Bygga igen tilluftsventiler -hur?

584 läst  16 svar

1. Rostig_9000i_-88
    Medlem Nivå 6
    Hej, har ett hus med källare byggt -73 med självdrag och har tilluftsventiler på båda sidor (ytterväggarna).
    Nu skulle jag vilja få tilluften bara från ett håll dvs. in i tvättstuga och badrum från annat håll (inte genom väggen i samma rum). Detta för att få rätt typ av luftflöde.

På min skiss så vill jag alltså behålla tilluften från de blå pilarna och frånluften gå ut i de röda till den befintliga kanalen som de gör idag (men med hjälp av tex. paxfläktar) och sätta igen hålen vid de lila pilarna.
    Ventilerna ser ut enligt bilderna.

Min fråga är hur man bäst sätter igen de gamla hålen i yttervägg?
    -betånghålsten på bägge sidor med isolering mellan dessa två och sedan putsa på båda utsidor eller hur gör man lämpligast?

2. Rostig_9000i_-88
    Medlem Nivå 6
    En tanke som slog mig är fogskum!?
    -Vad tror expertisen om att fylla hålet med fogskum och sedan putsa utsida och insida med puts?

3. L
    Husägare · Nivå 14
    Varför?
    Problemet med att stänga av ventiler är att det kan bli några mm vattenpelare undertryck i huset, och då kan lukt från isolering i väggar leta sig in genom springor.
    Detta har drabbat många hus byggda mellan slutet av 50-talet till 1978 då asfaboard förbjuds i väggar. Huset har klarat sig fram till man installera frånluften ventilation!
    Nu suger man in bitumen lukten i huset genom små springor.

4. -RB-
    Renoverare · Nivå 13
    Om du kan tänka dig att ha kvar ventilerna på utsidan så kan du ju köpa ett lecablock i lämplig storlek som du delar och trycker in inifrån. Sen lite puts på det. Om inte, så köper du två block, hugger till så det passar och putsar på bägge sidor ;)

• Laddar…
  5. T
    Medlem · Nivå 7
    skulle asfaltboard utvädigt yttervägar ha förbjudets 1978 ?
    t

6. Rostig_9000i_-88
    Medlem Nivå 6
    Varför stänga dessa?
    -Jo jag vill inte riskera att få ut fuktig luft från dessa rum i övriga huset.
    Jag har hållit dessa tallrikar stängda i de 10 år som vi ägt huset på inrådan från besiktningsmannen som gjorde vår överlåtelsebesiktning.
    Han rekommenderade att antingen stänga tallrikarna eller mura igen dem då de inte fyller rätt funktion för vår ventilation..

7. Rostig_9000i_-88
    Medlem Nivå 6
    Eftersom ingen verkar ha protesterat så tror jag att jag kör på fogskum och någon form av puts utanpå det.

8. -RB-
    Renoverare · Nivå 13
    Protest!

Men du gör som du vill...

9. NyaTorpane
    Medlem Nivå 4
    Inte för att jag förstått hela situationen men du skulle inte monterat in en fuktstyrd pax fläkt eller liknande istället? Känns fel att stänga ventiler.

10. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag skulle nog gjort likadant.
    Men lämnat ventilgallren på utsidan som den är, och skummat inifrån.
    Samt lite spackel för att jämna till insidan + måla.

11. Precis min tanke.

12. E
    Medlem · Nivå 10
    Skumma i omgångar, tjockt skum härdar dåligt och kan bli ihåligt. Alternativt fyll ut med frigolit först.

• Laddar…
  13. Det är bara det byggtekniska hur jag lämpligast stänger ventilerna som jag undrade över.
    Varför har jag förklarat tidigare i tråden, pax på frånluft kommer monteras oavsett.

14. OK, du rekommenderar LECA men förklarar inte för/nackdelar kontra skum?!

15. -RB-
    Renoverare · Nivå 13
    Jag är inte jätteförtjust i fogskum över huvud taget. Du verkar ha ett gammalt fint hus och då tycker jag att man använder traditionella metoder med sten och bruk. Nu är kanske inte Leca så traditionellt, men är lätt att forma jämfört med betongsten eller tegel. Jag tror dessutom att det kommer att spricka i spacklet/putsen om du bara har fogskum bakom.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: