Haha, utmaningen antas såklart.Daniel_N skrev:
Och ja, tänkte skippa gängningen och låta bulten skära egna.
//Ronnie
Det där ger jag 0% chans att bli bra. Finns inget på m-skruven som skär gängan, kommer bara bli mos... men testet låter ganska sevärt, man kanske ska köpa biljett på ståplats till eventet.Pysslarn skrev:
Heja Pysslarn, jag tror på dig!
Jag blev faktiskt lite förvånad över att "expertisen" var så skeptisk till detta. Jag har sett/läst om att detta skulle fungera utmärkt, visserligen mest till jiggar och i plywood men det borde väl gå med ek också. (Nu ville väl TS ha ett ljust träslag så bok kanske passar bättre?) Gängorna kan dessutom förstärkas med snabblim om skruven skall gängas i och ur ofta.
När det gäller skärningen av gängorna så menar nog Pysslarn det inte behövs någon gängtapp. Ett sätt han tänker sig är naturligtvis att istället göra ett snitt tvärs gängorna i skruven så den blir självgängande.
Jag blev faktiskt lite förvånad över att "expertisen" var så skeptisk till detta. Jag har sett/läst om att detta skulle fungera utmärkt, visserligen mest till jiggar och i plywood men det borde väl gå med ek också. (Nu ville väl TS ha ett ljust träslag så bok kanske passar bättre?) Gängorna kan dessutom förstärkas med snabblim om skruven skall gängas i och ur ofta.
När det gäller skärningen av gängorna så menar nog Pysslarn det inte behövs någon gängtapp. Ett sätt han tänker sig är naturligtvis att istället göra ett snitt tvärs gängorna i skruven så den blir självgängande.
Produkter som diskuteras: "snabblim"
Snabblim & superlim
Snabblim och superlim är kraftfulla, snabbverkande limtyper som passar för ett brett spektrum av material och användningsområden. Deras omedelbara bindning gör dem till utmärkta val för hushållsreparationer och gör-det-själv-projekt. Med
Läs mer
Jag skrev på förra sidan att gängor i trä (gjorda med gängtapp) fungerar utmärkt och är något jag regelbundet kör med. Det var pysslarns "gänga direkt med skruven" som jag ställde mig småskeptisk till. 
Jag ser mig inte som gängexpertis, men jag är dock tveksam till allt!
Nä men jag är tveksam till att maskinskruv rakt i trä (givetvis krävs fil tvärs gängorna för att få bett) är en bra lösning för en pall och jag är helt otroligt jättetveksam till att en maskinskruv skulle vara starkare än en träskruv i ek.
Men jag är positiv också. Till exempel till rampamuffar för en pall.
Men jag är positiv också. Till exempel till rampamuffar för en pall.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Fäst trä mot trä eller andra material med en bra träskruv. Våra träskruvar finns i olika längder, tjocklekar och gängningar beroende på vad som ska byggas.
Läs mer
Okej, jag var kanske lite väl barsk på ett par folköl igår kväll när jag påstod att det håller bättre än träskruv, men det håller lika bra. Speciellt i tunnare (<18mm) stycken där man med en grövre träskruv inte kan få i så många gängor.
Klicka här för att svara