ARJU ARJU skrev:
Har det någon betydelse för hemfridszonen eller tomtplatsen att taxeringskoden är 213? Alltså att byggnaden betingar ett lågt värde?
Nej. Så länge stugan inte är totalt förfallen och övergiven är det inget problem i sig att den har ett ringa värde. Som @RAnderssn är inne på kan det rent av vara en fördel om man vilk få tillstånd att ersätta den.

Vad du än gör bara, riv inget förrän du har ett bygglov som fått laga kraft.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
R RAnderssn skrev:
Hej!

Vi köpte för 3 år sen ett liknande objekt, en stuga som hade stått tomt från runt 1960- talet, stugan ligger 15m från en älv. Vi ansökte om strandskyddsdispens för ett nybygge, och eftersom det redan stod en gammal stuga där så ansågs platsen/stugan redan ianspråktagen, därmed fick vi riva stugan och bygga nytt. Den gamla stugan var väl runt 30kvm, vår nya bottenplatta vi byggde samt gjöt i somras är på 108kvm. Varken länsstyrelsen eller bygglovshandläggaren hade några motvändningar kring detta. Länsstyrelsen svarade enbart någon dag efter bygglovet blev godkänt att dom inte kommer driva eller sätta sig emot beslutet.

Sen så kunde vi hänvisa till att stugan var i så dåligt skick att det inte var ekonomiskt försvarbart att renovera, därmed var det mer ekonomiskt försvarbart att bygga nytt.

Så, att det redan står en stuga där är toppen, låter som att du borde kunna göra samma resa som oss. Vi röjde och tog fram stugan på samma sätt som dig, det var helt igenvuxet.
Hörde jag byggtråd??

Det här tror jag på riktigt många skulle vara intresserade av, vare sig det är i form av bilder och faktiskt byggande eller en djupare beskrivning av hur en godkänd process kan gå till.

Vi är om inte annat ett antal dystopiker som alltid ser strandskyddet som ett problem som skulle må bra av en mer nyanserad bild.
 
  • Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
Tycker inte det bör vara helt omöjligt att få göra en utbyggnad utifrån ts beskrivning, men jag utgår då från där vi har våra fastigheter. Men det är inte detaljplanerat område, utbyggnad är väl tänkt från vattenområdet, marken mot vatten är idag inom befintlig fastighets hemfridzon, osv, så visst är det värt att pröva.
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej. Så länge stugan inte är totalt förfallen och övergiven är det inget problem i sig att den har ett ringa värde. Som @RAnderssn är inne på kan det rent av vara en fördel om man vilk få tillstånd att ersätta den.

Vad du än gör bara, riv inget förrän du har ett bygglov som fått laga kraft.
Ja, riv absolut ingenting innan beslutet vinner laga kraft. I vårt fall så röjde vi av tomten rätt ordentligt innan eftersom det var så igenvuxet. Såvitt jag förstått så kan Länsstyrelsen sätta sig på tvären om stugan ifråga är i väldigt gott skick, då kan dom tycka att en renovering är mer försvarbar.

Vår bygglovshandläggare tyckte i vilket fall att den var i "lagomt" dåligt skick, inte försvarbart att renovera, samtidigt i tillräckligt gott skick för att inte strandskyddet skulle ha återgått(alltså i princip att bara en övervuxen grund finns kvar). Sen är ju strandskyddet rätt speciellt, man kan ju få passa sig för att exempelvis klippa gräset eller liknande om det vill sig illa, det är ju tänkt att en person ska exempelvis kunna gå nere vid vattnet och fiska utan att känna att denne tränger sig på ens tomt. Men hemfridszon och strandskydd är ju en annan fråga som det finns många tankar kring, så det behöver vi inte väva in här ;) haha
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hörde jag byggtråd??

Det här tror jag på riktigt många skulle vara intresserade av, vare sig det är i form av bilder och faktiskt byggande eller en djupare beskrivning av hur en godkänd process kan gå till.

Vi är om inte annat ett antal dystopiker som alltid ser strandskyddet som ett problem som skulle må bra av en mer nyanserad bild.
Haha ja, tanken har slagit mig att man skulle dra igång en byggtråd! Jag ska ta mig en tanke ytterligare om jag ska göra det, vi ska börja bygga huset i maj 2026 och vi gjorde ju grunden själva i somras, så kan ju bli en rolig tråd kanske.

Hur som, vi kanske hade tur men jag har en bra erfarenhet med processen gällande strandskyddsdispensen för vårt bygge.
 
  • Gilla
Per Sandberg1 och 2 till
  • Laddar…
R RAnderssn skrev:
det är ju tänkt att en person ska exempelvis kunna gå nere vid vattnet och fiska utan att känna att denne tränger sig på ens tomt.
Fast om det är så kort sträcka som 10m till vattnet, så spelar det ingen roll hur man gör, det blir ett inkräktande om någon passerar vid vattnet oavsett om gräset är klippt osv.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
R RAnderssn skrev:
det är ju tänkt att en person ska exempelvis kunna gå nere vid vattnet och fiska utan att känna att denne tränger sig på ens tomt.
Jag utgår nu från ts förutsättningar.
Nja, fiske ingår ju inte i allemansrätten och så nära som befintligt byggnad ligger så får man nog ta sig runt hemfridszonen på andra sidan om man vill passera, t.ex. om man har fiskerätt, fiskekort, osv.😇
Allemansrätten säger inte att man ska kunna gå kortaste vägen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag utgår nu från ts förutsättningar.
Nja, fiske ingår ju inte i allemansrätten och så nära som befintligt byggnad ligger så får man nog ta sig runt hemfridszonen på andra sidan om man vill passera, t.ex. om man har fiskerätt, fiskekort, osv.😇
Allemansrätten säger inte att man ska kunna gå kortaste vägen.
Ja, precis. Jag har inte stenkoll ska jag vara ärlig och säga.

Hur som, tillbaka till TS. I vårt fall så röjde vi ordentligt när vi tog över tomten, främst med röjsåg och sedan fällde några större träd. De största träden sparade vi tills blivit lite mer mogna med ansökan om bygglov och så vidare, och vi hade egentligen ingen större stress med dom. Men kan ju vara aktuellt för dig och kolla om det gäller några speciella regler just för denna tomt, kanske är någon stor ek eller något som kan vara känsligt generellt.

Men tar jag erfarenheter från vår egna bygglovsprocess så tycker jag verkligen du ska vara förhoppningsfull gällande renovering/nybygge på denna på denna tomt, utan att veta någon djupare information kring området. Så länge stugan är en "småhusenhet" och att det verkligen står en stuga där, och inte enbart en grund eller så. Vår stuga/mark har taxeringskod 210 Småhusenhet, tomtmark exempelvis.
 
Beroende av tillbyggnads syfte och storlek samt om det inte finns badrum, kök eller eldstad så kan man slippa bygglov utanför detaljplanerat område.
Vi kunde bygga in altan och göra tillbyggnad på 30 kvm utan bygglov utifrån att inget VA eller skorsten påverkades.
Däremot krävdes godkännande av länsstyrelsen gällande strandskydd. Jag fick mejldialogen i godkännandet, där kommunen skickade på förmiddagen och några timmar senare kom svaret från länsstyrelsen med godkännande.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.