Jag besökte Telias butik i tisdags. Personen i butiken hade ingen koll men skulle kolla upp saken och återkomma till mig. Jag har inte hört något än så det rann väl ut i sanden.

nä det verkar svårt att komma i kontakt med nån som vet nått på telia :) Då vi nu snart påbörjar arbetet med grunden så är det nog snart dax att ta tag i detta med Telia. Och allt annat man ska ta tag i ;)

Linda Hur går det för Er? Har ni fått nån ritning som ni är nöjd med?

Här är det fortfarande lugnt. Inget nytt alls. Väntar fortfarande på ritningarna. Tanken är att vi ska försöka göra tomten själva men det lär väl vara mer jobb än man kan ana. Hur har ni tänkt göra med det? Visst skulle vi helst vilja anlita nån som gör det men det blir ju så dyrt om man ska ta hjälp med allt. Vi kommer ju inte sitta sysslolösa på fritiden iallafall. Måla hus, bygga garage, anlägga tomt mm....

När börjar de med er grund? Vi har inte varit ute på tomten på ett tag nu. Är det nån som börjat med grunden än?

Nä det är ingen som börjat med grunderna. Vi fick att huset skall komma v 24 och att de tidigast börjar med grunden v 19. Så det är ju snart. Vi ska med försöka göra tomten själv, kanske fixar nån som kan jämna ut tomten, beroende på vad det kostar. Det viktiga känns som att få en gräsmatta det andra med tomten kan vi fixa sen. Sen ska man ju måla hela klabbet, pust :) Både hus o garage. Har ni funderat något på vilken färg ni ska ha? Det ska man ju men tänka på. Oj va skönt det ska bli när man flyttat in och bara kan njuta...

Körde förbi i dag och då var det 5 nya leverantörsskyltar. Det var Myresjöhus som det blir 5 stycken hus av. Kul när det kommer upp nya då måste man bara åka in o kika:)

lindasvensson77 skrev:
Zelda - Har ni bestämt er för ett hus nu alltså? Nu blev jag nyfiken. Får man veta vilket det blev till slut?
Det lutar mot Vårgårdahus och ett ganska modifierat Ekängen 3 men vi har som sagt inte skrivit kontrakt än. Skulle det stupa på målsnöret så har vi inte helt avskrivit Eksjöhus ännu. Nu är Vårgårdahus försäljare på skidsemester i sin tur så det dröjer någon vecka till.

Det ska bli spännande att se vilka tomter det blir Myresjöhus på. Det händer lite när man är borta.:) På området intill kommer det ju upp nya hus varje dag.

Har av en slump läst hella denna tråd. Vaför vet jag inte, skall inte bygga hus eller flytta till Linköping. Förmodligen är det för att det är spännande och påriktigt. Ungefär som en riktigt bra bok. Det har just även slagit mig att jag kan lägga mig i handlingen, därav detta inlägg:

Mastma, Linda, Zelda, Steha: Har ni övervägt att träffas i verkligheten? Eller skall detta få bli en överaskning när ni v19 allihopa står och övervakar varsitt markarbetet. -Jasså är det du som är Linda? Jag hade förväntat mig någon helt annat.

Hej Supermange

Vi känner inte varann sen tidigare, men vi har börjat att träffas så vi vet vilka som gräver nu i sommar :) I alla fall en del av oss har träffats.

Hej allihop!

Jag ska också bygga hus på Brukaregatan i Lambohov,
närmare bestämt på Ishotellet 5.
Vi väntar just nu på ritningar för att om ett par veckor skicka in bygglovsansökan.

Hur har ni andra löst hanteringen av regnvattnet från stuprören?

I kommunens köpeavtal står det att vattnet från stuprören skall omhändertas inom tomten antingen genom fördröjning ovan mark eller med stenkista under jord.
I nybyggnadshandlingarna står det däremot att takavrinningen skall omhändertas med vattenutkastare ovan mark.

Vilket gäller?

Min åsikt är att det är dumt och rent av felaktigt att använda vattenutkastare ovan mark, då detta försvårar dräneringen runt grunden. Att använda stenkista verkar också dumt, då den leriga jorden har dålig uppsugningsförmåga vilket får stenkistan att svämma över vid skyfall.

Det bästa hade ju varit att leda ut regnvattnet i dagvattenledningarna, på samma sätt som med dräneringsrören, men det tillåter ju inte kommunen.

Så hur har ni gjort?

Hej ByggareBacchus!

Kul att fler hittar hit. Är det ni som också ska bygga Myresjöhus (om jag inte minns helt fel hur skyltarna var uppsatta på tomterna)? Vad ska ni bygga för hus? Låter som vi är på exakt samma ställe i tidsplanen. Vi väntar också på ritningarna. De har visst mycket att göra på huvudkontoret.

Angående regnvattnet så har vi inte ens tänkt på det. Vi kanske borde göra det men vi har nog lite tagit för givet att Myresjöhus har koll och fixar allt så det blir bra. Lite naivt kanske, men är man ny på detta med hus är det svårt att veta vad som är bra eller dåligt :) Ska med spänning läsa om hur ni andra ska göra!

Hej på er

Vi har budgeterat för en stenkista men ska prata med entreprenören om vad som är bäst. Vi bor i Lambohov i dag och på sommaren när det är riktigt torrt så blir det sprickor i marken och det är väl det som ska förhindras med att inte skicka i väg vattnet.

Men som sagt vi ska se vad entreprenören säger. Samt att vi ska prata med några som bor på brukaregatan hur de gjort.

Nä var det inte smålandsvillan ni skulle bygga? Eller de kanske är jag som blandat skyltarna ;) Oavsett vilken leverantör ni valt vilken hus modell har ni valt.

Pratade med Kommunlantmäteriet i fredags för att höra vilken adress vi skulle så och vi kommer att bo på Brukaregatan 27. Känns lite närmare när man vet adress, haha.

//maria

Stenkista... det har vi ju missat i vår kalkyl isåfall. Vad får man räkna med att betala för en sån tro?

ja man ska då veta allt, det är tur byggahus.se finns.. :)
vår entreprenör har budgeterat 7500 för en stenkista

Vi ska bygga Villa Nybro med Smålandsvillan.

När jag pratade med Gösta Hydén från Stadspartner AB som ansvarat för den geotekniska undersökningen, så menade han att man gör bäst i att använda vattenutkastare ovan mark och låta vattnet rinna av tomten och kanske gräva diken utmed tomtgränserna.

Stenkista fungerar bara då den kringliggande marken klarar suga åt sig det uppsamlade vattnet. Med tanke på lerjorden så tolkade jag Hydén som att man kommer få en vattenbassäng ovan kistan med risk att vattnet rinner in och fyller
schaktet under huset.

Det intressanta tycker jag är att höra vad olika har blivit rekommenderade av sina grundentrepenörer samt vad kommunen i slutändan tillåter/rekommenderar.

ByggareBaccus
får man fråga hur lång tid Smålandsvilla räknar med innan leverans. För visst kommer de i moduler? Ska ni inreda övervåningen på en gång eller väntar ni med det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.