40 142 läst ·
301 svar
40k läst
301 svar
BYGGA I LINKÖPING LAMBOHOV
Medlem
· Östergötland
· 72 inlägg
Smålandsvillan har 16 veckors leverenstid från beställning till inflyttning.
Med viss reservation för att de tydligen har rekordmånga beställningar.
Husen har oinredda vindsvåningar, dvs vi tänker fixa det själva.
Med viss reservation för att de tydligen har rekordmånga beställningar.
Husen har oinredda vindsvåningar, dvs vi tänker fixa det själva.
Hej ByggareBacchus
Trevligt att träffas! Vi har köpt Ishotellet 2 som gränsar till er tomt på baksidan. Vi kommer väl att ha varandras hus och trädgårdar som utsikt framöver.
Någon vi pratade med (kommer inte längre ihåg vem) ang. regnvattnet föreslog att man hade fall till tomtgränserna där det då blir grunda diken. Där planterar man häckar som i sin tur tar hand om en del vatten.
/Zelda
Trevligt att träffas! Vi har köpt Ishotellet 2 som gränsar till er tomt på baksidan. Vi kommer väl att ha varandras hus och trädgårdar som utsikt framöver.
Någon vi pratade med (kommer inte längre ihåg vem) ang. regnvattnet föreslog att man hade fall till tomtgränserna där det då blir grunda diken. Där planterar man häckar som i sin tur tar hand om en del vatten.
/Zelda
Medlem
· Östergötland
· 72 inlägg
En annan fråga jag har är hur lång tid bygglovsprocessen tar?
Sådär mellan armbågen och pekfingret.
Sådär mellan armbågen och pekfingret.
för oss tog det ca 2 veckor tills bygglovet var godkänt, snabba ryck. Men om det är 16veckor från beställning till inflyttning då kommer det ju gå snabbt för er att flytta in. Vi har fått vår inflyttningsvecka till 45.
Bor ni Lambohov i dag?
Bor ni Lambohov i dag?
Medlem
· Östergötland
· 72 inlägg
Zelda
Det är precis så jag har hört också.
Att regnvattnet skall kastas ut ovan mark och rinna av mot tomtgränserna
genom lutning av markytan samt nån slags skyddande skiva under jord från grunden och en bit ut.
Man kan tycka att någon på kommunen eller Stadspartner borde kunna tala om hur man ska göra, med erfarenhet från tidigare bebyggelse i området och kommunens egna riktlinjer.
Det är precis så jag har hört också.
Att regnvattnet skall kastas ut ovan mark och rinna av mot tomtgränserna
genom lutning av markytan samt nån slags skyddande skiva under jord från grunden och en bit ut.
Man kan tycka att någon på kommunen eller Stadspartner borde kunna tala om hur man ska göra, med erfarenhet från tidigare bebyggelse i området och kommunens egna riktlinjer.
Bygglovet går nog ganska fort om man har haft en dialog med Byggnämndskontoret och håller sig till planens riktlinjer.
Är det någon som har varit eller tänker åka på Hem- och Villanmässan på Elmia i helgen? Vi funderar på att åka i morgon.
En nyfiken fråga - har ni några barn, ByggareBacchus?
Är det någon som har varit eller tänker åka på Hem- och Villanmässan på Elmia i helgen? Vi funderar på att åka i morgon.
En nyfiken fråga - har ni några barn, ByggareBacchus?
Medlem
· Östergötland
· 72 inlägg
Vi har en flicka, 1.5 månad gammal. 
Hej
Var o kollade på området en sväng i går och det var kul att se att vår skylt kommit upp det känns som att det kommer att bli ett hus i alla fall
Träffade då även han som kommer att bli vår granne på isgrottan 6, trevligt att träffa grannarna.
När man kör förbi på dagarna så ser man att det är många som är ut dit o kikar.
Ang dagvattnet så pratade jag med några som bor på brukaregatan i dag och de fick skicka i väg det till Tekniska verken, så de har ändrat på bestämmelsena sen dess, så det blir kasnke att göra tomten i Lod eller vad det heter och ha utkastare. Vi ska kolla med kommun o entreprenör om denna djungel...
ha en bra dag
//Maria
Var o kollade på området en sväng i går och det var kul att se att vår skylt kommit upp det känns som att det kommer att bli ett hus i alla fall
Träffade då även han som kommer att bli vår granne på isgrottan 6, trevligt att träffa grannarna.
När man kör förbi på dagarna så ser man att det är många som är ut dit o kikar.
Ang dagvattnet så pratade jag med några som bor på brukaregatan i dag och de fick skicka i väg det till Tekniska verken, så de har ändrat på bestämmelsena sen dess, så det blir kasnke att göra tomten i Lod eller vad det heter och ha utkastare. Vi ska kolla med kommun o entreprenör om denna djungel...
ha en bra dag
//Maria
Hejsan
Nu äntligen har vi skrivit på kontrakt för hus - med Vårgårdahus
. Det blir ett modifierat Ekängen 3. Vi har bl a ändrat till 45 graders taklutning, tagit bort burspråket och gjort ett större kök, tagit bort ett litet rum nere för att kunna göra bastu och dessutom har vi garage ihopbyggt med huset. Samtidigt med husavtalet tecknade vi entreprenadavtal.
Det lär dock dröja innan vi kan flytta in för de har långa leveranstider just nu och det ser ut som om det skulle kunna bli husleverans i oktober.
Såg att fastighetsskatten försvinner nu när vi skulle slippa den i 5 år.
/Zelda
Nu äntligen har vi skrivit på kontrakt för hus - med Vårgårdahus
Det lär dock dröja innan vi kan flytta in för de har långa leveranstider just nu och det ser ut som om det skulle kunna bli husleverans i oktober.
Såg att fastighetsskatten försvinner nu när vi skulle slippa den i 5 år.
/Zelda
Man får grattulera till att ni skrivit på, visst känns det skönt. Då kan vi sitta i köket o titta när de bygger ert hus , i alla fall en del av tiden 
Var ni på mässan i helgen?
Har ni andra också fått listan på vilka som har köpt tomter på vår gata?
Maria
Var ni på mässan i helgen?
Har ni andra också fått listan på vilka som har köpt tomter på vår gata?
Maria
Vad bra, då kan ni hålla koll på byggarna!Mastma skrev:
Jodå, det var vi. Den var väl ganska liten men ändå intressant för vår del. Vi kunde titta på lite saker som vi inte hunnit med tidigare och diskutera direkt med leverantörer och försäljare. Det visade sig att de priser som Vårgårdahus tar för sakerna är helt rimliga vilket ju är trevligt att veta.Mastma skrev:
Vi har fått den. Fast det är lite småfel på den som felstavningar och annat (maken har fått mitt jobbtelnr.).Mastma skrev:
..........
Äntligen händer det nåt! Idag har ritningarna kommit efter att ha väntat på dom i över 1 månad. Nu ska vi söka bygglov.