40 136 läst ·
301 svar
40k läst
301 svar
BYGGA I LINKÖPING LAMBOHOV
Nu händer det grejjer på Brukaregatan. I morse så var det två hus som restes samtidigt och givetvis så var de mitt emot varann längst inne på vår gat-stump. Det såg lite trångt ut med två lyftkranar och två lastbilar på gatan haha. Ska bli kul att se hur de husen ser ut när man kör förbi nästa gång.
Spännande! Vilka hus är det som byggs där? Vimmerbyhus och?
Nu är det skojigt att ta en runda i vårat område för det händer saker lite överallt. Husen som kom i måndags har tagit form. Spännande eftersom vi inte visste något om hur de skulle se ut. Såg att ni hade fått ett köksfönster till, Mastma!
/Zelda
/Zelda
Zelda;
Ja visst har vi det. Men ALLT de gjort med fönsterna har blivit FEL. Två olika fönster i köket samt lilla fönstret i köket har de satt fel väg, dvs liggande. Ja vad ska man säga, men de ska får ändra allt nästa vecka.... Det är tur att vi är där o kollar lite då o då. Vi ska ha en träff med entreprenören i morron och gå igenom vad de ska göra om. För som det är nu så ser det förskräckligt ut. Snett o vint ser det ut då fönsterna på framsidan är olika.
Men annars är det bra..
Hur går det för er då?
Ja visst är det lite kul att se när det kommer lite nya hus.
//Maria
Ja visst har vi det. Men ALLT de gjort med fönsterna har blivit FEL. Två olika fönster i köket samt lilla fönstret i köket har de satt fel väg, dvs liggande. Ja vad ska man säga, men de ska får ändra allt nästa vecka.... Det är tur att vi är där o kollar lite då o då. Vi ska ha en träff med entreprenören i morron och gå igenom vad de ska göra om. För som det är nu så ser det förskräckligt ut. Snett o vint ser det ut då fönsterna på framsidan är olika.
Men annars är det bra..
Hur går det för er då?
Ja visst är det lite kul att se när det kommer lite nya hus.
//Maria
Hej Mastma
Jo, det såg ganska märkligt ut med olika storlek på två fönster som sitter invid varann man undrar lite hur de tänkte som satte dit det. Att det inte skulle synas eller...
Det börjar så sakligen röra på sig med vårat hus också. Vi har byggsamråd inplanerat om ett par veckor. Fast fokus ligger just nu på att bli av med det gamla huset.
Får se om vi kan ta en lunch någon gång och diskutera läget.
/Zelda
Jo, det såg ganska märkligt ut med olika storlek på två fönster som sitter invid varann man undrar lite hur de tänkte som satte dit det. Att det inte skulle synas eller...
Det börjar så sakligen röra på sig med vårat hus också. Vi har byggsamråd inplanerat om ett par veckor. Fast fokus ligger just nu på att bli av med det gamla huset.
Får se om vi kan ta en lunch någon gång och diskutera läget.
/Zelda
Vem är det som kallar till byggsamråd? Vi har fortfarande inte hört nåt om det och de ska ju börja med vårt om ca 1 månad.
För vår del var det representanten för Vårdgårdahus (som fungerar som projektledare) som kontaktade byggnämndskontoret för att se vilka tider de kunde. Sedan passade vi in en tid när vi och vår kvalitetsansvarige kunde komma.
/Zelda
/Zelda
Hej!
Nu har vi oxå byggsamråd bokat. Det är kul att det börjar hända nåt nu igen efter flera månaders väntan. Såg att vår tomt blivit samlingsplats för alla nerfällda träd. Då kommer de väl börja med ännu en husgrund snart då.
Tråkigt med era fönster Mastma. Men huvudsaken är ju att de löser det som blivit fel utan krångel. Nåt blir väl alltid fel under ett bygge antar jag.
/Linda
Nu har vi oxå byggsamråd bokat. Det är kul att det börjar hända nåt nu igen efter flera månaders väntan. Såg att vår tomt blivit samlingsplats för alla nerfällda träd. Då kommer de väl börja med ännu en husgrund snart då.
Tråkigt med era fönster Mastma. Men huvudsaken är ju att de löser det som blivit fel utan krångel. Nåt blir väl alltid fel under ett bygge antar jag.
/Linda
Hej Linda
Jo det är ju huvudsaken, men nästa vecka ska de fixa till fönsterna så de kommer på rätt plats.
Vi har i dag bestämt med en mark-kille att de ska fixa till vår tomt så att vi kan så gräs i helgen eller nästa helg. Det känns skönt för då har det hunnit bli en gräsmatta till nästa sommar. Men det ska jag säga att det var inte lätt att få tag i en mark-kille, det är helt otroligt att man ska behöva ringa o tjata för att nån skall göra jobbet. Vi har ringt flera stycken och alla lovar att höra av sig men ingen gör det. Men nu hoppas jag att det ska bli av.
//Maria
Jo det är ju huvudsaken, men nästa vecka ska de fixa till fönsterna så de kommer på rätt plats.
Vi har i dag bestämt med en mark-kille att de ska fixa till vår tomt så att vi kan så gräs i helgen eller nästa helg. Det känns skönt för då har det hunnit bli en gräsmatta till nästa sommar. Men det ska jag säga att det var inte lätt att få tag i en mark-kille, det är helt otroligt att man ska behöva ringa o tjata för att nån skall göra jobbet. Vi har ringt flera stycken och alla lovar att höra av sig men ingen gör det. Men nu hoppas jag att det ska bli av.
//Maria
Linda
Är det inte dax att det drar i gång med er tomt snart? För visst var det i oktober som huset skulle komma.
I vårt hus är det lite dött just nu verkar det som, de ända de gjort på två veckor är att i går så gjorde de solven i badrummen. Så förhoppningsvis så kommer de att börja ske nått snart. Det är ju nu som det ska bli kul att de när det börjar med kakel o klinker o sånt och alla andra golv.
När vi går förbi i bland på kvällarna så märker man att det är lite aktivitet här och där, det är ju kul.
//Maria
Är det inte dax att det drar i gång med er tomt snart? För visst var det i oktober som huset skulle komma.
I vårt hus är det lite dött just nu verkar det som, de ända de gjort på två veckor är att i går så gjorde de solven i badrummen. Så förhoppningsvis så kommer de att börja ske nått snart. Det är ju nu som det ska bli kul att de när det börjar med kakel o klinker o sånt och alla andra golv.
När vi går förbi i bland på kvällarna så märker man att det är lite aktivitet här och där, det är ju kul.
//Maria
Hej!
Vi ska ha byggstartsmöte v 40 och sen ska de börja på tomten v 41. Känns jättekul att det äntligen är dags. Jag åkte förbi och tittade igår och såg att er tomt såg väldigt iordninggjord ut. Har ni sått gräset nu oxå? Kul att de ska börja med kakel och golv snart. Då ser det ju genast mer färdigt ut. Har de börjat med köket ännu?
/Linda
Vi ska ha byggstartsmöte v 40 och sen ska de börja på tomten v 41. Känns jättekul att det äntligen är dags. Jag åkte förbi och tittade igår och såg att er tomt såg väldigt iordninggjord ut. Har ni sått gräset nu oxå? Kul att de ska börja med kakel och golv snart. Då ser det ju genast mer färdigt ut. Har de börjat med köket ännu?
/Linda
Hej
Jo vi sådde i måndags, så det har varit optimalt väder för det, regn på nätterna och relativt varmt på dagarna. Så nu är det bara att vänta....
Men de har inte börjat med köksfönsterna ännu men nästa vecka kanske, men det är deras bekymmer att det blir fixat.
//MAria
Jo vi sådde i måndags, så det har varit optimalt väder för det, regn på nätterna och relativt varmt på dagarna. Så nu är det bara att vänta....
Men de har inte börjat med köksfönsterna ännu men nästa vecka kanske, men det är deras bekymmer att det blir fixat.
//MAria
Medlem
· Östergötland
· 72 inlägg
Idag har vi haft byggsamråd och nästa vecka börjar markarbetena på vår tomt.
Linda, har ni resonerat något med er grundentreprenör kring höjdskillnaden ner mot ishotellet 5 och hur ni tänker förhindra att regnvattnet på er baksida rinner ner på de lägre granntomterna?
Vi får säkert lov att återkomma till om det skall dikas eller dräneras längs tomtgränserna längre fram när alla börjar finplanera sina tomter. Svårt att veta idag ju, vilka höjdskillnader det blir i slutändan.
Linda, har ni resonerat något med er grundentreprenör kring höjdskillnaden ner mot ishotellet 5 och hur ni tänker förhindra att regnvattnet på er baksida rinner ner på de lägre granntomterna?
Vi får säkert lov att återkomma till om det skall dikas eller dräneras längs tomtgränserna längre fram när alla börjar finplanera sina tomter. Svårt att veta idag ju, vilka höjdskillnader det blir i slutändan.