14 078 läst ·
23 svar
14k läst
23 svar
Bygga igen tilluftsventiler -hur?
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Tack för förklaringen!-RB- skrev:
Jag är inte jätteförtjust i fogskum över huvud taget. Du verkar ha ett gammalt fint hus och då tycker jag att man använder traditionella metoder med sten och bruk. Nu är kanske inte Leca så traditionellt, men är lätt att forma jämfört med betongsten eller tegel. Jag tror dessutom att det kommer att spricka i spacklet/putsen om du bara har fogskum bakom.
Tanken är att på insidan sätta kakel utanpå putsen (kanske skall tilläggas).
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 306 inlägg
Jag skulle tryckt in en tillskuren kloss cellplast och putsat/spacklar igen det sista. Fogskum funkar nog bra det med.
Hade bilat bort gallret på utsidan också, men mest för att jag tycker det känns konstigt att lämna det där
Leca som föreslogs ser jag inga som helst fördelar med.
Hade bilat bort gallret på utsidan också, men mest för att jag tycker det känns konstigt att lämna det där
Leca som föreslogs ser jag inga som helst fördelar med.
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Uppdatering typ ett år senare 
Det blev fogskum från insidan; jag limmade först fast ett nytt insektsnät på insida av gallret, sedan tejpades det över med silvertape och så fylldes hålet med fogskum.
Sedan lite puts på det och kakel.
Gallret på utsidan finns kvar om jag av någon outgrundlig anledning vill ta upp hål igen i framtiden. Har även dokumenterat måtten så att det går att hitta centrumet i det igensatta hålet från insidan.
Det blev fogskum från insidan; jag limmade först fast ett nytt insektsnät på insida av gallret, sedan tejpades det över med silvertape och så fylldes hålet med fogskum.
Sedan lite puts på det och kakel.
Gallret på utsidan finns kvar om jag av någon outgrundlig anledning vill ta upp hål igen i framtiden. Har även dokumenterat måtten så att det går att hitta centrumet i det igensatta hålet från insidan.
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Aluminiumduk för insekter Jowema
Skydd för t.ex insekter och möss
104 kr inkl moms
Läs mer
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
@Herman85 Nej, inga problem alls.
För skojs skull testade jag att fota med värmekamera på väggen (mest nyfiken om jag kunde se var ventilen varit) och faktum är att där de gamla ventilerna blivit igensatta är det 1 grad varmare än övriga ytterväggar.
Se bild, där korset med "Sp1" ligger är den igensatta ventilen.
För skojs skull testade jag att fota med värmekamera på väggen (mest nyfiken om jag kunde se var ventilen varit) och faktum är att där de gamla ventilerna blivit igensatta är det 1 grad varmare än övriga ytterväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Funderar på en liknande lösning, att täppa gamla ventilationshål med fogskum. I mitt fall pga att ftx-ventilation nu är installerat dock. Vad för typ av fogskum använde du?Rostig_9000i_-88 skrev:
@Herman85 Nej, inga problem alls.
[bild]
Vet inte om frågan var riktad mot mig eller @Rostig_9000i_-88 men jag misstänker att du kan använda mer eller mindre vilket som. Jag reflekterade inte så mycket över vilken sorts fogskum jag använde mig av. Ev. att jag kollade att det klarade kyla/ute klimat.Y Yllert skrev:
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Klicka här för att svara