39 976 läst ·
26 svar
40k läst
26 svar
Bygga pergola på befintlig altan
hej igen PeterP Peter8 skrev:
Är helt novis så ville bara dubbelkolla med dig - visst är det ungefär denna som du använde dig av, med låsmutter? och en till dum fråga, hur skruvar man dessa bultar i trät, ska man borra i pelaren initialt?
Mvh
Yes, förborra! Använde liknande bult när jag skulle ställa upp 8 stående pelare till mitt förråd. Jag körde även bricka på bulthuvudets sida.Elpris_123 skrev:
Ps. Fortsätt ställa frågor om du är osäker på byggmomenten.
FZB(blankförsinkat) duger inte som rostskydd utomhus och särskilt inte i kontakt med impregnerat trä. Du bör välja minst FZV dvs varmförzinkat eller "galvat" beroende på vem man frågar.Elpris_123 skrev:
tack för hjälpen Cashew. Har aldrig gjort något liknande tidigare så ska bli ett intressant projektKashew skrev:
Om jag nu väljer en m10 genomgående bult, hur skall man tänka kring själva förborrandet, är det lite fingertoppskänsla vilken storlek på drillen man ska köra med?
jag använde mig av GÄNGSTÅNG då kan man själv kapa till önskad längd, köp också mutter och brickor på båda sidorna. Tror jag har något galvaniserad men finns också i rostfritt stålRickard. skrev:
Produkter som diskuteras: "GÄNGSTÅNG"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Lääängesen ni skrev, men du verkar ha koll så ett par frågor. Vår snickare tänkte först inte ha tjärpapp men vi påminde (allt är impregnerat) brädorna som bildar ramen snedsågades 45 gr men han oljade inte trä mot trä nånstans. Behöver man inte olja på impregnerat trä?S SwiftD skrev:Min erfarenhet är att "stolparna" under golvnivå mot regeln kommer att få röta efter något år. Vi gjorde ett staket med målat virke och de sektioner som var fria från annat kunde torka upp efter regn. En sektion som skuggades av ett träd och som fick droppar på sig efter regnet fick röta mellan regel och spjälor. Vi bytte ut den sektionen mot tryckimpregnerat som vi målat, det blev mycket bättre.
Färgen mot regeln kommer få sprickor när träet rör sig och kommer att ta in fukt från regn som faller på trallen. Eftersom det är inbyggt och tight så kommer det torka upp väldigt långsamt vilket kommer resultera i röta.
Vatten på tjärpappen kommer inte rinna undan och kommer troligen rinna mot stolpen för att öka rötprocessen.
Du har dessutom skruvat ihop två brädor för att få en "stolpe". Det räcker att färgen spricker i skarven pga rörelser i träet eller från externa vindlaster för att vatten ska börja ta sig in mellan dessa och skapa röta även där.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Bygga badrum på befintligt trägolv
Badrum -
Råd önskas: Bygga bastu i befintligt duschrum
Bastu -
Bygga trappa i trä över en befintlig trappa i betong
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga fristående pergola på befintlig altan
Utbyggnad och tillbyggnad -