Hej, jag ska bygga råspont-vägg i vårt hobbyrum.
Funkar det med vanlig 17x95 eller bör man gå upp på 20-22 mm?

Ska råsponten spikas med två spikrader eller räcker det med en?
Eller kan man alternativt skråskruva som när man lägger golv?

Skulle rekommendera två spikar per bräda annars böjer dom sig mycket.

17*95 duger bra.

Tack Huggan!

huggan skrev:
Skulle rekommendera två spikar per bräda annars böjer dom sig mycket...
Detta måste vara ett missförstånd. Varför skulle väggpanelen "böja" sig?

Jag har ett litet stall som invändigt är panelat med vanlig 22x95 mm råspont.
Den är spikad i sponten, alltså en spik per bräda och regel.
Man kan svagt ana spiken (eller snarare dyckerten) där råsponten har torkat isär lite.
Att spika med två spik är onödigt och blir dessutom fult.

Att jag har 22 mm råspont är för att hästarna inte skulle kunna sparka sönder väggarna,
annars hade 17 mm räckt utmärkt.

Att skruva dolt i sponten går också utmärkt.
Jag rekommenderar denna skruv:
Skruv.jpg
http://www.gunnebofastening.se/sv-SE/Fastening/Produkter/Skruv/Listskruv/Golv-sockelskruv/
42 mm är lagom.

Vanlig råspont är inte torkad så mycket så när den kommer in i ett varmt hus så blir brädorna lätt konkava så det blir bättre med två spikar per bräda, detta gäller vid synlig spikning.

huggan skrev:
Vanlig råspont är inte torkad så mycket så när den kommer in i ett varmt hus så blir brädorna lätt konkava så det blir bättre med två spikar per bräda, detta gäller vid synlig spikning.
Det finns inga konkava brädor i mitt stall i alla fall.
Detta borde i så fall gälla för vart enda tak också.

Var köper du ditt virke?

Är ditt stall och tak uppvärmt till 20+?

Bro Sågverk var det inhandlat.

Ja.
Snarare +30°C nu på sommaren :)

Det är klart att de kan torka lite när de kommer inomhus så de blir antingen konkava eller konvexa. Sågverket har inte tid att svänga brädorna innan de åker in i hyveln så kärnsidan kan komma hur som helst.

95mm är dock så smala bräder så det kommer nästan garanterat inte att synas. Att två spikar skulle hålla brädan så att den inte slipper att dra ihop sig tror jag heller inte riktigt på. Jag tycker absolut du ska använda dig av sponten när du har möjlighet att dölja infästningen. Två stora spikskallar i varje fästpunkt blir ju asfult. Jag skruvade min väggpanel 18x145 i sponten och den har inte böjt sig så det syns åtminstone.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.