Hej

Får börja med att jag är mycket ovan vid snickeri/altanbygge. Men läst på så gott det går. Så om någon svarar mig, gör det gärna i lekmanstermer så jag förstår.

Dags att bygga ut den existerande altanen och ska egentligen fylla på där den gamla slutat ända ut till grannens carport. ( se bilder). Har väl egentligen gjort klart ramen så att den är i våg.

Vid kryssmätning inser jag nu att den existerande altanen inte är helt parallel med huset och grannens carport. Altanen är ca 10m lång och 3m bred vilket gör diffen betydande.
När jag rätar upp min nytänkta altan så ser ni diffen på bilden.
Jag stannade där för dagen och tänkte bara höra med er allvetare.

Min plan är helt enkelt att fortsätta på det ”sneda” bygget och så får jag väl hantera det på slutet (mot carporten) med någon slags snedsågad planka.
Alternativet skulle ju se väldigt konstigt ut då ”brytet/skiftet” mot den existerande altanen skulle se dumt ut. Det är dessutom precis vid utgången till altanen.

Stödjer ni min teori kring att fortsätta helt i linje med den gamla trallen. Eller har ni något annat tips?

• Byggarbete för altan med trästomme och linjer av stenar på marken bredvid ett hus; befintlig altan i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ramkonstruktion för altanutbyggnad vid sidan av ett hus, med markstenar och rep utlagda på marken, synligt befintligt trägolv i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hur långa är stumparna som är närmast bild? Om det är någon meter skulle jag riva bort dem och lägga nytt fullängd.

Om det är stora värden i biten ”bakom fotografen”: bygga integrerad blomlåda, spaljé, stenläggning som bryter av men passar i ”skarven”, sittmöbel/förvaringsbox eller liknande.

Eller så lever du med en generalskarv med snedbräda som ”mellanlägg”. Det funkar ju.

pjgb pjgb skrev:
Hur långa är stumparna som är närmast bild? Om det är någon meter skulle jag riva bort dem och lägga nytt fullängd.

Om det är stora värden i biten ”bakom fotografen”: bygga integrerad blomlåda, spaljé, stenläggning som bryter av men passar i ”skarven”, sittmöbel/förvaringsbox eller liknande.

Eller så lever du med en generalskarv med snedbräda som ”mellanlägg”. Det funkar ju.
Tack för svar och bra idé som jag naturligtvis borde tagit med i mitt inlägg. ”Bakom fotografen” finns soffgrupp och cafegrupp, dvs en betydande bit kvar av terrassen som jag inte tänker riva upp/ändra på. Där går min gräns i alla fall :).

I would simply cut the boards at an angle on the joint. But I have to disappoint you with something else. In my opinion, and I think others will agree, the bricks you use for support are too small. Since you have soft soil, you should use at least 40x40 cm, which will not provide lasting stability anyway.

S sturnus skrev:
I would simply cut the boards at an angle on the joint. But I have to disappoint you with something else. In my opinion, and I think others will agree, the bricks you use for support are too small. Since you have soft soil, you should use at least 40x40 cm, which will not provide lasting stability anyway.
Thx for the answer.
Regarding the bricks you hit me where it hurts :). However I follow the house builders who used the same dimension in the original deck. It is a fairly new house and they have held up good and haven’t moved since new (13 years). Just below the dirt are the thicker stones you see at one of the sides. No movement yet so I take a little chance here. But your point is noted (and of course correct).

• Gilla
sturnus
  • Laddar…
Previously, this terrace was a narrow strip so it was difficult to apply larger loads. Now this will change.

• Gilla
stroy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.