D09
ImageUploadedByByggahus.se1378595378.468167.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gissar på cirkulationspumpen
 
D09
ImageUploadedByByggahus.se1378595460.084348.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tajt med plats

Inte helt optimalt men ger sig den dagen niben likvideras ;)
 
D09
D09 skrev:
[bild]
[bild][bild]

Vad rekommenderar ni

Har fått förslag på

1. Ta bort murstos, fyll upp med sten och mura igen

Fördel: man återställer så långt det går och någonstans hoppas man på att spåren av en kamin försvinner.

Har en sten som kan passa ganska bra sen vedpannan åkte in :)

Nackdel: verkar vara ett jäkla jobb att få loss en inmurad stos, sen ska man väl ha speciella bruk etc


2. Behåll stosen, fyll på med isolering och montera en platta på utsidan

Fördel: snabbt jobbat och man kan någon gång återanvända stosen.

Nackdel: skulle borsten fastna i isoleringen och dra ut den vid sotning så blir det dumt.

Ge mig en spark i röven nu :)
ImageUploadedByByggahus.se1378653142.391893.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev murstosen ut och stenbiten som ska muras in :)

ImageUploadedByByggahus.se1378653265.749546.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för rör du använt kring pannan? Galvade?
Dimension?

Nyfiken i en strut.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Galvat 22, är min gissning.. Nej föresten, jag gissar på 28! 😁😬😬
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Detgåråtöl skrev:
Vad är det för rör du använt kring pannan? Galvade?
Dimension?

Nyfiken i en strut.
Då ska vi se 😄 gissar på galvat ;)

ImageUploadedByByggahus.se1378663430.637358.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D09
ImageUploadedByByggahus.se1378668371.995701.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D09
ImageUploadedByByggahus.se1378751779.411449.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjat med takgipset

På onsdag kommer sotaren :)

Inte alls stressad ha ha

Nu ska jag försöka plugga igen fd kaminhålet :)
 
D09
Sotarn var här, inga problem :)

Han var lite nyfiken på hur jag visste att man kunde klassa ett utrymme med en vedpanna under 60kw som bostadsutrymme :)

Var inte så känt hittills menade han på :)

Sen är det tydligen vanligt att hål som man pluggat igen släpper igenom lite ändå, tydligen svårt att få det helt tätt men jag klarade mig :)
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 3 till
  • Laddar…
D09
Hur funkar det kring motionering av värmesystemet.

Enligt manualen till vedpannan så motioneras pumpar etc veckovis.

Nu har jag 2 oberoende system, niben har ett bypass system som tillåter cirkulationspumpen att motioneras.
Vedpannan har inget.

Kommer vedpannans system ta skada av detta?
 
Det verkar vara många som inte förstått reglerna kring panna.. Jag ska byta panna och kommer skriva förråd på dörrn till pannrum, eller gästrum eller vad som helst men inte pannrum.. ;) Min sotare har inte fattat att det inte är krav på pannrum till en panna på mindre än 60kW han skulle återkomma med motivering till varför jag skulle ha en mineritskiva på dörrn...... ;)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Det här var mycket intressant!
Betyder det att det inte är högre krav på ett rum med en 40kw panna som ett vardagsrum med kamin?

Den diskussionen skulle jag vilja höra med den lokala gestapon, förlåt fejarmästaren.

Finns det någon källa?
 
  • Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
D09
Min fejarmästare är ute och cyklar och förmodligen svarar han mig inte efter att jag synat hans bluff/okunskap..
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Ett pannrum är ett driftrum för värmepanna och eventuellt bränsleförråd och pannor med en effekt över 60 kilowatt skall alltid placeras i ett avskilt pannrum som är en egen brandcell
Betyder detta att det är krävs pannrum om man har ett litet vedlager i pannrummet?
Även om pannan är mindre än 60Kw?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.