Hej

gällande telefoni, så har jag pratat med telia i dag och plötsligt finns det inga möjligheter att få vanlig "koppartråd" indraget utan endast fiber.
Dock skulle detta ske gratis.

Angående koppartråd vs fiber, så är det alltid fiber som läggs ner i nya detaljplanerade områden numera. Bor man på landet är det däremot andra bullar.

Är det som det ryktas att fiberinstallationen är fri så är det väl bara att tacka och ta emot (även om jag tvivlar på att något är gratis i den här världen).

Att Utsikt skulle lagt fiber i gatan, måste kommunen ha fått om bakfoten. Enligt Utsikt/Tekniska Verken så beror Telias monopol på den upphandling som Åhlin & Ekeroth gjorde i kvarteret nedanför, där de valde Telia.
Varpå, som jag skrivit tidigare, övriga bolag skrämdes bort och kommunen avslog Utsikts begäran om att få dra fiber.

Det blir nog bra med Telia. Och priserna lär väl sjunka på sikt pga konkurrensläget i landet som helhet.

Mastma skrev:
Steha: När kommer er stomleverans? Ser att de börjat på er tomt.
9 augusti ska den dyka upp. Så nu går man i väntans tider...

Vid byggstartsmötet fick vi reda på att man fick lägga stenkista (även om marken inte är det bästa för det). Så vår lösning för dränering blir stuprör rakt ner i marken och sedan direktkoppling till stenkistan. Denna fungerar då som mellanlagring/fördröjning (så som tomten själv/gräsmattan skulle fungerat som annars) innan det svämmar vidare in i dagvattensystemet.

På baksidan har vi ljudvall som går ihop med lutningen från huset, så där behövs ett dräneringsrör. För bästa resultat bör dock detta rör gå ända från Isdösen 1 ner till Isdösen 3 så att vatten från alla tre tomterna kan evakueras via detta. Annars blir det lätt att Isdösen 1 svämmar över Isdösen 2 och Isdösen 2 i sin tur svämmar över Isdösen 3 på baksidan.

Det har gått åt groteska mängder grus för att fixa grunden för oss, så räkningen på extra markarbete kommer springa iväg en hel del, men det hade vi tagit höjd för som tur var.

Efter semestern (V32/33) planerar kommunen att grovplanera ljudvallen. Man får hoppas att den flyttas ut lite då, eftersom huset hamnade mycket närmare den i verkligheten än vad vi planerat.

Det som är lite underligt är kommunens agerande gällande den uteblivna stadsnätfiber.

Antagligen tycker någon att man ska använda ADSL i ytterområdena.

Är det ens möjligt att köra ADSL via IP-telefoni, som jag tolkat är enda möjlighet till fast telefoni i kvarteret?

Hej

vi har nu idag beställt fibern av telia till en kostnad av 0kr.+ 3 mån fri internet pga att jag hade en ö. k (offert påskriven av oss och telia på koppartråd) som telia vill krypa ur.
vi kommer att köra IP-telefoni via fibern

/stefan

steha skrev:
Apropå IP-telefoni, digital-TV etc. - Hur har ni andra gjort med avseende på tele/tv/tp-uttag? Drar ni t.ex. coax-kabel i huset för antenn till TV eller kör ni TP-uttag för hela slanten?

Linda: Ni som bygger Myresjöhus, tog ni deras nätverkspaket? Tänk då på att det bara verkar ingå Cat 5 kabel i det. Att inte stoppa in kabel i väggarna som klarar Gigabitnätverk (åtminstone för lite framtidssäkring) tycker jag verkar väldigt dumt. Borde inte kosta många kronor extra. Vi ska iallafall prata med elektrikern om det.

cat5 är ju specat för upp till 100Mbps och lär väl duga för alla tjänster man har råd med. Men som du säger så kostar det ju inget extra med cat5e som klarar 1000Mbps. cat6 är bara dyrt och overkill för hemmanätverk.

I vår Smålandsvilla finns som standard ett stjärnnät med cat5e, TV-coax och telefontråd draget till samtliga uttag från en central i tvättstugan.

ByggareBacchus skrev:
cat5 är ju specat för upp till 100Mbps och lär väl duga för alla tjänster man har råd med. Men som du säger så kostar det ju inget extra med cat5e som klarar 1000Mbps. cat6 är bara dyrt och overkill för hemmanätverk.
Jo, men personligen kommer jag köra Gigabit-nätverk internt inom hushållet, samt att jag tycker att om dom ändå ska dra in kablar i väggen så bör man ta höjd för lite framtidssäkring, speciellt när det lär skilja så lite i kostnad.

Hej

Vi ska bygga ett Myresjöhus Pilegården på isgrottan 6. Vi tänkte nog skippa Myresjöhus nätverk och bara låta dem dra in rör (troligen dubbla 16mm till varje rum). Sedan drar vi själva Cat5e (eller Cat6) och kör telefoni, data, och Telias digitaltv i dessa enligt nätverksskolan som finns här på forumet. Dock kommer vi nog dra rör med koax från vinden till de två vardagsrummen så vi kan välja att köra marksänd Tv om vi inte gillar Telia. Den marksända signalen ska tydligen vara bra i området så man behöver inte skruva upp någon antenn på taket, det räcker med att ha den på vinden.

/Leif

Hej Leif

Vi kommer att göra på samma sätt som ni när det gäller nätverk och kaox dragningar.
När kommer ni att komma igång med bygget?

/stefan

Det blir husleverans någon gång i slutet av november eller i december. Myresjöhus har tyvärr lååång kö.

Hejsan

Här var det dött, är alla på semester? Själva håller vi på att måla, måla och måla för att vi skall bli klara så att vi får nån semester utan hink o pensel.

Steha; ska bli kul att se när ert hus kommer..

//Maria

Hej!

Ja, här är det väldigt dött som sagt. Jag jobbar den här veckan. Sen har jag semester igen. Men jag vet inte om man kan kalla det semester eftersom vi ska flytta. Skönt ska det iallafall bli att flytta till större i väntan på huset. Hur går det med målandet nu då med tanke på det trista vädret? Har ni kunnat måla nåt mer?

/Linda

Hejsan

Jodå vi räknar med att måla klart det mest denna vecka, dock kan man fundera om man inte borde ha lejt bort målningen..ha ha. Rygg och axlar har fått sig en rejäl duvning.

/maria

Mastma!

Vad fint ert hus ser ut på bilden. Har ni målat klart nu? Det ser ut som så på bilden.
Vi har flyttat till nya lyan idag. Känns underbart med 118 kvm istället för 68. Och hur ska då 176 kännas när vi får flytta in i huset. Tur vi vänjer oss i lagom takt :)

/Linda

Linda

Jo vi har målat klart så när som på de fönster de ska ändra i köket. Det känns skönt att det är klart. I dag har de börjat inne. Ska bli kul att se när vi kommer hem från semestern.

Ha de bra

//Maria

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.