11 412 läst ·
55 svar
11k läst
55 svar
Bygga nära en flygplats
I ”min” kommun skickas remisser till flygplatsen under handläggningen av förhandsbesked. De har påtalat att de vill ha möjlighet att yttra sig i dessa ärenden.P Pallewea skrev:Det är kommunen som ansvarar för att ge bygglov etc. Det är förvånande om de inte kan klargöra för dig vad som gäller i ditt fall och gärna ge dig lite historik om hur andra ärende hanterats och utfallet i dessa, så att du kan bedöma om det är värt att gå vidare. Från flygplatsens sida har man en omgivningsbevakning men blandar sig i normalfallet inte in i hanteringen.
Jag tyder det (kan vara fel) att TS ännu inte har varit i kontakt med kommunen utan vill samla på sig information och argument innan hen kontaktar dem.P Pallewea skrev:Det är kommunen som ansvarar för att ge bygglov etc. Det är förvånande om de inte kan klargöra för dig vad som gäller i ditt fall och gärna ge dig lite historik om hur andra ärende hanterats och utfallet i dessa, så att du kan bedöma om det är värt att gå vidare. Från flygplatsens sida har man en omgivningsbevakning men blandar sig i normalfallet inte in i hanteringen.
nej det är kommunen som äger flygplatsen.. om vi nu skall vara petigaD Daniel 109 skrev:
Nej, det är det inte. De äger nog terminalen, men flygfältet ägs av Saab.
Har idag pratat med kommunen som hänvisar till 2 kap. 1 § PBL och 2 kap. 6 a § PBL när de ska fatta beslut rörande byggande i flygbullerzoonen. Enligt den texten får bullret inte skapa olägenhet för hälsan hos människor bosatta i zonen. Dock står det ju därtill att olägenheten innebär medicinsk påverkan som inte är av ringa eller övergående karaktär. Ish nu för jag har inte texten framför mig precis nu, men jag tror att jah tolkat det rätt (eller?). Jag är uppvuxen på gården och har definitivt inte haft några besvär av bullret. Vad tror ni om att gräva vidare i detta, kanske låta mäta upp bullret under en längre tid och få ett expertutlåtande om huruvida det skulle ge bestående medicinska men, kan man ha en chans då eller famlar vi efter halmstrån? Förstår att ni här inte är experter kanske heller på detta men inte fel att vrida och vända på argumenten tillsammans med andra som ändå är intresserade av frågan.
Och jag får ta tillbaka att det är militär verksamhet då, my bad!
Du som skrev att det var byggförbud inom zoonen, minns du var du läste detta? Han jag pratade med på byggnandsnämnden sa att zoonen i allra högsta grad påverkar möjligheten att bygga i området, men han sa inte "det är förbjudet att bygga nytt där".
Tack för input allesammans!
Du som skrev att det var byggförbud inom zoonen, minns du var du läste detta? Han jag pratade med på byggnandsnämnden sa att zoonen i allra högsta grad påverkar möjligheten att bygga i området, men han sa inte "det är förbjudet att bygga nytt där".
En till fråga, var/hur hittar jag handlingar från tidigare bygglovs- samt förhandsansökningar i området?
Har din familj ägt gården längre en flygplatsen har funnits?J Jessepesse87 skrev:Har idag pratat med kommunen som hänvisar till 2 kap. 1 § PBL och 2 kap. 6 a § PBL när de ska fatta beslut rörande byggande i flygbullerzoonen. Enligt den texten får bullret inte skapa olägenhet för hälsan hos människor bosatta i zonen. Dock står det ju därtill att olägenheten innebär medicinsk påverkan som inte är av ringa eller övergående karaktär. Ish nu för jag har inte texten framför mig precis nu, men jag tror att jah tolkat det rätt (eller?). Jag är uppvuxen på gården och har definitivt inte haft några besvär av bullret. Vad tror ni om att gräva vidare i detta, kanske låta mäta upp bullret under en längre tid och få ett expertutlåtande om huruvida det skulle ge bestående medicinska men, kan man ha en chans då eller famlar vi efter halmstrån? Förstår att ni här inte är experter kanske heller på detta men inte fel att vrida och vända på argumenten tillsammans med andra som ändå är intresserade av frågan.
Saab har flugit från platsen sedan 1939.
Tråkigt om kommunen tar till paragrafer etc istället för en dialog med dig vars familj får anses som särskilt berörda av flygplatsens verksamhet. Du bör begära att få ett möte med ansvarig handläggare på kommunen där du presenterar dina planer. Utan att veta exakt hur tänkt byggnation ligger i förhållande till in- och utflygningszoner etc så är det svårt att bedöma dina framtida möjligheter. Du kan också söka miljöansvarig på SAAB för ett samtal för att få deras syn.
Här kommer en liten anekdot. I ett bullerärende för några år sedan hamnade den juridiska beslutslinjen mitt emellan två villor. Den ena fick bullerisolerat, dvs i praktiken en totalrenovering av väggar, dörrar, fönster och tak samt ventilationssystem. Den andra fick inget. ”Det låter för hel…. precis lika mycket hos mig”. Svaret blev: Jo, det är nog sant men det här är en juridisk linje”
Här kommer en liten anekdot. I ett bullerärende för några år sedan hamnade den juridiska beslutslinjen mitt emellan två villor. Den ena fick bullerisolerat, dvs i praktiken en totalrenovering av väggar, dörrar, fönster och tak samt ventilationssystem. Den andra fick inget. ”Det låter för hel…. precis lika mycket hos mig”. Svaret blev: Jo, det är nog sant men det här är en juridisk linje”
Du kan begära ut dem från samhällsbyggnadskontoret, det är offentliga handlingar. Du kan vara anonym om du vill. Vet du att de varit ärenden på gång nyligen i grannskapet? Ta reda på fastighetsbeteckning och kvittera ut dessa ärenden, läs ”motivering till beslut”. Kan vara intressant både om det blivit beviljat eller fått avslag. Det ska även framgå vilka instanser som yttrat sig i ärendet (t ex SAAB) och vad de har för synpunkter.J Jessepesse87 skrev: