74 779 läst ·
460 svar
75k läst
460 svar
Bygga pannrum
Fyyyyyfaaaaaan va stora o äckliga larver!!!!!xdigger skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skalade av en bit, såg att det var jäkligt mjöligt efter deras framfart
Sen reser sig ett monster och hugger efter min hals 😬😬😬😬
Okej, kanske inte direkt attackerade mig men den rörde på sig 😱😱😱
Precis, nyckel i locket. Finns olika lösningar för styrning av gv. Vissa har ställdon som stryper slinga för slinga, andra kör fullflöde och reglerar med framledningstempen. Själv har jag strypt in slingorna för jämnt flöde över alla slingor sen styr jag framledningen med innegivare. VP installationer brukar vara med samma upplägg men med utegivare.
Gv har tidigare varit inställd efter vp och utegivare. I princip öppna flöden och styrd med värmekurva.
Men något har blivit skumt med några slingor..
Klurar på om det är fel på
1. fördelarna ( om man tittar på flödesmätarna )
2. Luft i systemet
3. Fel inställd temp på framledning
4. Felaktig placering av innegivare som säger att rätt temp är nådd.
Kollar jag shunten så har systemet slagit av den, klart. Då kommer det väl ingen värme heller..
Men då borde inte hallen på loftet vara varmt utan lika kall som övriga
Den slingan är iofs en av dom korta
Men något har blivit skumt med några slingor..
Klurar på om det är fel på
1. fördelarna ( om man tittar på flödesmätarna )
2. Luft i systemet
3. Fel inställd temp på framledning
4. Felaktig placering av innegivare som säger att rätt temp är nådd.
Kollar jag shunten så har systemet slagit av den, klart. Då kommer det väl ingen värme heller..
Men då borde inte hallen på loftet vara varmt utan lika kall som övriga
Den slingan är iofs en av dom korta
Mäter jag slingan till sovrummen så har dom ca 30 ut och 28-29 tillbaka..
Bottenplattan i källaren är 26,5 grader så det funkar men mäter jag i sovrummen så har golvet 21-22 grader.
Hallen utanför 27,
Badrummet : 22
Måste ju vara en luftficka eller något?
Bottenplattan i källaren är 26,5 grader så det funkar men mäter jag i sovrummen så har golvet 21-22 grader.
Hallen utanför 27,
Badrummet : 22
Måste ju vara en luftficka eller något?
Notera även en slinga i v rummet höll mycket lägre också... Vafan..D09 skrev:
Tror jag hittat det...
Jävla skumt ändå..
Man måste skruva ut flödesbehållaren så den nästan glappar.. Fråga mig inte varför, bättre jag frågar er?
Märkte när jag skulle avlufta o inget hände, skruva på den och shjooooff så kom det vatten...
Jävla skumt ändå..
Man måste skruva ut flödesbehållaren så den nästan glappar.. Fråga mig inte varför, bättre jag frågar er?
Märkte när jag skulle avlufta o inget hände, skruva på den och shjooooff så kom det vatten...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det börjar synas lite mot förra året i energiförbrukning.
Då eldade vi ändå mycket i kaninen.
Dock fortfarande för högt...
Tycker det är lite skumt med förbrukningen på natten..
Det jag misstänker är stand by grejor, belysning, cirk pump golvvärme, öv kameror och ström till vedpannans styrning.
Vad har man mer som drar ström på natten?