D09 skrev:[bild]
[bild][bild]
Vad rekommenderar ni
Har fått förslag på
1. Ta bort murstos, fyll upp med sten och mura igen
Fördel: man återställer så långt det går och någonstans hoppas man på att spåren av en kamin försvinner.
Har en sten som kan passa ganska bra sen vedpannan åkte in
Nackdel: verkar vara ett jäkla jobb att få loss en inmurad stos, sen ska man väl ha speciella bruk etc
2. Behåll stosen, fyll på med isolering och montera en platta på utsidan
Fördel: snabbt jobbat och man kan någon gång återanvända stosen.
Nackdel: skulle borsten fastna i isoleringen och dra ut den vid sotning så blir det dumt.
Ge mig en spark i röven nu![]()
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blev murstosen ut och stenbiten som ska muras in
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för rör du använt kring pannan? Galvade?
Dimension?
Nyfiken i en strut.
Dimension?
Nyfiken i en strut.
Sotarn var här, inga problem 
Han var lite nyfiken på hur jag visste att man kunde klassa ett utrymme med en vedpanna under 60kw som bostadsutrymme
Var inte så känt hittills menade han på
Sen är det tydligen vanligt att hål som man pluggat igen släpper igenom lite ändå, tydligen svårt att få det helt tätt men jag klarade mig
Han var lite nyfiken på hur jag visste att man kunde klassa ett utrymme med en vedpanna under 60kw som bostadsutrymme
Var inte så känt hittills menade han på
Sen är det tydligen vanligt att hål som man pluggat igen släpper igenom lite ändå, tydligen svårt att få det helt tätt men jag klarade mig
Hur funkar det kring motionering av värmesystemet.
Enligt manualen till vedpannan så motioneras pumpar etc veckovis.
Nu har jag 2 oberoende system, niben har ett bypass system som tillåter cirkulationspumpen att motioneras.
Vedpannan har inget.
Kommer vedpannans system ta skada av detta?
Enligt manualen till vedpannan så motioneras pumpar etc veckovis.
Nu har jag 2 oberoende system, niben har ett bypass system som tillåter cirkulationspumpen att motioneras.
Vedpannan har inget.
Kommer vedpannans system ta skada av detta?
Det verkar vara många som inte förstått reglerna kring panna.. Jag ska byta panna och kommer skriva förråd på dörrn till pannrum, eller gästrum eller vad som helst men inte pannrum..
Min sotare har inte fattat att det inte är krav på pannrum till en panna på mindre än 60kW han skulle återkomma med motivering till varför jag skulle ha en mineritskiva på dörrn...... 
Medlem
· västra götaland
· 1 016 inlägg
Det här var mycket intressant!
Betyder det att det inte är högre krav på ett rum med en 40kw panna som ett vardagsrum med kamin?
Den diskussionen skulle jag vilja höra med den lokala gestapon, förlåt fejarmästaren.
Finns det någon källa?
Betyder det att det inte är högre krav på ett rum med en 40kw panna som ett vardagsrum med kamin?
Den diskussionen skulle jag vilja höra med den lokala gestapon, förlåt fejarmästaren.
Finns det någon källa?
Boverketblackadder skrev:
http://www.boverket.se/Kontakta-oss...5-Brand-/Nar-kravs-det-pannrum-for-min-panna/




