Vi köpte nytt gammalt hus förra sommaren och vi har flera stödmurar som tryckts ut under över 40 års tid. Hur snyggar man enklast till en sån här? Plocka ner stenarna, gräva ur med ”moms”, stapla tillbaka, trycka i markduk, fylla med Leca i botten och sedan ett lager matjord högst upp?
Eller bättre metod? Tänker inte byta sten nu i alla fall eller lägga tid på timmer vilket vore snyggast: https://olssonbygger.se/2022/09/05/stodmur-och-en-ny-familjemedlem
Eller bättre metod? Tänker inte byta sten nu i alla fall eller lägga tid på timmer vilket vore snyggast: https://olssonbygger.se/2022/09/05/stodmur-och-en-ny-familjemedlem
Det där är vanlig Knäcksten.nikasp skrev:
Knäcksten har inga "klackar" som håller dom på plats, utan läggs bara "på varandra" i rader.
Du skulle kunna rikta upp den "med lite våld", typ träkloss & slägga.
& det blir lättare att göra om du krasat bort en jordremsa först ca 20-40 cm innanför muren, lika djupt som muren.
& när du fått dem värsta partierna hyfsade, så kan du använda en större yta på "träklossen" man slår på, typ en 50 cm lång 45 x 195 mm. Då går det lättare att få "allt rakt" & fint igen.
Det syns inte på bild men det är såpass snett så jag räknar med att få plocka ner allihopa först. Har flera såna murar till. En rasade så de passade jag på att kasta i container när vi gjorde om uppfarten.
Nu läste jag lite bättre. Ska se om jag kan kratsa ur med min korp så jag slipper plocka ner alltihop. Det är låg prio men stort störningsmoment så vill fixa med minsta möjliga insatsJ jawen skrev:Det där är vanlig Knäcksten.
Knäcksten har inga "klackar" som håller dom på plats, utan läggs bara "på varandra" i rader.
Du skulle kunna rikta upp den "med lite våld", typ träkloss & slägga.
& det blir lättare att göra om du krasat bort en jordremsa först ca 20-40 cm innanför muren, lika djupt som muren.
& när du fått dem värsta partierna hyfsade, så kan du använda en större yta på "träklossen" man slår på, typ en 50 cm lång 45 x 195 mm. Då går det lättare att få "allt rakt" & fint igen.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 534 inlägg
Klicka här för att svara