlingar där du kapar skivorna och sen lagar i. Beroende på vad du ska ha för ytskikt på golvet så bör du ha når annat underlag än bara plywood.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.