Tjusig anläggning och bra jobbat! :D Vågar man fråga vad anläggningen kostade ungefär, eller är det ofint? Är i startgroparna för ett pannrum där panna + tankar ska driva 177 m2 hus och 50 m2 pannrum och garage, nämligen. Jag gissar att Hargassner är lite för mkt Rolls Royce för mig, men reka kan man ju alltid. :)
 
ImageUploadedByByggahus.se1380404357.250787.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser skönheten ut på plats!! :)
 
  • Gilla
rca1959 och 1 till
  • Laddar…
D09
xdigger skrev:
[bild]
Så ser skönheten ut på plats!! :)
Grymt!

Installerar du den själv?
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Japp, själv är bäste dräng.. Det är endast lite lödning och några klämmringskopplingar sen så sitter allt på plats, det är skönt att ha gassvets. :)
 
  • Gilla
rca1959 och 1 till
  • Laddar…
D09
thomasp skrev:
Tjusig anläggning och bra jobbat! :D Vågar man fråga vad anläggningen kostade ungefär, eller är det ofint? Är i startgroparna för ett pannrum där panna + tankar ska driva 177 m2 hus och 50 m2 pannrum och garage, nämligen. Jag gissar att Hargassner är lite för mkt Rolls Royce för mig, men reka kan man ju alltid. :)
Hej :)

Absolut inte ofint i mina ögon, men tyvärr fick jag inte lägga ut priset på nätet..

Kontakta Hargassner för vad du får ge för en panna, acktanken är på 4m3, förstärkt för 1,5 bar och måttbeställd för att kunna komma in :) och kommer från husqvarna tanksvets.


Förmodar att du ska ha kulvertar och grejer också?

Har en tanke på att dra ut en kulvert till garaget också :)
 
D09
ImageUploadedByByggahus.se1380408442.547201.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Visst, mot förra året så kommer det bli en rejäl skillnad i energiförbrukning..

Kommer att minska elen med ca 15000kw , räknat att det går 15kw om dagen..

Men inte nöjd med siffrona ändå..

På tok för många eltjuvar på fastigheten

Vill ligga på max 7-10 kw / dygn
 
Redigerat:
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
D09
ImageUploadedByByggahus.se1380454511.959058.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D09
ImageUploadedByByggahus.se1380487339.082893.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Leker med diagram, ok... Är ett kontrollfreak ;)

Här ser man laddningsgraden på tanken, den nedre är laddning vid påfyllnad och den övre är efter laddning. Spetsarna är vedpåfyllnad :)
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
D09
Ska ställa in värmen lite då det är lite kyligt i sovrummen på loftet om man håller dörrarna stängda.

Jag har en innegivare som är placerad i bottenvåning så att inte solen lyser direkt på den samt att den ska passa in så bra dom möjligt.

Dock så kanske den är för nära köket etc och uppfattar lite felaktig innetemp

Om jag vill ha kvar placeringen men ändå öka värmen på loftet.

Ska jag då öka värmekurvan och sedan strypa lite till slingorna på bottenvåningen?

Eller kan jag ha fått luftfickor i just dom slingorna sen installationen av vedsystemet?

Gjorde en mätning med ir på rören och dom höll ca 25 grader.

Ska man höja tempen på vatten ut också? :)

Det som är lite skumt med fördelaren till golvvärmen till slingorna ( sen tidigare ) har varit att man måste ta bort plastlåsningen och skruva ut glasbehållaren med flödesmätaren för att den ska röra sig. Trodde det bara var att skruva på den vita hatten på motsatt fördelare. Tror det är returen som kommer in där.
 
D09 skrev:
Det som är lite skumt med fördelaren till golvvärmen till slingorna ( sen tidigare ) har varit att man måste ta bort plastlåsningen och skruva ut glasbehållaren med flödesmätaren för att den ska röra sig. Trodde det bara var att skruva på den vita hatten på motsatt fördelare. Tror det är returen som kommer in där.
Hur ser det ut med fördelaren? Har du bild att lägga upp? Jag har själv funderat på flödesmätare på slingorna men kom fram till att de flesta som hade det tyckte de var onödiga. Beckar igen och blir helt svarta av värmevattnet efter ett tag. Uponor har ett diagram på sin hemsida där man kan strypa in varje slinga så tryckfallet och flödet blir likvärdigt, oavsett längden på slingorna. Golvvärmeslangen brukar ju vara märkt så om man tittar på tillopp och retur vid fördelaren kan man räkna ut hur många meter varje slinga är.
 
D09
Jannez69 skrev:
Hur ser det ut med fördelaren? Har du bild att lägga upp? Jag har själv funderat på flödesmätare på slingorna men kom fram till att de flesta som hade det tyckte de var onödiga. Beckar igen och blir helt svarta av värmevattnet efter ett tag. Uponor har ett diagram på sin hemsida där man kan strypa in varje slinga så tryckfallet och flödet blir likvärdigt, oavsett längden på slingorna. Golvvärmeslangen brukar ju vara märkt så om man tittar på tillopp och retur vid fördelaren kan man räkna ut hur många meter varje slinga är.
Bilder kommer :)

Jag har egentligen 3 fördelare som är ihopkopplade.

Kommer ihåg när den gamla vvs:aren kopplat ihop allt. Då var in och utfördelaren skiftade, det var totalt stopp med vatten igenom och rörisen trodde att det berodde på luftficka och kopplade på tappvattnet, tydligen lite högre tryck på det men det funkade inte heller.

Sen så kontaktade jag leverantören, som sa att jag skulle skifta fördelarna... Funkade inte... Sen lossade jag på plastkåpan till glaset, skruvade ut dom ganska bra och så började flödesmätaren funka... Skumt iaf och ser inte så snyggt ut.

Tänkte prova o lufta men nyckeln var puts väck...

Kom på att jag nog har en gammal tråd om detta :)
 
D09
He he

Hittade en gammal bild i telefonen :)

ImageUploadedByByggahus.se1380801623.837848.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tycker att flödesmätarna inte är tillförlitliga..

Kan öppna fullt men mätarn rör sig inte

Skruvar jag på flödesmätaren så händer det massor, men skruvar jag sedan på vanliga så händer inget med flödesmätaren... Bara när jag skruvar på flödesmätaren..
 
Vad är det för cirkpump som driver "skatboet"? :D Är det en separat cirkpump för dessa slingor eller driver pumpen en massa annat, typ radiatorer också?

Jag är ingen expert men nog tror jag att du måste justera/stypa in varje slinga noga för att få acceptabelt flöde på alla slingorna. Minsta skillnad i motstånd så tar vattnet lättaste vägen och någon slinga får stillestånd..
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Jannez69 skrev:
Vad är det för cirkpump som driver "skatboet"? :D Är det en separat cirkpump för dessa slingor eller driver pumpen en massa annat, typ radiatorer också?

Jag är ingen expert men nog tror jag att du måste justera/stypa in varje slinga noga för att få acceptabelt flöde på alla slingorna. Minsta skillnad i motstånd så tar vattnet lättaste vägen och någon slinga får stillestånd..
Nu sitter pumpen vid acktanken som driver systemet.

Inga radiatorer.

Så vattnet kan hoppa över en slinga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.