7 002 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
”Bygga” inom strandskyddat område? Villavagn?
Jag är intresserad av en obebyggd tomt med 300 m strandskydd. Vad är trixet för att få till någon slags ”sommarstuga” inom detta område, hur länge får en husvagn/villavagn stå? Tält? Vad brukar kunna åberopas för att få bygga inom strandskyddat område? Andra halvbra tips?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
När det gäller strandskydd är väl det viktigaste att marken inte hindrar andra från att utnyttja stranden, dvs. den får inte verka vara privat. Det är i alla fall så jag har uppfattat och jag tror att en villavagn som står vid stranden gör att stranden verkar vara inom hemfridszonen så fort den finns där.
Tälta får man bara göra en natt enligt allemansrätten.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 251 inlägg
Jag skulle hålla mig borta från en sån fastighet. Är det utökat strandskydd är det det av en anledning, och då är det sannolikt extra svårt att få dispens.
Och nej, det hjälper inte att man själv tycker att strandskyddet är fel eller onödigt.
Och nej, det hjälper inte att man själv tycker att strandskyddet är fel eller onödigt.
Bara en natt även på egen tomt?BirgitS skrev:
När det gäller strandskydd är väl det viktigaste att marken inte hindrar andra från att utnyttja stranden, dvs. den får inte verka vara privat. Det är i alla fall så jag har uppfattat och jag tror att en villavagn som står vid stranden gör att stranden verkar vara inom hemfridszonen så fort den finns där.
Klicka här för att svara