Hej

Detta är min första tråd på detta forum även om jag är en mångårig läsare.

Lite grundförutsättningar:
Jag har en isolerad verkstad som från början är en lada från ca 1940 på 80-85kvm, byggnaden är påbyggd och isolerad i etapper genom åren vilket bland annat innebär olika golvnivå och taknivå i alla (6!) rum. Byggnaden ligger i en sluttning och har en tjock men otät grundmur och krypgrunden varierar mellan ca 10-200cm i höjd. Verkstaden har använts av en tidigare ägare som kontor och lager och var då uppvärmt med elradiatorer, men det var för 15 år sedan. Sedan dess har det för det mesta stått ouppvärmt och under vissa perioder stått med luft/luftvärmepump i ett av rummen. På grund av detta så luktar det mycket mögel/fukt/jord i byggnaden idag.

Min plan för grunden är följande:
* Dika ena sidan av ladan för att minska mängden vatten som rinner genom grunden (redan gjort)
* Riva ut allt organiskt material som förvarats i grunden (redan gjort)
* Gräva ur en del av jordlagret ur grunden
* Plasta hela grunden med åldersbeständig plast samt tejpa skarvar

Allt detta för att minska mängden markfukt in i byggnaden samt minska en stor del av lukten av jord.

Planen för golvet i byggnaden invändigt
* Pappa alla golv med vindpapp
* Utgå från högsta golvhöjden och sedan regla upp övriga rum som ligger -3 till -22cm
* Isolera alla golv där det finns möjlighet med 120mm isolerskivor och i övriga rum så mycket/lite det går
* Lägga golvspånskivor

Planen för ytter/innerväggar
* Riva så många innerväggar som möjligt, det finns en hjärtvägg och en gammal timrad gavel som ej går att riva
* Alla ytterväggar reglas och tilläggsisoleras med 45mm isolerskivor (baserar detta på att man ej bör isolera med i 1/3 av nuvarande isolering för att undvika problem med daggpunkten), plasta alla väggar och sedan ett lager med enkelgips
* Alla innerväggar gipsas ett lager på befintlig vägg

Planen för tak
* På grund av redan låg takhöjd 2,22m-2m i dagsläget och ända ner till 1,9m efter höjningen av golvet har jag beslutat att riva hela innertaket och offra loftet. Detta var något jag egentligen verkligen inte ville göra, men jag ser ingen genomförbar lösning att få ordning på golvnivåerna och samtidigt behålla loftet.
* På vissa ställen kommer de timrade takstolarna ha bjälkar som blir relativt låga på uppskattningsvis 2-2,1m höjd, men det tänker jag att man kan leva med när det i övrigt blir luftigt mot taket.
* Dagens innertak är isolerat med massa gammal skit, en del isolering, en del spån och en del gamla madrasser, mattor etc.
* Yttertak isoleras mot nock med 220+120 isolering samt plastas och öppnar då en takhöjd på ca 4m och gipsas sedan med takgips.

Det finns dock ett par huvudbry som jag skulle behöva hjälp att bolla med er. Tanken när allt är klart är att få i vettig ventilation samt komplettera med en ytterligare luft/luftvärmepump och då värma upp byggnaden kontinuerligt, men så kommer det inte vara under byggtiden. Eftersom jag har tänkt att göra detta själv som arbetande småbarnsförälder med begränsad budget så inser jag att projektet kommer ta flera år innan jag tar min först öl i soffan i mitt nya hobbyrum. Det som då oroar mig är att materialet jag tillför under tiden tex nytt golvspån/gips/isolering skall ta lukt under tiden och att när jag väl är klar kommer jag ändå ha en dålig lukt i byggnanden. Sedan är jag osäker på om min plastning av grunden, tillförsel av ventilation och värme kommer vara tillräckligt för att komma i ordning med problemen.

Tidigare har jag i perioder kört med ozonrenare, avfuktare, värme och vädrat och då håller det sig okay, men när jag slutar med detta ökar lukten igen.

Personligen tror jag att en stor del av lukten sitter i innertaket som skall rivas, men i övrigt hade jag inga planer på att riva befintligt golv samt skivor/isolering i befintliga väggar utan tanken var isolering, plast och gips. Om jag måste riva allt befintligt golv samt all befintlig isolering i vägg samt skivor/plankor som sitter som innervägg idag så kommer projektet bli monumentalt mycket större , dyrare och kanske inte ens genomförbart. Att riva hela byggnaden och bygga nytt är inte heller ett alternativ och jag ser inte att det är möjligt att få grunden tät för att ventilera den separat.

Så för att summera denna vägg av text, tror ni min plan är tillräcklig för att komma i ordning med problemen med lukten? Finns det något annat jag bör tänka på eller som jag missat?

Du har en bra plan. Vet du om det sitter plast i väggar eller golv idag som kan ha stängt in fukt? Finns vatten indraget som kan ha skapat en fuktskada behöver du undersöka runt rören.

Jag gissar också att väggmaterialen sugit åt sig fukt. Kanske vinden men inte om den är torr med tätt yttertak.

Hej och välkommen till Byggahus :)

Är det ett alternativ att bryta upp hela golvet och göra om det?
Jag inser att det är en kostnad och ett jäkla jobb, men det går kanske att återvinna en del materiel och framförallt säkerställa grund och isolering och golv och takhöjd och därmed behålla loftet.
Sen finns finare/dyrare isolering så du uppnår samma isolering med halva tjockleken, dvs behåll loftet.
Sen tycker jag du ska sätta OSB/råspont/spånskiva bakom väggarna för att få det stadigare och kunna hänga upp saker överallt.

Lycka till
/Workingclasshero

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du har en bra plan. Vet du om det sitter plast i väggar eller golv idag som kan ha stängt in fukt? Finns vatten indraget som kan ha skapat en fuktskada behöver du undersöka runt rören.

Jag gissar också att väggmaterialen sugit åt sig fukt. Kanske vinden men inte om den är torr med tätt yttertak.
Jag har väldigt svårt att tro att det finns någon plast i väggarna, det är nog knappt så det finns vindpapp. Ytterpanel är gammalt och säkerligen delvis original sedan misstänker jag att man byggt på byggnaden inifrån. Det finns vattenledning, men inget vatten påkopplat på 15 år och ytan som vattnet finns går att inspektera underifrån. Taket är ett plåttak, lite osäker på när det är bygg, men kanske 30 år sedan och själva vinden ser torr och fin ut.

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej och välkommen till Byggahus :)

Är det ett alternativ att bryta upp hela golvet och göra om det?
Jag inser att det är en kostnad och ett jäkla jobb, men det går kanske att återvinna en del materiel och framförallt säkerställa grund och isolering och golv och takhöjd och därmed behålla loftet.
Sen finns finare/dyrare isolering så du uppnår samma isolering med halva tjockleken, dvs behåll loftet.
Sen tycker jag du ska sätta OSB/råspont/spånskiva bakom väggarna för att få det stadigare och kunna hänga upp saker överallt.

Lycka till
/Workingclasshero
Golvet är lite klurigt för en del av golvet (i och för sig lägsta punkten) har makadam under för att det har använts delvis för att kunna köra in en bil, högsta punkten ligger högst i backens sluttning och där under är det väldigt dåligt med utrymme och tror en del av reglarna ligger direkt på grundmuren, det som skulle vara värt hade ju varit om det gick att sänka just det rummet kanske 5cm för att minimera höjningen i resterande rum. Det är nog dock värt ett försök att kanske bryta upp en del av golvet i det rummet och undersöka.

Jag tror tyvärr loppet är kört med loftet takhöjden är nog inte mer än 1,9-2m i dagläget så det skulle möjligtvis vara om man lyckas få ett tunnare bjälklag i innertaket när man river ur all isolering så man både kan höja nedervåningens tak och sänka loftets golv. Tror dock det blir svårt bland annat pga takstolarnas bjälkar.

OSB skiva skall jag ta i åtanke det kanske är korkat att snåla när väggarna väl är nakna.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Går det att spara loftet över den del som är lägst idag? Se det som två skilda golvytan i olika nivåer och offra ståhöjd för att få dubbla ytan att förvara grejer på.

Z z_bumbi skrev:
Går det att spara loftet över den del som är lägst idag? Se det som två skilda golvytan i olika nivåer och offra ståhöjd för att få dubbla ytan att förvara grejer på.
Jag har funderat lite på detta med, jag hade en tanke på att eventuellt bevara loftet vid ena gaveln eller i bästa fall båda gavlarna. Den del med lägst golvnivå är också den med högst takhöjd vilket gör att den har ca 2,05 kvar i takhöjd även efter höjningen.

En annan tanke vore annars att faktiskt acceptera något rum där man har en dörr med lägre golvnivå, men i de ytor jag tänkt slå samman blir det svårare.

Jag får nog försöka ta lite bilder och göra en enklare digital skiss för att det skall bli lättare att förstå.

Okay sagt och gjort, jag har gjort en skiss tillverkad av Ikeas köksplanerare och paint då jag efter att öppnat SketchUp insåg att det skulle ta mer än en kafferast för att lära mig programmet. Hoppas det gör det hela något enklare för att orientera sig.

Röda väggen är bärande, men jag funderar på om den verkligen behövs när inte takstolarna belastas som loft för själva timmerbjälkarna är väl egentligen till för draglasten som takstolarna utsätts för?

Takhöjden över rum 1 och 2 hade ju talat för att behålla loftet över den biten även efter man höjt golvet i rum 2.

Över rum 6 kanske det även vore möjligt att höja taket och skapa ett loft med lägre ståhöjd där uppe med.

Samtidigt när jag tittar på ritningen så blir det ett väldigt konstigt att inte bevara hela loftet om man bara öppnar i mitten så frågan är om man skall bevara något alls av loftet eller bara över halva rum 1 och 2 och försöka riva den röda väggen i övrigt.

• Planritning över byggnad med rum, mått, bärighet och golv/takhöjdsinformation. Röda och gröna linjer visar väggstrukturer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.