Det flygs även pass i mörker, men det är ju inte vanligt.

Karlia
J Jessepesse87 skrev:
Det är det jag hört men har inte sett denna bestämmelse utskriven någonstans. Var kan man hitta ett sådant beslut?
Ring kommunen och fråga vart du kan vända dig för att få svar. Jag kommer inte ihåg om det var ett eller två år sedan vi tittade på huset, men vi fick ett utdrag där det stod att i område blabla fick ingenting byggas däremot fick de byggnader som fanns där renoveras.

Huset vi tittade på var ett vrak.

B Blåbäret_numero_uno skrev:
Det jag vill ha sagt är att frekvensen inte nödvändigtvis är så viktig - det är mer nivån (Gripen är INTE tyst…)
Gripen hör man i hela staden oavsett var man bor. Närmare Malmen så finns även helikoptrarna...

• Gilla
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
Kretikos Kretikos skrev:
En fastighet som såldes här i Spånga för en tid sedan är nu ute till försäljning igen. Anledningen var tydligen att köparen sökt rivnings samt bygglov men fått stopp med hänvisning till Brommas bullerzon. Verkar svårt att komma runt.
NU blir jag nyfiken, bor själv i Spånga. Vilken del gällde detta?

H hempularen skrev:
NU blir jag nyfiken, bor själv i Spånga. Vilken del gällde detta?
Precis vid Starboparken.

Kretikos Kretikos skrev:
Precis vid Starboparken.
Menar du på Storvretsvägen? Hittar ingen nysåld som säljs igen där. På Booli.

J Jessepesse87 skrev:
Vi kommer att söka förhandsbesked på mark som ligger inom sk. "flygbullerzoon", militär flygplats närmare bestämt Saab i Linköping. Har förstått att är mer eller mindre omöjligt att få igenom detta men vi kommer att försöka. Vad vet ni om detta som kan hjälpa oss på vägen? Jag läser mig till att miljöverket och boverket har olika åsikter avseende skadligt buller och att båda får lägga utlåtanden hos länsstyrelsen om man överklagar negativt besked (?). Någon som varit i en liknande situation?
Korta svaret är att det i princip är omöjligt ☹️

Militären har "vetorätt"

A Autodidak1 skrev:
Korta svaret är att det i princip är omöjligt ☹️

Militären har "vetorätt"
Det är ingen militär flygplats.
Militären har inte med saken att göra.

D Daniel 109 skrev:
Det är ingen militär flygplats.
Militären har inte med saken att göra.
TS skriver så här: Vi kommer att söka förhandsbesked på mark som ligger inom sk. "flygbullerzoon", militär flygplats närmare bestämt Saab i Linköping

Så jag trodde det gällde (y)

Det är inte en militär flygplats oavsett vad TS skriver. Vilket jag har upplyst om tidigare.

Det är Saab som äger flygplatsen. Dvs. Ett privat företag. Det drivs även civilflygtrafik på den. Det finns även ett militärt flygfält i Linköping, men det är på andra sidan av stan.

• Gilla
Kaninjan och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Menar du på Storvretsvägen? Hittar ingen nysåld som säljs igen där. På Booli.
126. Verkar borttagen över sommaren. Ligger på kommande på fastighetsbyrån.

D Daniel 109 skrev:
Det är inte en militär flygplats oavsett vad TS skriver. Vilket jag har upplyst om tidigare.

Det är Saab som äger flygplatsen. Dvs. Ett privat företag. Det drivs även civilflygtrafik på den. Det finns även ett militärt flygfält i Linköping, men det är på andra sidan av stan.
I det här fallet spelar det mindre roll annat än i beslutsgången vid en omprövning/tillsyn av verksamheten. TS problem är den beskrivna verksamhet som miljötillståndet omfattar. Här ingår SAAB och FM provflygs Gripenprogram som blir dimensionerande för Max-värdet medan övrig verksamhet ger ett tillskott till FBN.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
P Pallewea skrev:
I det här fallet spelar det mindre roll annat än i beslutsgången vid en omprövning/tillsyn av verksamheten. TS problem är den beskrivna verksamhet som miljötillståndet omfattar. Här ingår SAAB och FM provflygs Gripenprogram som blir dimensionerande för Max-värdet medan övrig verksamhet ger ett tillskott till FBN.
Tack! Vad innebär då detta i praktiken?

M MetteKson skrev:
Här kan du se om ditt område omfattas av något militärt riksintresse. Om så är fallet ska även Försvarsmakten ges tillfälle att yttra sig under granskningen av förhandsbeskedet.
[länk]

Tack! Marken ligger i Landeryd så jag

Det är kommunen som ansvarar för att ge bygglov etc. Det är förvånande om de inte kan klargöra för dig vad som gäller i ditt fall och gärna ge dig lite historik om hur andra ärende hanterats och utfallet i dessa, så att du kan bedöma om det är värt att gå vidare. Från flygplatsens sida har man en omgivningsbevakning men blandar sig i normalfallet inte in i hanteringen.

M MetteKson skrev:
Här kan du se om ditt område omfattas av något militärt riksintresse. Om så är fallet ska även Försvarsmakten ges tillfälle att yttra sig under granskningen av förhandsbeskedet.
[länk]
Trevligt, publicerat klart och tydligt var saker finns som är viktigt för totalförsvaret. Finns ingen anledning för Ryssarna att spana och spionera för att hitta viktiga punkter för totalförsvaret.
Bara ladda ned en pdf. :surprised:
:rofl:

• Haha
MrDizzy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.