D09
D09 skrev:
Dum fråga men minnet sviktar

[bild]

Har startat upp pannan efter sommaruppehåll och svepte över så allt ska stämma och jag minns inte riktigt ang den där styrgrejen med röd knapp

Om jag inte minns fel så ska den tända sig om man trycker på den röda knappen.

Nu verkar den helsläckt..

Ger pannan ström dit först när det finns behov eller ska den vara igång hela tiden?

Kommer inte ihåg hur det var 😇

Nu är det ju inget behov av värme ut i golvet utan endast vvb.

Tur man sparar installationsbilderna ( i tråden ) så man slipper röra på röven o ta nya kort
Det var i sin ordning :)

Grymt när man får svar från leverantören inom nån timme, även om det är natten ;)_

D09
Dum fråga, läste om en vedeldare som hade som princip att elda varje dag

Dvs småbrasor om nödvändigt för att alltid hålla hög temp och inte låta pannan kylas ner

Detta för att inte ved ska gå till att värma upp pannan utan endast vattnet

Vad tror ni om detta?
( förutom att det är betydligt mer jobb )

kulle
Låter som en dålig ide` om man har ett nyare system med lite större ackvolym

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
D09 skrev:
Dum fråga, läste om en vedeldare som hade som princip att elda varje dag

Dvs småbrasor om nödvändigt för att alltid hålla hög temp och inte låta pannan kylas ner

Detta för att inte ved ska gå till att värma upp pannan utan endast vattnet

Vad tror ni om detta?
( förutom att det är betydligt mer jobb )
I ditt premiumfall får man nog se det som (milt?) vansinne. :)

Tvärtom en mycket intressant fråga!
Småfjutteldning borde minimera lagringsförluster, storfjutteldning i ett sträck borde minimera förlusterna vid uppstart och "avtändning".

Jag antar att någonstans går brytpunkten där lagringsförlusterna överstiger uppstartsförlusterna.

Olika brytpunkt för olika system rimligen. Själv eldar jag endast ett ilägg såhär års och eldar igen när all värmen är förbrukad. Detta därför att jag har en allmän känsla av att två ilägg INTE skulle räcka dubbelt så länge vid låglast pga lagringsförluster.

I praktisk drift tror jag på latmodellen: att elda när och hur det passar och att ha ett anpassat förlåtande system, men det kunde ändå vara intressant att veta vilket eldningssätt som är optimalt.

Nån som har en idé hur man kan testa detta nåtsånär enkelt och nåtsånär vetenskapligt? Småfjuttelda eller storfjuttelda?

D09
Stenolofanders skrev:
Tvärtom en mycket intressant fråga!
Småfjutteldning borde minimera lagringsförluster, storfjutteldning i ett sträck borde minimera förlusterna vid uppstart och "avtändning".

Jag antar att någonstans går brytpunkten där lagringsförlusterna överstiger uppstartsförlusterna.

Olika brytpunkt för olika system rimligen. Själv eldar jag endast ett ilägg såhär års och eldar igen när all värmen är förbrukad. Detta därför att jag har en allmän känsla av att två ilägg INTE skulle räcka dubbelt så länge vid låglast pga lagringsförluster.

I praktisk drift tror jag på latmodellen: att elda när och hur det passar och att ha ett anpassat förlåtande system, men det kunde ändå vara intressant att veta vilket eldningssätt som är optimalt.

Nån som har en idé hur man kan testa detta nåtsånär enkelt och nåtsånär vetenskapligt? Småfjuttelda eller storfjuttelda?
Själv tar jag hellre förlusten av ved och det "bekväma" som det var tänkt med mitt system men det hade varit kul o veta skillnaden

Det är enkelt att ställa upp sambanden som grovt styr detta. Inparametrar är varaktighet förbrukarsidan, ackumulatorkapacitet inkl isoleringens egenskaper, verkningsgrad panna helst som funktion av last. Sen får man söka optimum på det fall man är intresserad av.

Man behöver inte dra det särskilt långt för att inse att man i de flesta vanliga fall finner det fördelaktigt att ackumulera och använda en källa med relativt hög effekt.

Jag väntar med intresse på att du kommer vidare i din tankisolertråd Stenolofanders. Tyvärr tror jag du kommit lite snett där i hur mycket ett reflekterande skikt direkt mot tanken kan tillföra.

• Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
De flesta pannor står väl inomhus så vintertid blir det inte förluster om pannan är ok isolerad om det inte blir onödigt varmt i pannrummet.

Lagringsförlusterna står väl i proportion till tempen i systemet. När pannan kallnat upphör förlusterna. Om pannan hålls varm hela tiden har man även förluster hela tiden. Eller hur.

Detsamma gäller acken, ju varmare ack ju högre blir förlusterna.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Med ett sånt modernt system som du har så tror jag faktiskt på att elda när du har tomt och dra ut så mycket det går mellan eldningarna, många som "har" kunskap och idéer kör ofta med gamla skitpannor och det går inte riktigt att jämföra med dina deluxe prylar. Gör det som är bekvämast för er familj och skit i vad andra tycker! :)

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
xdigger skrev:
Med ett sånt modernt system som du har så tror jag faktiskt på att elda när du har tomt och dra ut så mycket det går mellan eldningarna, många som "har" kunskap och idéer kör ofta med gamla skitpannor och det går inte riktigt att jämföra med dina deluxe prylar. Gör det som är bekvämast för er familj och skit i vad andra tycker! :)
Ja, det jag brukar hålla mig till är att ladda vid 50-60 % på vintern, skulle ju kunna vänta ut till 15-20% laddning men då riskerar man att duscha kallt ;) alltid gott med marginal ifall man får punka, går in i en lyktstolpe osv ;)

Vid vilken laddningsgrad brukar ni börja duscha kallt?

Lät tempen sjunka lite så jag kunde göra 2 laddningar efter varann.

Den första startade på

13% laddning, avslutade på 51% ( kanske hade gått upp något till av restvärmen )
Tanken laddades

Från

Topp 29c
Mellan 28c
Botten 28c

Till

Topp 64c
Mellan 63c
Botten 34c

Ska se vad man får av andra ilägget, borde väl vara klart snart :)

Kan man utläsa något av skiktningen av de värdena?

Redigerat:
Du har bra skiktning, kolla när du fått upp tempen om du laddar andra varvet då syns det ännu tydligare. Och med din återvinningskoppling och allt vore det ännu dummare att elda hela tiden i småskvättar. Helt otroligt att man bara kan komma på att påstå nåt sånt eller nöja sig med en anläggning där det passar eller går att göra det.

D09
GK100 skrev:
Du har bra skiktning, kolla när du fått upp tempen om du laddar andra varvet då syns det ännu tydligare. Och med din återvinningskoppling och allt vore det ännu dummare att elda hela tiden i småskvättar. Helt otroligt att man bara kan komma på att påstå nåt sånt eller nöja sig med en anläggning där det passar eller går att göra det.
ImageUploadedByByggahus.se1409512705.959180.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har den börjat växla ner och tanken är fylld :) 100%

Topp 86
Mellan 86
Botten 85

Vad brukar maxtemp vara?
( förmodar att man ställer in det själv )

T ex varför inte 90 grader?

Många kör nog upp >95 grader men det är ju inte nödvändigt om kapaciteten på acken är tillräcklig ändå. Som varit på tal tidigare ökar ju förlusten från tanken vid högre temp och på samma sätt minskat verkningsgraden i pannans rökgasväxlare om vattentempen ska pressas upp. Så din anläggning är anpassad på många sätt tex inte onödigt hög temp när volymen laddas första varvet och sen inte överdriven topptemp andra varvet.

Själv kör jag 90 grader och direkt upp i den tempen vid laddning, det är en kompromiss och bra om man inte vill ladda mer än en del tankvolymen sommartid men ändå ha hög temp tillgänglig. Det är dessutom en egentillverkad styrning på detta så man kan leka med många parametrar om man vill.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Förr så laddade jag 2 fulla ilägg för att komma upp till 100% från 15%.

Med spillträt så lägger jag i 1,75 ilägg för motsvarande.

Kan det ha med att det inte är speciellt kallt ute, torrare material eller mindre luft/mellanrum ( även om det egentligen borde bli mer mellanrum ) tro?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.