Tänkte bygga odlingslådor i tryckt virke och har tänkt göra det enkelt, stående reglar 45x45 nerstoppade en liten bit i marken och sedan liggande brädor mellan.
Men dessa 45x45 hittar jag bara i ntr ab, det klarar sig väl inte så bra i marken?

Hur kan man göra istället? Kan man ha de ståendes på marken med en bit tjärpappremsa mellan regeln och marken, håller det över tid?

Om man vill odla ätbart i lådorna, räcker det med att sätta tex platonmatta på insidan för att hindra tryckimpregneringen att ta sig in i jorden?

Bör man ha platonmatta även där det inte ska odlas ätbart för att skydda träet från insidan trots att det är tryckimpregnerat i ntr ab?

Varför måste de stående reglarna vara nedstoppade i jorden? Är det mer av rabatavgränsare du vill ha så förstår jag dig, men annars är det lite onödigt.

Jag har byggt liknande din beskrivning (fast jag använde ek i stället för tryckt i de liggande då det var billigare och trevligare) men ställt de stående på varsin marksten. Träet klarar sig bättre och eftersom jag inte hade någon botten kunde ändå fukt och maskar röra sig mellan lådan och underjorden.

Tryck är väl inte direkt giftigt längre, men med en platonmatta eller liknande är du extra säker och lådan håller längre.

• Gilla
Jos och 3 till
  • Laddar…
Har pallkragar som står på betongplattor i hörnen, då kommer virket upp ca 3 cm + platta från mark. Inte fel att skydda virket från väta med platon på insidan. Platon ska då gå in ca 5cm och mot mark på insidan, kommer att hålla många år. Sen kan du måla utsidan.

• Gilla
Ett fisk
  • Laddar…
Som ovanstående åsikter, du behöver inte ha någon förankring. Vi tjärade rejäla brädor och satte platon på insidan.

• Rektangulär planteringslåda med tjärade brädor och platon på insidan. En person arbetar intill lådan utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart platonmatta monterad på insidan av rejäl träkonstruktion i trädgårdsmiljö under solig dag.
    Skapa konto
  • Gilla
nixuz och 4 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Varför måste de stående reglarna vara nedstoppade i jorden? Är det mer av rabatavgränsare du vill ha så förstår jag dig, men annars är det lite onödigt.

Jag har byggt liknande din beskrivning (fast jag använde ek i stället för tryckt i de liggande då det var billigare och trevligare) men ställt de stående på varsin marksten. Träet klarar sig bättre och eftersom jag inte hade någon botten kunde ändå fukt och maskar röra sig mellan lådan och underjorden.

Tryck är väl inte direkt giftigt längre, men med en platonmatta eller liknande är du extra säker och lådan håller längre.
Har du behandlar ditt ekträ på något sätt eller klarar det sig ändå?

Tomture61
Byggde min odlingslåda av ytterpanelvirke 22 x 195 (2 st på höjden) impregnerade in / utsida med roslagsmahogny .
Virket närmast marken överlevde i 7 år .
Bytte ut nedre virket + roslagsmahogny + platonmatta på insidan .
Lådan är 3 x 1,2 m stor , för att hålla ihop sidor och få ngt att skruva i gjorde jag 3 st bågar i impregnerat virke .
Obs att dessa är ej i kontakt med odlingsjorden

Jag oljade med teakolja första året, men fick efter det lära mig att det var onödigt. Så nu är de mer grå än gulbruna i färgen, men annars har det inte hänt något med dem. De är i samma skick nu efter fem år. Ek är tåligt och så länge de får torka ut mellan blötorna klarar de sig nog längre än jag.

På bilden står den direkt på gräset, men nu står de på marksten.

En stor, rektangulär ekplanteringslåda placerad direkt på gräset framför grönskande buskar.
Skapa konto

• Gilla
Ewapeva456 och 1 till
  • Laddar…
Hej

Även om du hittat NTR A reglar som försvinner det mesta av skyddet när du sågar regeln mindre bitar. Ändträet kommer då suga i sig vätska eftersom impregneringen sällan tränger genom ända in i mitten.
Men att byta hörnet var 5e år eller så är ett snabbt gjort projekt.

Angående att ha plast på insidan så finns det få vetenskapligt utförda tester på om det hjälper. Byggplast och Platonmattor innehåller ämnen som också riskerar att läcka ut i jorden.
Dagens tryckimpregnerade reglar är till exempel mycket mer miljövänliga än forntidens. Å andra sidan kommer de knappast att hålla i 60 år som slipers kan göra

Kemikalieinspektionen varnar till exempel bara för att använda gamla telefonstolpar eller slipers i odling eftersom dessa innehåller betydligt farligare ämnen än dagens kopparsalter. Koppar är dessutom brist på i en del jordar. Så att det läcker ut lite kan vara bra.

Så i slutändan så gör det som du finner bäst.
Använd rent virke och byt efter några år
Använd tryckimpregnerat och byt efter flera år.
Använd tryckimpregnerat plus plast och byt efter ännu fler år.

Redigerat:
  • Gilla
Mikael044 och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har pallkragar som står på betongplattor i hörnen, då kommer virket upp ca 3 cm + platta från mark. Inte fel att skydda virket från väta med platon på insidan. Platon ska då gå in ca 5cm och mot mark på insidan, kommer att hålla många år. Sen kan du måla utsidan.
Får du inte snigelodling under lådan ?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
E Ett fisk skrev:
Tänkte bygga odlingslådor i tryckt virke och har tänkt göra det enkelt, stående reglar 45x45 nerstoppade en liten bit i marken och sedan liggande brädor mellan.
Men dessa 45x45 hittar jag bara i ntr ab, det klarar sig väl inte så bra i marken?

Hur kan man göra istället? Kan man ha de ståendes på marken med en bit tjärpappremsa mellan regeln och marken, håller det över tid?

Om man vill odla ätbart i lådorna, räcker det med att sätta tex platonmatta på insidan för att hindra tryckimpregneringen att ta sig in i jorden?

Bör man ha platonmatta även där det inte ska odlas ätbart för att skydda träet från insidan trots att det är tryckimpregnerat i ntr ab
När jag byggde odlingslådor i Norrland, så passade jag på att göra djupbädd av lådorna. Satanigatan vad det växte.
https://groonsgard.wordpress.com/2016/11/23/djupbaddar-mycket-gravjobb-men-snabbt-resultat/

När jag grävt bort jorden så satte jag understa liggande under gräsgränsen. Och byggde upp ca. 40cm från gräsmattan. Jag byggde av obehandlad senvuxen gran. Det ruttnade inte. År två tjärade jag utsidan svart, för att kunna börja odla tidigare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.