Hej på er!

Jag behöver råd om vår situation.

Jag kommer ifrån en relativt vanlig familj, förutom att min morfar haft det ganska gott ställt. Jag har aldrig riktigt haft någon dröm att bo i ett hus men, nu så har jag ärvt en tomt.
Kort fattat, jag är nyss fyllda 40 och har ärvt en av de sista tomterna i Djursholm, vilket jag har försökt sälja en längre period för 15 miljoner utan resultat.

Jag börjar därför fundera på om jag borde bygga ett hus istället.

Idag bor jag och min sambo i en mindre 3a i Stockholm
1. Lön 44 000 /månad
2. Lön 45 000 / månad.

Vi har två små barn.

Vi har idag lån på 4 miljoner och uppskattat värde är runt 5.5 miljon.
Min sambo har även ett torp i Värmland värt ca 800 tusen med runt 200 ´i lån.
Hade ni avvaktat och fortsatt försöka sälja tomten för 13-15 miljoner eller hade ni byggt ett hus?

Jag har tittat med husföretag och de vill ha hela 5.5-6 miljoner för att bygga ett hus på 200 kvm i ganska enkel standard vilket jag tycker är väldigt mycket pengar.

Jag börjar därför räkna med att om man eventuellt skulle bygga ett hus kommer vi troligen ha 5 miljoner i lån vilket för mig är väldigt mycket pengar och ett väldigt högt lån oavsett vad huset eventuellt kommer bli värt.

• Gilla
sy97jgu och 5 till
  • Laddar…
Tacksamt läge. Min reflektion: Är ett enklare hus på tomten er största dröm som pengar kan köpa? Om inte, sälj.

• Gilla
Aser och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Sälj för fan inte tomten. Bättre långsiktig investering finns inte. Du är fortfarande rätt ung, tycker jag.

• Gilla
Urban R och 25 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Sälj för fan inte tomten. Bättre långsiktig investering finns inte. Du är fortfarande rätt ung, tycker jag.
Tveksamt råd tycker jag. Ha kvar tomten som investering fanns heller inte som alternativ.

Med 10M i handen har ni mer än en av era inkomster i real avkastning om man räknar på 4%, utan att ni förbrukar kapitalet. En tomt som investering kostar pengar tills den säljs.

• Gilla
Aser och 9 till
  • Laddar…
S
Hade aldrig reat ut tomten. Kommer inte bli billigare med mark, särskilt i attraktiva områden. Hade jag varit i er sits hade jag tagit det hela med ro och sålt när marknaden finns där.

Att smälla upp ett billigt hus tror jag är närmast kapitalförstöring då en framtida potentiell köpare inte kommer värdera huset speciellt högt (förväntar sig oftast hög standard på såna lägen). Det skulle vara om ni gärna vill bo där långsiktigt.

• Gilla
Aser och 47 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Hade aldrig reat ut tomten. Kommer inte bli billigare med mark, särskilt i attraktiva områden. Hade jag varit i er sits hade jag tagit det hela med ro och sålt när marknaden finns där.

Att smälla upp ett billigt hus tror jag är närmast kapitalförstöring då en framtida potentiell köpare inte kommer värdera huset speciellt högt (förväntar sig oftast hög standard på såna lägen). Det skulle vara om ni gärna vill bo där långsiktigt.
Med "rea ut" menar du sälja till marknadspris. Håller med dig om att det troligt blir positiv värdeutveckling på lång sikt men det är spekulationer och väldigt många ägg i samma korg.

Sen beror det så klart mycket på ts situation i övrigt. Baserat på bolån, barn, inkomst och ort så gissar jag att det inte är så fett och att livspusslet kanske är påfrestande. Även det spekulationer. Då skulle åtminstone jag välja andra investeringar som möjliggör att man nyttjar avkastningen direkt.

• Gilla
mekbom och 4 till
  • Laddar…
S
N nybyggarn3 skrev:
Med "rea ut" menar du sälja till marknadspris. Håller med dig om att det troligt blir positiv värdeutveckling på lång sikt men det är spekulationer och väldigt många ägg i samma korg.

Sen beror det så klart mycket på ts situation i övrigt. Baserat på bolån, barn, inkomst och ort så gissar jag att det inte är så fett och att livspusslet kanske är påfrestande. Även det spekulationer. Då skulle åtminstone jag välja andra investeringar som möjliggör att man nyttjar avkastningen direkt.
Yes så är det. Överlag trist sentiment på fastighetsmarknaden just nu så står man inte och faller med försäljningen hade jag avvaktat för att optimismen ska komma tillbaka något. Sen kan det ju såklart gå åt andra hållet också.

S Sthlm_ skrev:
Yes så är det. Överlag trist sentiment på fastighetsmarknaden just nu så står man inte och faller med försäljningen hade jag avvaktat för att optimismen ska komma tillbaka något. Sen kan det ju såklart gå åt andra hållet också.
Nu snackar vi ju typ 20 årsinkomser för familjen. Beror som sagt på läget i övrigt, men hur länge ska man spekulera med det i en tillgång? Där pengar och eventuell avkastning är helt låsta dessutom.

• Gilla
Aser och 5 till
  • Laddar…
S
N nybyggarn3 skrev:
Nu snackar vi ju typ 20 årsinkomser för familjen. Beror som sagt på läget i övrigt, men hur länge ska man spekulera med det i en tillgång? Där pengar och eventuell avkastning är helt låsta dessutom.
Sant. Många parametrar vi inte känner till. Själv hade jag nog hellre haft exponeringen mot tomten just nu, kontra att köpa in mig på börsen på ATH.

• Gilla
Aser och 4 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Sant. Många parametrar vi inte känner till. Själv hade jag nog hellre haft exponeringen mot tomten just nu, kontra att köpa in mig på börsen på ATH.
Håller med om att det är en utmaning att placera pengar. Ett så kallat lyxproblem. Första steget tycker jag är att sälja tomten och frigöra pengarna. Sen kan man ju ligga i ränta medan man klurar. Bolånet är ju till exempel helt riskfritt att lösa och ger några procent.

• Gilla
En räv bakom örat och 4 till
  • Laddar…
Om ni bygger ett gemensamt hus för gemensamma pengar så se till att det finns papper på att det är du som är ensam ägare till tomten/fastigheten, en bra relation idag behöver inte betyda en relation imorgon.

• Gilla
helrob och 18 till
  • Laddar…
Bygga billigt hus på dyr tomt är väl ungefär lika vettigt som att bygga ett dyrt hus i ett billigt område, dvs en ganska dålig idé långsiktigt

• Gilla
helrob och 22 till
  • Laddar…
Tack för alla kommentarer
A ajn82 skrev:
Bygga billigt hus på dyr tomt är väl ungefär lika vettigt som att bygga ett dyrt hus i ett billigt område, dvs en ganska dålig idé långsiktigt
är ett vanligt standard hus på 200 kvm ”billigt” bara för det inte t ex har fiskbensparkett i rummen?

Men jag förstår hur du tänker, flesta grann husen är 300 kvm och större.

Om ni säljer lägenheten och bygger ett hus för 6 miljoner på den nämnda tomten skulle ni få en extremt låg belåningsgrad, runt 20 % (beroende på värderingen efter färdigställande). Det ger er en drömränta och ingen amortering, något ni knappast har i dag.
Jag har svårt att se hur detta skulle bli dyrare per månad än vad ni betalar för lägenheten nu, där belåningen ligger över 72 %.
Dessutom får ni ett skräddarsytt hem för familjen, på ett av Sveriges bästa lägen för långsiktig värdeökning.

Kör!

• Gilla
Jörn Gamst och 16 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Tveksamt råd tycker jag. Ha kvar tomten som investering fanns heller inte som alternativ.

Med 10M i handen har ni mer än en av era inkomster i real avkastning om man räknar på 4%, utan att ni förbrukar kapitalet. En tomt som investering kostar pengar tills den säljs.
Att ha kvar tomten som investering kan jag då morfar köpte tomten 1990 för 400 tusen så den kostar inte mycket förutom skatten som gått upp väldigt mycket på en obebyggd tomt.

Sannolikt går tomten upp på många år men det är så dyrt att köpa hus i Stockholm så troligen går det upp överallt så det kvittar.

Fördelen med att bygga ett hus väl att man har just ett hus i ett bra område.
Att sälja tomten är också lite huvudvärk eftersom det är mycket pengar som man kommer känna att man ska investera mm.
Stort huvudbry det här..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.