Jag ska bygga plank som är ca 2,2m högt. Jag ska nu sätta dit de horisontella reglarna och funderar lite på hur jag ska fästa dem i marken
Jag har tidigare byggt lägre staket och satte då dit betongsko i betong jag blandade själv i rör. Tycker inte alls det blev speciellt stadigt. Varken i marken eller skon o betongen. Samt att reglerna lätt blev ostadiga i skon också.
Därför funderar jag på att köpa dessa istället. vad har ni för förslag jag ska göra?
https://www.bauhaus.se/betongplint-...jwYy_zOfaxbqCrZJGxWdA0eax2MZcyjBoC1igQAvD_BwE
Jag har tidigare byggt lägre staket och satte då dit betongsko i betong jag blandade själv i rör. Tycker inte alls det blev speciellt stadigt. Varken i marken eller skon o betongen. Samt att reglerna lätt blev ostadiga i skon också.
Därför funderar jag på att köpa dessa istället. vad har ni för förslag jag ska göra?
https://www.bauhaus.se/betongplint-...jwYy_zOfaxbqCrZJGxWdA0eax2MZcyjBoC1igQAvD_BwE
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1) Horisontella reglar ska du nog inte fästa i marken alls, du kanske menar vertikala stolpar?
2) Välj plintjärn istället för en enkel stolpsko som bara sitter i betongen med ett runt järn. Två plintjärn i plinten (som i din bild) böjer sig inte alls lika lätt som ett enda runt järn, särskilt inte i riktningen vinkelrätt mot järnets minsta tjocklek, så placera plinten vriden åt lämpligt håll. Vindtryck på ett plank kan vara rätt betydande.
3) om det är mjuk mark kan du behöva packa med större stenar runt din plint (oavsett om du gjuter eller köper färdigt). Och ett rejält djup behövs förstås också, gärna över en halvmeter.
2) Välj plintjärn istället för en enkel stolpsko som bara sitter i betongen med ett runt järn. Två plintjärn i plinten (som i din bild) böjer sig inte alls lika lätt som ett enda runt järn, särskilt inte i riktningen vinkelrätt mot järnets minsta tjocklek, så placera plinten vriden åt lämpligt håll. Vindtryck på ett plank kan vara rätt betydande.
3) om det är mjuk mark kan du behöva packa med större stenar runt din plint (oavsett om du gjuter eller köper färdigt). Och ett rejält djup behövs förstås också, gärna över en halvmeter.
Produkter som diskuteras: "plintjärn"
Plintjärn PA FZV varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
46 kr inkl moms
Läs mer
Hur långt kommer planket vara?
Finns det möjlighet att fästa det i något som är stabilt i ändorna?
Blir det för vingligt så är snedstöttor troligen nödvändiga om det är på en mycket vindutsatt plats planket bygga på.
Finns det möjlighet att fästa det i något som är stabilt i ändorna?
Blir det för vingligt så är snedstöttor troligen nödvändiga om det är på en mycket vindutsatt plats planket bygga på.
Alternativet till snedstöttor kan vara t ex vara planteringslådor, sittbänkar, spaljé, alkover och/eller pergola. Då kan man få in stödet redan från början både vad gäller byggnadsteknik och design samt på köpet utnyttja planket mer.
Alternativet till plintjärn om man gjuter själv är metallprofiler t ex U- eller I-profil vilka går att få stadigare och längre .
Alternativet till plintjärn om man gjuter själv är metallprofiler t ex U- eller I-profil vilka går att få stadigare och längre .
Jag skulle inte fokusera på att bara gräva djupt utan snarare brett. Om du står på i en halvmeter snö med fötterna ihopbundna när marken börjar skaka gör det lite, om du däremot får stå med fötterna en halvmeter isär när det börjar skaka så står du mycket stadigare.
Ja, NTR-A-klassade stolpar kan gjutas ned direkt i betong. Betongens höga pH skyddar stolparna effektivt från att röta inne i plinten. Det är inte en så populär konstruktion idag men har fördelen att den blir väldigt stabil. När stolparna väl rötar så gör de det ovanför gjutningen efter kanske 50-100 år. Men det är ju för nästa generation att ta hand om och då lär resten av planken ändå vara redo för rivning.
Det absolut enklaste sättet är att gräva ut ett hål, lite grus i botten, sätt upp stolpe/regeln i hålet och fixerar. Sen häller du i plintbetong, tar vattenslang så det blir blöt, rör lite med ett armeringsjärn i hålet och låt torka. Det kommer inte röra sig på 100 år. Har byggt mitt plank så och det händer inget. Du får nog hämta en grävmaskin om du någonsin vill få bort det igen.