Hej på er!
Tror att jag lagt detta i rätt underforum nu.
Jag bor i en bostadsrätt byggd 2002, där inkommande nätverksuttag (det enda som finns i lägenheten) är placerat på en kortsida av en bärande vägg mellan köket och vardagsrummet. Eftersom det är en massa spring där så vill jag dra vidare inkommande kabel till ett hörn där routern står. I sig inga problem. Däremot är uttaget av en sån typ att det står rätt ut. Jag vill fixa kabelkanaler längs väggen och taket, men det blir lite knepigt när själva kabeln sticker ut typ fem cm.
Hur fixar man detta? Jag har letat lite och hittade vinklade utanpåliggande uttag, men detta är ju ett infällt. Jag har bytt ut en hel del gamla gulnade/spruckna eluttag med nya ramar och infällda uttag så det är inga problem, men när det kommer till nätverket är det en annan femma. Har ingen lust att själv skarva om koppartrådarna i plinten. Eller är själva uttagen lösa så det räcker att bara fixa en ny centrumplatta?
Hur ska jag sedan göra för att få kablarna att gå uppåt istället för rakt ut? Antar att den vanligaste lösningen vid vinklade uttag är att kablarna går nedåt, men där finns en bänkskiva så det måste gå uppåt.
Till saken hör att jag är SUPERNOJIG att råka ha sönder något så att det blir störningar på nätverket. Är beroende av internet i jobbet + spelar mycket online, så det FÅR liksom inte försämras på nåt sätt.
Behöver jag anlita en elektriker till det här? Och går det i så fall att få tag på någon (i Stockholm) för ett så pass litet jobb? Min erfarenhet är att hantverkare struntar fullständigt i småjobb eftersom det är mer besvär än utdelning.
Jag kan ingenting om detta, så behöver er hjälp. Hur skulle ni ha gjort här? Tar gärna emot alla tips på bästa lösningen. Tack på förhand!
Tror att jag lagt detta i rätt underforum nu.
Jag bor i en bostadsrätt byggd 2002, där inkommande nätverksuttag (det enda som finns i lägenheten) är placerat på en kortsida av en bärande vägg mellan köket och vardagsrummet. Eftersom det är en massa spring där så vill jag dra vidare inkommande kabel till ett hörn där routern står. I sig inga problem. Däremot är uttaget av en sån typ att det står rätt ut. Jag vill fixa kabelkanaler längs väggen och taket, men det blir lite knepigt när själva kabeln sticker ut typ fem cm.
Hur fixar man detta? Jag har letat lite och hittade vinklade utanpåliggande uttag, men detta är ju ett infällt. Jag har bytt ut en hel del gamla gulnade/spruckna eluttag med nya ramar och infällda uttag så det är inga problem, men när det kommer till nätverket är det en annan femma. Har ingen lust att själv skarva om koppartrådarna i plinten. Eller är själva uttagen lösa så det räcker att bara fixa en ny centrumplatta?
Hur ska jag sedan göra för att få kablarna att gå uppåt istället för rakt ut? Antar att den vanligaste lösningen vid vinklade uttag är att kablarna går nedåt, men där finns en bänkskiva så det måste gå uppåt.
Till saken hör att jag är SUPERNOJIG att råka ha sönder något så att det blir störningar på nätverket. Är beroende av internet i jobbet + spelar mycket online, så det FÅR liksom inte försämras på nåt sätt.
Behöver jag anlita en elektriker till det här? Och går det i så fall att få tag på någon (i Stockholm) för ett så pass litet jobb? Min erfarenhet är att hantverkare struntar fullständigt i småjobb eftersom det är mer besvär än utdelning.
Jag kan ingenting om detta, så behöver er hjälp. Hur skulle ni ha gjort här? Tar gärna emot alla tips på bästa lösningen. Tack på förhand!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Finns ju fortfarande kvar vinklade centrumplattor till dessa uttag. Bara att flytta ”inkråmet”.
https://www.elbutik.se/product.html/centrumplatta-vinklad-eljo-trend-2?category_id=329

https://www.elbutik.se/product.html/centrumplatta-vinklad-eljo-trend-2?category_id=329

OM det är lösa kontakter i en ram är det lättast att skaffa ett blindlock och ta bort själva kontakten lägga dem bakom blindlocket koppla in utgående kabel ut genom ett snyggt hål. På detta vis slipper du kontaktera om eller skarva vilket inte "ska" göras på en nätverkskabel.
Jag rekommenderar inte att skarva datakablaget i dosan. Det finns speciella skarver för datakabel men de är avlånga (ca 3×5cm) och får ej plats i dosan, speciellt inte när du redan har två kablar i den.
När de installerar rj45-uttagen så mäter installatören alltid med ett instrument att kabel ej överstiger 100m, att polerna ligger i rätt ordning och att den är hel hela vägen.
Jag skulle köra på en böjd färdigtkontakterad kabel och lägga den i en list som visas i inlägget ovan.
När de installerar rj45-uttagen så mäter installatören alltid med ett instrument att kabel ej överstiger 100m, att polerna ligger i rätt ordning och att den är hel hela vägen.
Jag skulle köra på en böjd färdigtkontakterad kabel och lägga den i en list som visas i inlägget ovan.
Tack för alla svar!
Jag har ännu inte öppnat och tittat, men det ser ut som att kontaktdonen är lösa, så i så fall kan jag ju kanske bara köpa ett utanpåliggande uttag och sätta fast donen i det.
Är det knepigt att koppla om från ett infällt uttag till utanpåliggande? Borde bara bli mer plats, right?
Är det vanligt att donen är lösa? Och i så fall, är det ungefär samma standard på alla eller kan det vara så att de inte passar om jag byter till ett nytt uttag eller ny centrumplatta?
Jag har ännu inte öppnat och tittat, men det ser ut som att kontaktdonen är lösa, så i så fall kan jag ju kanske bara köpa ett utanpåliggande uttag och sätta fast donen i det.
Är det knepigt att koppla om från ett infällt uttag till utanpåliggande? Borde bara bli mer plats, right?
Är det vanligt att donen är lösa? Och i så fall, är det ungefär samma standard på alla eller kan det vara så att de inte passar om jag byter till ett nytt uttag eller ny centrumplatta?
Sätt ett uttag bredvid och dra riktig kabel till ännu ett uttag, invid router. Patchkabel mellan inkommande och ditt nya bredvid.
Ska ett uttag förlängas och skarven inte synas, ska det märkas upp med "Consolidation point" samt uttagets märkning.
Ska ett uttag förlängas och skarven inte synas, ska det märkas upp med "Consolidation point" samt uttagets märkning.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Den vinklade centumplattan jag länkade till ovan är exakt den som används istället för den plattan du har. Samma tillverkare med samma uttag. Uttagen pillas loss genom att först snäppa av den tunna vita ramen som låser uttaget i centrumpplattan. Det sitter små klor på baksidan. Snäpp sedan fast de små ramarna i den nya centrumplattan och sedan själva uttagen. Ev. får du försiktigt dra fram 2-3 cm kabel. Dra i kabeln, inte uttagen.D danielwerner86 skrev:
Jättetack! Öppnade och tittade lite, men blir inte klok på hur jag får loss uttagen. Med ramen, menar du den på framsidan? Dvs jag ska bända bort ramen på framsidan och sedan ta loss uttagen från baksidan? Det känns som de sitter stenhårt fast.Johan Gunverth skrev:
Den vinklade centumplattan jag länkade till ovan är exakt den som används istället för den plattan du har. Samma tillverkare med samma uttag. Uttagen pillas loss genom att först snäppa av den tunna vita ramen som låser uttaget i centrumpplattan. Det sitter små klor på baksidan. Snäpp sedan fast de små ramarna i den nya centrumplattan och sedan själva uttagen. Ev. får du försiktigt dra fram 2-3 cm kabel. Dra i kabeln, inte uttagen.
Och förresten, är det några problem att rikta den där nya centrumplattan uppåt? Eller kan man ha den uppåt eller nedåt om man vill utan att det spelar roll? Tänker om uttagen kanske inte passar om plattan är uppochned.
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Den lilla ramen (som du har två av) fäster i själva locket med små plasthakar. Nätverksuttaget fäster i den lilla ramen med små plasthakar. Vid montering klämmer man först i den lilla ramen (ramarna) i locket, sedan snäpps nätverksuttaget i ramen. Vid demontering har jag för mig att det inte är omvänd ordning, utan den lilla ramen lossas och tar med sig nätverksuttaget. Inte säker dock och har inget att pröva med just nu. Kolla om Schneider har instruktioner för Lexcom/ActassiD danielwerner86 skrev:
Bifogar bild på hur det ser ut inuti.Johan Gunverth skrev:
Den lilla ramen (som du har två av) fäster i själva locket med små plasthakar. Nätverksuttaget fäster i den lilla ramen med små plasthakar. Vid montering klämmer man först i den lilla ramen (ramarna) i locket, sedan snäpps nätverksuttaget i ramen. Vid demontering har jag för mig att det inte är omvänd ordning, utan den lilla ramen lossas och tar med sig nätverksuttaget. Inte säker dock och har inget att pröva med just nu. Kolla om Schneider har instruktioner för Lexcom/Actassi
Jämför jag med bilderna på elbutik.se så verkar det som att ramen går att bända uppåt, som ett lock med gångjärn. Vet inte om det är så eller om det bara visat hur det ska sitta och man kan ta loss locket helt. Men det sitter som bara den så blir lite fundersam. Men det kanske bara behövs mer våld?
Förresten, de två uttagen jag har nu, passar de med Schneiders lösningar också? Ville helst ha Schneiders uttag då jag har dem på andra ställen, men det är förstås ingen big deal om jag får köra några andra.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Ser ut att vara Lexcom Home på själva nätverksuttaget och de är av äldre snitt än de nyare Lexcom Actassi. Kolla att du verkligen har minst Cat5e på själva kablaget, annars blir det bara 100MBit på nätverket. Hur som helst passar de i den vinklade centrumplattan jag länkade till.
Yes, det är Cat6 så ingen fara på taket där. Jag fick för övrigt loss ena uttaget (testade med det för telefoni för det kommer aldrig användasJohan Gunverth skrev:
Nu har jag beställt följande:
Benämning: LexCom C-platta 2x8 vinkl.snäppfastsättning
Benämning: Eljo Trend Kombinationsram 2-fack Polarvit
Benämning: Eljo Trend/Solid 1-vägsuttag Jordat Snabbanslutning Vit
Tanken är alltså att byta hela uttaget, kombinationsramen och det nedre eluttaget. Säg till om jag missat något nu.
Klicka här för att svara

