11 412 läst ·
55 svar
11k läst
55 svar
Bygga nära en flygplats
Det flygs även pass i mörker, men det är ju inte vanligt.
Ring kommunen och fråga vart du kan vända dig för att få svar. Jag kommer inte ihåg om det var ett eller två år sedan vi tittade på huset, men vi fick ett utdrag där det stod att i område blabla fick ingenting byggas däremot fick de byggnader som fanns där renoveras.J Jessepesse87 skrev:
Huset vi tittade på var ett vrak.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
NU blir jag nyfiken, bor själv i Spånga. Vilken del gällde detta?Kretikos skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Korta svaret är att det i princip är omöjligt ☹️J Jessepesse87 skrev:Vi kommer att söka förhandsbesked på mark som ligger inom sk. "flygbullerzoon", militär flygplats närmare bestämt Saab i Linköping. Har förstått att är mer eller mindre omöjligt att få igenom detta men vi kommer att försöka. Vad vet ni om detta som kan hjälpa oss på vägen? Jag läser mig till att miljöverket och boverket har olika åsikter avseende skadligt buller och att båda får lägga utlåtanden hos länsstyrelsen om man överklagar negativt besked (?). Någon som varit i en liknande situation?
Militären har "vetorätt"
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Det är inte en militär flygplats oavsett vad TS skriver. Vilket jag har upplyst om tidigare.
Det är Saab som äger flygplatsen. Dvs. Ett privat företag. Det drivs även civilflygtrafik på den. Det finns även ett militärt flygfält i Linköping, men det är på andra sidan av stan.
Det är Saab som äger flygplatsen. Dvs. Ett privat företag. Det drivs även civilflygtrafik på den. Det finns även ett militärt flygfält i Linköping, men det är på andra sidan av stan.
I det här fallet spelar det mindre roll annat än i beslutsgången vid en omprövning/tillsyn av verksamheten. TS problem är den beskrivna verksamhet som miljötillståndet omfattar. Här ingår SAAB och FM provflygs Gripenprogram som blir dimensionerande för Max-värdet medan övrig verksamhet ger ett tillskott till FBN.D Daniel 109 skrev:
Tack! Vad innebär då detta i praktiken?P Pallewea skrev:I det här fallet spelar det mindre roll annat än i beslutsgången vid en omprövning/tillsyn av verksamheten. TS problem är den beskrivna verksamhet som miljötillståndet omfattar. Här ingår SAAB och FM provflygs Gripenprogram som blir dimensionerande för Max-värdet medan övrig verksamhet ger ett tillskott till FBN.
M MetteKson skrev:
Tack! Marken ligger i Landeryd så jag
Det är kommunen som ansvarar för att ge bygglov etc. Det är förvånande om de inte kan klargöra för dig vad som gäller i ditt fall och gärna ge dig lite historik om hur andra ärende hanterats och utfallet i dessa, så att du kan bedöma om det är värt att gå vidare. Från flygplatsens sida har man en omgivningsbevakning men blandar sig i normalfallet inte in i hanteringen.
Trevligt, publicerat klart och tydligt var saker finns som är viktigt för totalförsvaret. Finns ingen anledning för Ryssarna att spana och spionera för att hitta viktiga punkter för totalförsvaret.M MetteKson skrev:
Bara ladda ned en pdf.