D09
ImageUploadedByByggahus.se1380125071.179853.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjar med att tömma gamla/ lilla vedboden. Tyvärr är veden inte riktigt rätt storlek men bara o knö in :)

3 vändor med en stor plastback för att fylla upp

Ska ta in skottkärran så slipper man skräp på golvet :)
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Vicken dj... panna, med ölkyl!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Bo.Siltberg skrev:
Vicken dj... panna, med ölkyl!
Hade ju varit pannan deluxe med ett litet kylfack för öl ;)
 
D09
Verkar som den landar på 85 +något i laddning. Nu står den på restvärme.

Trodde den skulle gå lite högre men men..

Såg att delladdningen är inställd på 80c
Verkar det rimligt?

ImageUploadedByByggahus.se1380137827.046352.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Riktigt fräck kontrollpanel.
Där slipper man att kolla på Netflix och andra dåliga filmleverantörer. Du har ju underhållning hela tiden i pannrummet samtidigt som du klämmer en kall Hargassner pils.:thumbup:
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
oceanis skrev:
Riktigt fräck kontrollpanel.
Där slipper man att kolla på Netflix och andra dåliga filmleverantörer. Du har ju underhållning hela tiden i pannrummet samtidigt som du klämmer en kall Hargassner pils.:thumbup:
Ha ha sant

Tycker att menyerna är rena och lätt att tyda.

Har dålig kunskap om vad det är man styr bara ;) eller hur olika saker funkar ihop

Men samtidigt så fungerar det :)
Känner att man behöver inte vara proffs för att få det att fungera även om jag vill lära mig anläggningen.

Min Hargassner öl tog ju slut ganska omgående... Får tigga mera ;)

Den var jävligt go, lite som tuborg grön eller vad den heter :)

Sen var det en speciell känsla att sitta o titta på vedpannan och smaka på ölen och backa bakåt på hur mycket tid som man lagt på det ;)

Ska se om man hittar en bild på hur det såg ut för några månader sen :)
 
  • Gilla
rca1959
  • Laddar…
D09
ImageUploadedByByggahus.se1380140146.349711.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


April togs kortet :)

Började väl lite smått sen o städa undan etc och drog på under slutet på semestern :)

Säkert mer tid som gått åt att fundera, lära sig, fråga och söka info som att göra dom fysiska grejorna ;)
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
D09
ImageUploadedByByggahus.se1380254794.847824.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett försök att logga lite data :)

% i vedpåfyllnad
% tank laddning vid påfyllnad
% Tank laddning /morgon
Innetemp är
Innetemp inställning
Utetemp morgon
Utetemp eftermiddag

Sen massa annat krafs som jag inte tar med i diagrammet :)
 
Redigerat:
D09
Vad gör ni med den kol som blir kvar?

Dvs det man rakar ut till asklådan och som jag lägger i en stålhink

Filtrera bort det lilla o ha till grillen? ;)
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Låt grillkolen ligga kvar i pannan så slutförbränns den nästa gång!! Själv är det sluteldat med ved i mitt hus, håller på och tömmer pannan för att kunna flytta aset. Ikväll flyttar pelletspannan in! :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
xdigger skrev:
Låt grillkolen ligga kvar i pannan så slutförbränns den nästa gång!! Själv är det sluteldat med ved i mitt hus, håller på och tömmer pannan för att kunna flytta aset. Ikväll flyttar pelletspannan in! :)
Aha :) tack :)

Låter grymt! Bilder?
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
xdigger skrev:
Låt grillkolen ligga kvar i pannan så slutförbränns den nästa gång!! Själv är det sluteldat med ved i mitt hus, håller på och tömmer pannan för att kunna flytta aset. Ikväll flyttar pelletspannan in! :)
Vad blir det för PP då?
 
En Thermia Biomatic från -03, blir begagnat denna gång dels för att jag är själv och man skiter ju inte direkt guldklimpar, och för att marknaden för pellets är lite osäker i framtiden. Verkar vara en fin panna, den "inbyggda" brännaren är trasig så jag kommer montera min Ecotec i den. :)
 
D09 skrev:
Aha :) tack :)

Låter grymt! Bilder?
Njae, ser "lite" illa ut i mitt pannrum nu.. ;) Kan fota när vedpannan står utanför huset och när jag städat upp lite så kan ni få se pelletspannan på plats, blir lödning halva natten och inkoppling av elpatron om vi får ner pannan på två gubbar, den nya väger 220kg så jag är lite kluven, men jag tror vi löser det.. ;)
 
Pannan slår väl medvetet igen när det är lite kol kvar, för att det ska vara lätt att komma igång nästa gång den tänder.
Låt det ligga kvar.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.