Ola C Ola C skrev:
I all välmening, om du inte har en susning om hur man bygger en låda är det där stålet inte rätt väg att gå. Stålet kräver en rätt saftig fräs, monterad i fräsbord med exakt rätt höjd på stålet och ett relativt högt anhåll som är exakt 90 grader... dom som kommit så långt i snickrandet brukar även ha koll på olika sätt att bygga ihop en låda.
Du har säkert rätt.
Samtidigt så vet jag vad jag vill ha, men letar och frågar för att hitta rätt sätt.
Jag är inte helt novis inom snickeri men vill såklart lära mig nya saker och testa mig fram.

• Gilla
Staggelito
  • Laddar…
Om du vet vad du vill ha så försök beskriva det så blir det nog lättare för oss att komma med tips. Förklara också vad lådan ska användas till och ungefärliga mått.

Måtten är ca 200 hög, 150 bred och 150 djup.,öppen i toppen. Den ska bara se vettig ut. Att limma och skruva ihop en låda är inget svårt, eller snyggt.
Så jag vill ta det ett steg till.
Det ska bara vara en förvaringslåda.

Om du inte har ett fräsbord tycker jag att du bygger det först och sedan lådan. Annars kan du göra en fingerskarvsjigg och köra i klyvsågen.

• Gilla
pozz2
  • Laddar…
Har funderat på ett bord ett tag, fick ja precis en ursäkt?

Japp, vi väntar här medan du bygger det ;)

• Gilla
pozz2
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
I all välmening, om du inte har en susning om hur man bygger en låda är det där stålet inte rätt väg att gå. Stålet kräver en rätt saftig fräs, monterad i fräsbord med exakt rätt höjd på stålet och ett relativt högt anhåll som är exakt 90 grader... dom som kommit så långt i snickrandet brukar även ha koll på olika sätt att bygga ihop en låda.
Tjena tjena,

Jag är sugen på att beställa ett frässtål av den här typen, men 8mm skaft för min fräs. Har precis, nu i helgen, fällt in anhåll och höj/sänkbart fräsplatta i en arbetsbänk och monterat en makitafräs däri. De provbitar jag hunnit fräsa har blivit fina och exakta.

Hur svårt är det att använda sånt där stål? Finns det någon begränsning på materialets tjocklek? Vill göra lådor till våra skåp typ badrummet etc i kanske runt 10-12mm ek.

mvh

G Gunnar Gran skrev:
Tjena tjena,

Jag är sugen på att beställa ett frässtål av den här typen, men 8mm skaft för min fräs. Har precis, nu i helgen, fällt in anhåll och höj/sänkbart fräsplatta i en arbetsbänk och monterat en makitafräs däri. De provbitar jag hunnit fräsa har blivit fina och exakta.

Hur svårt är det att använda sånt där stål? Finns det någon begränsning på materialets tjocklek? Vill göra lådor till våra skåp typ badrummet etc i kanske runt 10-12mm ek.

mvh
Aldrig använt ett sånt stål själv men av det jag sett är det lite mek och provfräsningar att ställa in anhåll och fräshöjd innan man får till det. Googla lite på miter lock joint så finns det nog lite filmer som visar proceduren.

Vad gäller materialtjockleken är jag ganska säker på att den är fix. Du köper alltså ett stål som passar en materialtjocklek och kan bara använda stålet till just den tjockleken.

Ola C Ola C skrev:
Aldrig använt ett sånt stål själv men av det jag sett är det lite mek och provfräsningar att ställa in anhåll och fräshöjd innan man får till det. Googla lite på miter lock joint så finns det nog lite filmer som visar proceduren.

Vad gäller materialtjockleken är jag ganska säker på att den är fix. Du köper alltså ett stål som passar en materialtjocklek och kan bara använda stålet till just den tjockleken.
Tack. Jag har tittat youtube en del och det verkar vara rätt knöligt att få exakt höjd och avstånd till anhåll etc men med provbitar som du säger så ska det nog ordna sig. Däremot, fick jag inte klarhet i om det var en tjocklek som gällde per frässtål eller om det gick att labba lite med det.

Får forska vidare...

• Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Kan tillägga att Tool Trust har en liten butik i Sollentuna. Där får man väldigt bra hjälp och de är mycket trevliga. Alla stål finns uppsatta tydligt på väggen så man ser hela utbudet.

Därför ska man aldrig åka dit. Det blir lätt väldigt dyrt.

• Haha
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Det finns ett visst intervall per stål. Det här är för 8-13 vilket låter som rätt för dig.
[länk]

Här finns en instruktion om hur man gör:
[länk]

Men det är som sagt en del testande för att få rätt höjd och det krävs att både höjd och anhåll är stabila, men väl där kan du bygga 100 lådor till badrummet rätt snabbt.
Snyggt!
Det blev pronto en beställning. Får testköra en del men det här ska jag nog få ihop. Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.