8 960 läst ·
10 svar
9k läst
10 svar
Bygga hus med Thermoblock 350
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Ska du bygga med ren leca så blir det en extremt tjock vägg då leca isolerar riktigt dåligt. Iso leca med isolering i mitten är ett alternativ.
Lättbetong block isolerar bättre än leca och det finns varianter med lägre densitet i mitten för bättre isolervärde.
Sen finns det cellplastblock man fyller med betong. Det finns en tråd här på forumet med en som byggt med sådana. Dessa måste också putsas utvändigt så det är egentligen inte någon fördel mot de övriga metoderna.
Tänk på u-värdet, du bör ligga mellan 0,1 och 0,15 på en modern vägg.
Lättbetong block isolerar bättre än leca och det finns varianter med lägre densitet i mitten för bättre isolervärde.
Sen finns det cellplastblock man fyller med betong. Det finns en tråd här på forumet med en som byggt med sådana. Dessa måste också putsas utvändigt så det är egentligen inte någon fördel mot de övriga metoderna.
Tänk på u-värdet, du bör ligga mellan 0,1 och 0,15 på en modern vägg.
En liten fundering.
Om man bara putsar in och utsida hur fäster man upp alla grejer oavsett om det är skåp inne eller en extra lampa ute?
Nästa fundering jag har som deltids brandman är att om det blir en liten brand i ett hus med frigolit så även om den inte brinner pga att den ligger inne i en tät vägg så kommer den att smälta och det blir en totalskada av det oavsett vilka block med frigolit som man tar.
Tittade själv på både isblock och thermoblock men tog massiva siporexblock istället.
Finns för och nackdelar med alla material så var och får göra sina prioriteringar.
Om man bara putsar in och utsida hur fäster man upp alla grejer oavsett om det är skåp inne eller en extra lampa ute?
Nästa fundering jag har som deltids brandman är att om det blir en liten brand i ett hus med frigolit så även om den inte brinner pga att den ligger inne i en tät vägg så kommer den att smälta och det blir en totalskada av det oavsett vilka block med frigolit som man tar.
Tittade själv på både isblock och thermoblock men tog massiva siporexblock istället.
Finns för och nackdelar med alla material så var och får göra sina prioriteringar.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Det finns ju alternativet prefab betongelement med mineralull i mellanskiktet också. Då slipper man oroa sig att cellplasten smälter
Det stämmer, kruxet är att hitta dom som tillverkar såna i närheten av tomten som man bygger på så inte frakten blir för dyr.
Sen är det inte alla som tillverkar prefab som säljer till privatpersoner.
Block är billiga att tillverka och transportera (oavsett vad för sort som man väljer)
Sen är det inte alla som tillverkar prefab som säljer till privatpersoner.
Block är billiga att tillverka och transportera (oavsett vad för sort som man väljer)
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Samma u-värde då?
Klicka här för att svara