Hello

Tänkte bygga in lite jox på altanen och då passa på att göra ett skåp/sideboard som ska vara ca 3 m långt, 1,1 m högt och 36 cm djupt i tryckimpregnerat virke där toppytans plank kommer fungera som en avlastningsyta. Baktill är en mur och allt står på trall. Funderar nu också på att göra det någorlunda regnskyddat för innehållet.

Tänkte att jag bara skär till typ kanalplast och tiltar lätt och sätter under plankorna på toppen men då kommer vattnet (och smuts) rinna längs insidan på framväggen och dörrarna vilket i sig skulle kunna vara ok...

Men innan jag börjar så undrar jag bara om det finns ett smartare sätt att göra det regnskyddat med en horisontell topp i trall och där det vattentäta materialet inte syns utanpå?

Tacksam för alla tips!

Bygg ett tak med fall av formplyfa och sen lägger du trall ovanpå. Täta alla sågsnitt i plyfan.
Fäster du en remsa plyfa längst ner i fallet/fallen kan du leda vattnet till ett rör eller slang dvs en "hängränna" och "stuprör".

• Gilla
Sweetme
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Bygg ett tak med fall av formplyfa och sen lägger du trall ovanpå. Täta alla sågsnitt i plyfan.
Fäster du en remsa plyfa längst ner i fallet/fallen kan du leda vattnet till ett rör eller slang dvs en "hängränna" och "stuprör".
Bra idé med vattenrännan - blir ju enklare att fixa med plyfa också (y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.