Hej!
Efter att ha grävt i en evighet har jag nu kommit ner till den nivå där jag vill börja bygga upp en stödmur mot skogen.

Problemet (eller fördelen??) är att jag nu är nere på berget. Det innebär att jag inte kan gräva djupare och på så vis stödja fundamentet av muren nere i marken som man bör.

Vad kan jag göra istället? Gjuta fast första raden i berget på något sätt? Andra tips?

Muren blir ca 65 cm hög för att nå upp i nivå med skogen.

• Uppgrävd mark framför en skog, med en spade och kratta i jorden och ett synligt bergsparti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu vet jag inte vad för typ av mur du tänkt dig, men ska du gjuta är det bara bra med berget. Man brukar borra ner armeringsjärn i berget så de lutat 5-10 grader in mot den sidan av muren som ska fyllas upp

O oddan skrev:
Nu vet jag inte vad för typ av mur du tänkt dig, men ska du gjuta är det bara bra med berget. Man brukar borra ner armeringsjärn i berget så de lutat 5-10 grader in mot den sidan av muren som ska fyllas upp
Egentligen har jag tänkt en stenmur, tror att det passar bättre än en helgjuten mur. Det är därför jag inte vet riktigt hur första stenarna ska fästa

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.