40 140 läst ·
301 svar
40k läst
301 svar
BYGGA I LINKÖPING LAMBOHOV
Idag har vi fått bygglovet beviljat! Känns så skönt och det gick hur fort som helst. Tog inte ens 2 veckor. Nu gäller det bara att få till köksritningarna innan slutbeställningen ska göras 
Hej
Nu var byggsamrådet avklarat. Kommunen sa att man kunde välja mellan stenkista och utkastare, men både kommun och entreprenör förordade utkastare. Så det får bli sånna. Sen kunde man tänka på vad som skulle ligga under utkastaren tex, att man har som de har i stan, hur ska jag förklara haha. Ser ut som en cementskål och ett halvt rör ut från den, alternativt att man lägger grus över eller under gräset så att regnet rinner från huset.
Sen var det mest kommunen som gick igenom men entreprenören vilka krav de ställer. Samt att vi som byggherre skulle vara medveten om vilka krav som finns. Sen fick vi uppge vilken färg huset skall vara.
Men det bästa vara att vi från entreprenören fick lista över byggnationen och vilka hantverkare som skall göra jobbet. Så nu vet vi vilken vecka som olika saker sker.
Sen låg det en stor karta på bordet där man såg hur husen skall ligga, i alla fall de som lämnat in till kommunen. Det är ganska så stor variation på husen, kul.
Nu var byggsamrådet avklarat. Kommunen sa att man kunde välja mellan stenkista och utkastare, men både kommun och entreprenör förordade utkastare. Så det får bli sånna. Sen kunde man tänka på vad som skulle ligga under utkastaren tex, att man har som de har i stan, hur ska jag förklara haha. Ser ut som en cementskål och ett halvt rör ut från den, alternativt att man lägger grus över eller under gräset så att regnet rinner från huset.
Sen var det mest kommunen som gick igenom men entreprenören vilka krav de ställer. Samt att vi som byggherre skulle vara medveten om vilka krav som finns. Sen fick vi uppge vilken färg huset skall vara.
Men det bästa vara att vi från entreprenören fick lista över byggnationen och vilka hantverkare som skall göra jobbet. Så nu vet vi vilken vecka som olika saker sker.
Sen låg det en stor karta på bordet där man såg hur husen skall ligga, i alla fall de som lämnat in till kommunen. Det är ganska så stor variation på husen, kul.
Nu har vi gjort slutbeställning på huset så nu är det bara att vänta till nån gång i september innan det är dags för byggsamråd.
Mastma, hur långt innan husleveransen är det dom ska börja med er grund? Spännande nu när det börjar närma sig.
Mastma, hur långt innan husleveransen är det dom ska börja med er grund? Spännande nu när det börjar närma sig.
Hej Linda
Grattis, vad snabbt det gick att få iväg beställningen. Nu är det
bara att invänta huset.
Vi väntar på bygglov och köksritning sedan ska vi bestämma de
sista detaljerna innan beställningen kan gå iväg.
/Zelda
Grattis, vad snabbt det gick att få iväg beställningen. Nu är det
bara att invänta huset.
Vi väntar på bygglov och köksritning sedan ska vi bestämma de
sista detaljerna innan beställningen kan gå iväg.
/Zelda
Jon_Dahlberg skrev:Huset vi köpt är brukaregatan 34, det är ett av husen på brukaregatan som ligger längst ifrån ert område. En gul enplansvilla, modellen är A-hus "Skärhamn" med några modifieringar.
Vi fick erbjudande på isdösen 1 och någon annan tomt, men då hade vi redan slagit till på det här. Men det känns rätt bra att flytta in redan i april, vi har letat hus länge nu.
Telia alltså, jag får gå till butiken i stan och prata med dem och se om de har någon koll. Jag är föräldraledig för tillfället, så det blir nog av någon av de kommande dagarna.
Är det skärkamn ni har flyttat in i? Ska bygga ett i mantorp...lite nyfiken p hur den ser ut i verkligheten...
Nu har vi haft hemma väska med alla tapetprover och det är inte så lätt att välja måste jag säga, haha. Men vi har väl kommit fram till vad vi vill ha. Hur går det för er andra? Har det hänt nått mer. Nu har de ju gjutit en grund det ska bli kul att se vad det blir för hus.
//Maria
//Maria
Nu har vi skrivit på beställningen till fabriken.
Tyvärr ser det ut som om det kan dröja ända till november innan huset kommer. Det hade drösat in beställningar senaste veckan.
Nu är vi i alla fall inne i systemet och sommaren brukar ju alltid försvinna fort. En fördel är ju att man titta på hur andra löser ev. problem först innan vi kommer dit.
/Zelda
/Zelda
Medlem
· Östergötland
· 72 inlägg
Det tog kommunen 2 dagar att bevilja vårt bygglov och huset är beställt sedan en vecka tillbaka, så nu väntar vi på byggsamråd och inflyttningsdatum. Det lutar åt någon gång i oktober.
Hur länge dröjer det innan man blir kallad till byggsamråd?
Hur länge dröjer det innan man blir kallad till byggsamråd?
Du är välkommen att hälsa på och spana in vårt hus. Det är ett Skärhamn som är spegelvänt, sovrum 3 är borttaget (=större vardagsrum) och ett par detaljer kring kök/hall är ändrade.marcia82 skrev:
Jag skickar mitt telefonnummer via PM så kan vi bestämma tid ifall du vill komma förbi. Jag är föräldraledig så jag kan hyfsat ofta,
/Jon
Hej!
Tack, vi kommer gärna om det är ok. Spännande att se sitt blivande hus mer än på papper... Vi ska också bygga spegelvänd, men det mesta är som på ritnining förutom klädkammaren som vi tog bort för att få större allrum till barnen. Knaske torsdag eller fredag efter lunch skulle funka? Ringer under veckan.
/Marta
Tack, vi kommer gärna om det är ok. Spännande att se sitt blivande hus mer än på papper... Vi ska också bygga spegelvänd, men det mesta är som på ritnining förutom klädkammaren som vi tog bort för att få större allrum till barnen. Knaske torsdag eller fredag efter lunch skulle funka? Ringer under veckan.
/Marta
Tidigare inlägg var alltså till dig.Jon_Dahlberg skrev:Du är välkommen att hälsa på och spana in vårt hus. Det är ett Skärhamn som är spegelvänt, sovrum 3 är borttaget (=större vardagsrum) och ett par detaljer kring kök/hall är ändrade.
Jag skickar mitt telefonnummer via PM så kan vi bestämma tid ifall du vill komma förbi. Jag är föräldraledig så jag kan hyfsat ofta,
/Jon
Hej!
Det står i köpeavtalet att planavgiften ingår i köpeskillingen (under § Bygglovsavgifter) och de har dessutom sagt detsamma när jag pratat med dom på byggnadskontoret. Det måste ju ha blivit något fel.
/Linda
Det står i köpeavtalet att planavgiften ingår i köpeskillingen (under § Bygglovsavgifter) och de har dessutom sagt detsamma när jag pratat med dom på byggnadskontoret. Det måste ju ha blivit något fel.
/Linda