On topic: beslagen Pysslaren länkar till är bra men behöver försänkas. Jag hade använt rampamuffar, vilket är lättare än att försänka beslagen, om än inte lika kraftigt.

Daniel_N skrev:
Ronnie: jag förstod dig som att du inte tänkte använda en gängtapp först utan låta skruven göra sin egen gänga i träet?

Tror iofs inte på någon av lösningarna, men jag har haft fel förr;) men när du kommer ner i januari så tar vi o testar o lägger ut resultatet här!
Haha, utmaningen antas såklart. :D Ser fram emot att ses!

Och ja, tänkte skippa gängningen och låta bulten skära egna.

//Ronnie

S
Skooda skrev:
Ok, är det panik? Ska göra ett test i helgen :)
Idag han jag med att limma lite och alla tvingar gick åt, man har för få tvingar..

Pysslarn skrev:
Haha, utmaningen antas såklart. :D Ser fram emot att ses!

Och ja, tänkte skippa gängningen och låta bulten skära egna.

//Ronnie
Det där ger jag 0% chans att bli bra. Finns inget på m-skruven som skär gängan, kommer bara bli mos... men testet låter ganska sevärt, man kanske ska köpa biljett på ståplats till eventet.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Heja Pysslarn, jag tror på dig!
Jag blev faktiskt lite förvånad över att "expertisen" var så skeptisk till detta. Jag har sett/läst om att detta skulle fungera utmärkt, visserligen mest till jiggar och i plywood men det borde väl gå med ek också. (Nu ville väl TS ha ett ljust träslag så bok kanske passar bättre?) Gängorna kan dessutom förstärkas med snabblim om skruven skall gängas i och ur ofta.

När det gäller skärningen av gängorna så menar nog Pysslarn det inte behövs någon gängtapp. Ett sätt han tänker sig är naturligtvis att istället göra ett snitt tvärs gängorna i skruven så den blir självgängande.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jag skrev på förra sidan att gängor i trä (gjorda med gängtapp) fungerar utmärkt och är något jag regelbundet kör med. Det var pysslarns "gänga direkt med skruven" som jag ställde mig småskeptisk till. ;)

Jag ser det nu, ber om ursäkt. Då får jag rätta mig och säga att jag istället menar "experten" i inlägget ovan. ;)

EDIT: När det gäller gängskärningen så förklarade jag f.ö. hur Pysslarn antagligen egentligen menade.

Jag ser mig inte som gängexpertis, men jag är dock tveksam till allt! ;) Nä men jag är tveksam till att maskinskruv rakt i trä (givetvis krävs fil tvärs gängorna för att få bett) är en bra lösning för en pall och jag är helt otroligt jättetveksam till att en maskinskruv skulle vara starkare än en träskruv i ek.

Men jag är positiv också. Till exempel till rampamuffar för en pall.

A
Okej, jag var kanske lite väl barsk på ett par folköl igår kväll när jag påstod att det håller bättre än träskruv, men det håller lika bra. Speciellt i tunnare (<18mm) stycken där man med en grövre träskruv inte kan få i så många gängor.

S
Skooda skrev:
Idag han jag med att limma lite och alla tvingar gick åt, man har för få tvingar..
I morgon blir det att lägga den 30mm tjocka biten i justersågen och sedan ta en sväng med fräsen (ej den senaste;))

S
min tolkning (skivan)

Hemmagjord trähylla med skruvar på ovansidan mot ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
AnnaPannaVisselJ och 1 till
  • Laddar…
A
Två lager björkplyfa, ska du ställa justersågen (den börjar bli känd) på den där?

Skooda skrev:
min tolkning (skivan)

[bild]
Den är tagen ;) haha. Nej men det där ser ju kanon ut!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.