Hej
Får börja med att jag är mycket ovan vid snickeri/altanbygge. Men läst på så gott det går. Så om någon svarar mig, gör det gärna i lekmanstermer så jag förstår.
Dags att bygga ut den existerande altanen och ska egentligen fylla på där den gamla slutat ända ut till grannens carport. ( se bilder). Har väl egentligen gjort klart ramen så att den är i våg.
Vid kryssmätning inser jag nu att den existerande altanen inte är helt parallel med huset och grannens carport. Altanen är ca 10m lång och 3m bred vilket gör diffen betydande.
När jag rätar upp min nytänkta altan så ser ni diffen på bilden.
Jag stannade där för dagen och tänkte bara höra med er allvetare.
Min plan är helt enkelt att fortsätta på det ”sneda” bygget och så får jag väl hantera det på slutet (mot carporten) med någon slags snedsågad planka.
Alternativet skulle ju se väldigt konstigt ut då ”brytet/skiftet” mot den existerande altanen skulle se dumt ut. Det är dessutom precis vid utgången till altanen.
Stödjer ni min teori kring att fortsätta helt i linje med den gamla trallen. Eller har ni något annat tips?
Får börja med att jag är mycket ovan vid snickeri/altanbygge. Men läst på så gott det går. Så om någon svarar mig, gör det gärna i lekmanstermer så jag förstår.
Dags att bygga ut den existerande altanen och ska egentligen fylla på där den gamla slutat ända ut till grannens carport. ( se bilder). Har väl egentligen gjort klart ramen så att den är i våg.
Vid kryssmätning inser jag nu att den existerande altanen inte är helt parallel med huset och grannens carport. Altanen är ca 10m lång och 3m bred vilket gör diffen betydande.
När jag rätar upp min nytänkta altan så ser ni diffen på bilden.
Jag stannade där för dagen och tänkte bara höra med er allvetare.
Min plan är helt enkelt att fortsätta på det ”sneda” bygget och så får jag väl hantera det på slutet (mot carporten) med någon slags snedsågad planka.
Alternativet skulle ju se väldigt konstigt ut då ”brytet/skiftet” mot den existerande altanen skulle se dumt ut. Det är dessutom precis vid utgången till altanen.
Stödjer ni min teori kring att fortsätta helt i linje med den gamla trallen. Eller har ni något annat tips?
Redigerat:
Hur långa är stumparna som är närmast bild? Om det är någon meter skulle jag riva bort dem och lägga nytt fullängd.
Om det är stora värden i biten ”bakom fotografen”: bygga integrerad blomlåda, spaljé, stenläggning som bryter av men passar i ”skarven”, sittmöbel/förvaringsbox eller liknande.
Eller så lever du med en generalskarv med snedbräda som ”mellanlägg”. Det funkar ju.
Om det är stora värden i biten ”bakom fotografen”: bygga integrerad blomlåda, spaljé, stenläggning som bryter av men passar i ”skarven”, sittmöbel/förvaringsbox eller liknande.
Eller så lever du med en generalskarv med snedbräda som ”mellanlägg”. Det funkar ju.
Tack för svar och bra idé som jag naturligtvis borde tagit med i mitt inlägg. ”Bakom fotografen” finns soffgrupp och cafegrupp, dvs en betydande bit kvar av terrassen som jag inte tänker riva upp/ändra på. Där går min gräns i alla fallpjgb skrev:
Hur långa är stumparna som är närmast bild? Om det är någon meter skulle jag riva bort dem och lägga nytt fullängd.
I would simply cut the boards at an angle on the joint. But I have to disappoint you with something else. In my opinion, and I think others will agree, the bricks you use for support are too small. Since you have soft soil, you should use at least 40x40 cm, which will not provide lasting stability anyway.
Thx for the answer.S sturnus skrev:I would simply cut the boards at an angle on the joint. But I have to disappoint you with something else. In my opinion, and I think others will agree, the bricks you use for support are too small. Since you have soft soil, you should use at least 40x40 cm, which will not provide lasting stability anyway.
Regarding the bricks you hit me where it hurts
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga med VarbergsHus
Hustillverkare -
Bygga öppen hylla i kök
Hantverkare -
Bygga ut 45 kvm funkishus till drömhus – våra planer för tillbyggnad
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bygga enkelt förråd mot slänt
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -