Jag tänkte försöka bygga en egen skohylla med rundstavar som bas som sedan skall fästas på vägg, typ som på bilden nedan där det är enkla konsoller från IKEA använts (Sandshult).

Funderar på hur man egentligen "bäst" (snyggast/enklast/billigast?) fäster rundstavarna i konsolerna?

Ett alternativ är ju att göra som på bilden nedan, enligt beskrivningen gick det då åt mycket lim men jag funderar på om det inte bara är att borra om man nu väljer att göra så?

Funderar också på om det finns något enklare eller bättre vis att fästa rundstavarna? Jag vill använda rundstavar men är i övrigt flexibel vad gäller konsoller ...

Ett annat alternativ är att köpa konsoller i metall som t.ex. de här, men det känns samtidigt lite onödigt dyrt kanske om jag skulle behöva 4 eller kanske 6 stycken ...

https://www.specialbeslag.se/produk...mRqgk1FzHHFRul238J92FB2J1dr6rFhxoCLmMQAvD_BwE

Tacksam för all input!

Skohylla med rundstavar monterad på vägg, jeansjacka hänger ovanför, bredvid affisch med hattar, bruna sneakers på hyllan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så mycket lim kan det väl inte gå åt? Det är ju inte så stor kontaktyta mellan staven och konsolen. Men ser det inte ut som det är konsolen är urjackad för att få ner en bit av staven? (Eller är det staven som är avfasad...?)

• Gilla
johan_T
  • Laddar…
johan_T johan_T skrev:
Funderar på hur man egentligen "bäst" (snyggast/enklast/billigast?) fäster rundstavarna i konsolerna?
Man kan naturligtvis själv borra lämpliga hål i konsollerna i stil med de som finns i länken. Då är man ganska fri att designa resten som man vill.

Ibland kan man köpa kvastskaft billigt. Ett alternativ till rundstav på fina gatan. Byggvaruhus, Biltema och Jula t.ex. har nog det som behövs.

• Gilla
johan_T
  • Laddar…
Ibland säljer dock Jula enbart de billigast skaften i kombination med själva kvasthuvudet.

• Gilla
johan_T
  • Laddar…
Jag hade samma funderingar som dig förra sommaren. Jag gjorde egna konsoler av limträ ek och sen satte jag rundstavarna igenom. En lite halvkass bild, men du kanske förstår principen.

• Hemgjorda ekkonsoler och rundstav på blommig tapet, med hängd orange ryggsäck och bänk med rosa kudde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Posselosse och 2 till
  • Laddar…
A andnel skrev:
Jag hade samma funderingar som dig förra sommaren. Jag gjorde egna konsoler av limträ ek och sen satte jag rundstavarna igenom. En lite halvkass bild, men du kanske förstår principen.
Jättesnyggt! Hade gärna gjort så men vet ej om jag klarar av det, ser ganska avancerat ut 😄

Har du sågat konsolerna i 45 graders vinkel inne i hörnet? Och sen borrat stora hål? Limmat eller skruvat eller hur har du fäst?

johan_T johan_T skrev:
Jättesnyggt! Hade gärna gjort så men vet ej om jag klarar av det, ser ganska avancerat ut 😄

Har du sågat konsolerna i 45 graders vinkel inne i hörnet? Och sen borrat stora hål? Limmat eller skruvat eller hur har du fäst?
Jag sågade ut dem i ett stycke. Sen skruvade jag fast dem i väggen så de bär hatthyllan genom att vara fastskruvade i väggen längst bort. Försänkte skruvarna lite. Den i mitten är dock i två stycken och limmad för att den måste vara starkare. Går ju inte att göra chins i hatthyllan, men den är tillräckligt stark ;)

• Gilla
johan_T
  • Laddar…
A andnel skrev:
Jag sågade ut dem i ett stycke. Sen skruvade jag fast dem i väggen så de bär hatthyllan genom att vara fastskruvade i väggen längst bort. Försänkte skruvarna lite. Den i mitten är dock i två stycken och limmad för att den måste vara starkare. Går ju inte att göra chins i hatthyllan, men den är tillräckligt stark ;)
Jättesnygg var den i alla fall tycker jag, får se om jag vågar mig på att göra något liknande!

• Gilla
andnel
  • Laddar…
Tack! Hoppas du hittar något bra sätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.