11 414 läst ·
55 svar
11k läst
55 svar
Bygga nära en flygplats
Sida 1 av 4
Vi kommer att söka förhandsbesked på mark som ligger inom sk. "flygbullerzoon", militär flygplats närmare bestämt Saab i Linköping. Har förstått att är mer eller mindre omöjligt att få igenom detta men vi kommer att försöka. Vad vet ni om detta som kan hjälpa oss på vägen? Jag läser mig till att miljöverket och boverket har olika åsikter avseende skadligt buller och att båda får lägga utlåtanden hos länsstyrelsen om man överklagar negativt besked (?). Någon som varit i en liknande situation?
En fastighet som såldes här i Spånga för en tid sedan är nu ute till försäljning igen. Anledningen var tydligen att köparen sökt rivnings samt bygglov men fått stopp med hänvisning till Brommas bullerzon. Verkar svårt att komma runt.
Det är ingen militär flygplats. Det är en civilflygplats. Den militära ligger i Malmslätt.
Gripen låter rejält när de flyger, men det är inte särskilt ofta så det är inget större problem. Jag har för mig att myndigheterna till slut kom överens om en nivå som skulle vara okej. Men om du är inom bullergränsen jan du räkna med att Saab sätter sig på tvären. All ny bebyggelse tenderar nämligen att ställa till det när miljötillståndet ska förnyas.
För tillfället ”flyttas” ju banan, är det de nya bullergränserna du har tittat på?
Gripen låter rejält när de flyger, men det är inte särskilt ofta så det är inget större problem. Jag har för mig att myndigheterna till slut kom överens om en nivå som skulle vara okej. Men om du är inom bullergränsen jan du räkna med att Saab sätter sig på tvären. All ny bebyggelse tenderar nämligen att ställa till det när miljötillståndet ska förnyas.
För tillfället ”flyttas” ju banan, är det de nya bullergränserna du har tittat på?
Tack för svar! Det är mina föräldrars gård marken tillhör idag och jag är uppvuxen där och med ljuden från flygplanen. Precis, det ligger inom den nya bullerzoonen, precis som resten av gården gör. Boverket och miljöverket har ju olika riktlinjer vg störande ljud men miljöverket och Saab har ju enats om samma nivåer.
D Daniel 109 skrev:Det är ingen militär flygplats. Det är en civilflygplats. Den militära ligger i Malmslätt.
Aha, men är det reguljärplanen de avser då menar du? Är inte flygning med jas etc militär verksamhet? Eller iofs, kommersiellt kanske iom att de säljer dem
Som sagt, saab lär överklaga allt som inte uppfyller miljöverkets krav så långt det går.
Det räknar vi med, men hur väger länsstyrelsen när Boverket och miljöverket säger olika? (När man överklagar hos dem). En annan aspekt är ju att i realiteten kommer bullret knappast upp i de nivåer som anges som tak av miljöverket (de har väl tagit höjd), db-mässigt säkert men inte vg frekvens.D Daniel 109 skrev:
Här kan du se om ditt område omfattas av något militärt riksintresse. Om så är fallet ska även Försvarsmakten ges tillfälle att yttra sig under granskningen av förhandsbeskedet.J Jessepesse87 skrev:
https://www.forsvarsmakten.se/sitea...riksintressen/bilaga-22-ostergotland-2019.pdf
Utan att gå in på detaljer så fungerar det såhär. Det finns i grunden två olika nivåer att ta hänsyn till. Maximal ljudnivå för bullrigaste flygplan tillåtet på flygplatsen vid exempelvis en start. MaxdBa får vara högst 70 vid uteplats intill fasad. I ditt fall torde Gripen vara dimensionerande. Men man beräknar också ett viktat medelvärde av all trafik som miljötillståndet omfattar en så kallad flygbullernivå FBN (jag tror att gränsvädet är FBN50dBa). Innanför det satta gränsvärdet ska inga tillstånd medges. Men Boverket jobbar också med beräknade medelvärden inomhus och kanske tyst sida av huset etc. Detta är främst för bebyggelse i stadsmiljö. Det är också så att befintliga hus som hamnar innanför de ”juridiska” gränslinjerna är föremål för bullerdämpande åtgärder som kan bli mycket kostsamma för flygplatshållaren vilket Försvarsmakten fick erfara vid Malmen.
Det behöver inte vara en bestämmelse. Om boende intill en bullrig verksamhet klagar så kan de få rätt. Därför gör den som driver en flygplats eller industri det man kan för att hindra nya bygglov inom den bullerstörda zonen.J Jessepesse87 skrev:
Man kan inte jämföra en flygplats med en industri annat än i undantagsfall typ raffinaderier eller motsvarande jätteanläggningar. Nybyggnation innanför de juridiska linjerna riskerar hela eller delar av verksamheten vid nästa omprövning enligt miljöbalken.K klimt skrev:
Jag vet några som bor vid inflygningsstråket till en större flygplats. Alla de vanliga flygen dagtid är störande men inget man retar ihjäl sig på. Dock kommer det ett lastflygplan vid 3-4 på morgonen varje morgon och det vaknar man tydligen av. Det jag vill ha sagt är att frekvensen inte nödvändigtvis är så viktig - det är mer nivån (Gripen är INTE tyst…) och tidpunkt. Nu låter det ju som att det är Saabs flygplats och då är det väl bara buller på typ kontorstid?! Det kan ju funka. Annars lär nog två Gripen som startar mitt i natten få den bäste att sätta sig upp i sängen…