Tack Ola! Dina tips verkar vara något simplare mot vad jag tänkte mig från början :)

johanlindstrom skrev:
Sen kommer jag till nästa problem. Vad jag har förstått för att avrunda kanterna så använder man sig av en "avrundningsfräs" detta är knappast något jag har eller en kantfräs. Men det kanske man kan hyra eller något liknande? eller om det finns något annat sätt att lösa det på? Hyvla? Kanske inte blir något höjdar resultat?
Rasp, fil, slippapper med minskande kornstorlek efterhand och väldigt gott om tid, tålamod och noggranhet funkar.

Ett snabbare sätt är att lägga ut en förfrågan här på Byggahus om hjälp med avrundningen — vi är många med olika små och stora fräsar som gärna använder dem. Det borde finnas någon i Stockholmstrakten som har tid och möjlighet.

Sista utvägen är att gå till ett finsnickeri och köpa tjänsten, borde inte kosta många kronor med tanke på att det är ett litet och standardmässigt jobb.

//Ronnie

• Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
Ja, det verkar som att det är så det får bli! Ja alltså jag ska väl använda mig av fotpallen mer som en sittpall på motsatt sida av bordet från soffan för att fler personer ska kunna sitta runt bordet när man får besök.

S
Måste det vara ek/ask?

Redigerat:
Pysslarn skrev:
Allvarligt talat, om man använder fotpallen just som fotpall och inte står på den när man ska byta glödlampa i taklampan skulle det säkert funka att borra hål i ekskivan med samma diameter som kärnan i benens bultar och sedan bara skruva dem direkt i träet. Vete fåglarna om jag inte skulle gjort så faktiskt. 28 mm tjock skiva är väl lämpligast då såklart.

//Ronnie
En maskingänga direkt i ek? Det tror jag inte alls kommer att hålla i längden. Kanske inte ens i det korta loppet.

Skooda skrev:
Måste det vara ek/ask?
Njaa. Eller helst något ljust trä, så då är det väl ask eller ek?

S
johanlindstrom skrev:
Nej då, det måste inte vara ek. Men helst något ljust trä
Ok, är det panik? Ska göra ett test i helgen :)

S
johanlindstrom skrev:
Njaa. Eller helst något ljust trä, så då är det väl ask eller ek?
Njaaaa, nu är det många som vet vad jag gillar :)

Ek är väl ett av Sveriges mörkare träslag så att säga medan ask och t ex björk och bok är ljusare om vi talar om träslag att bygga möbler av.

Skooda skrev:
Ok, är det panik? Ska göra ett test i helgen :)
Panik? haha nej då, har all tid i världen! :D

vanpire skrev:
Ek är väl ett av Sveriges mörkare träslag så att säga medan ask och t ex björk och bok är ljusare om vi talar om träslag att bygga möbler av.
Haha ja, där fick jag visa min okunskap kring träslag :D

Daniel_N skrev:
En maskingänga direkt i ek? Det tror jag inte alls kommer att hålla i längden. Kanske inte ens i det korta loppet.
Kanhända är jag helt ute och cyklar men vilka krafter påverkar en låg pall som man lägger fötterna på när man softar i en fåtölj eller soffan? En vällagrad spettekaka borde funka.

Alla andra applikationer — gud vet.

Inredning kräver disciplin och ansvarskänsla helt enkelt för att undvika haverier. "Rök inte i sängen och älska inte i askkoppen".

Håller med om att det inte är en optimal lösning men saknar man erfarenhet, verkstad och verktyg kan det vara en fungerande början. Går ekskivan åt skogen har man kvar benen och kan börja om. Bra läge i mina ögon.

//Ronnie

• Gilla
AnnaPannaVisselJ
  • Laddar…
A
Maskingängor i ekskiva håller garanterat bättre än motsvarande längd och tjocklek i träskruv.
Gängtappar finns på biltema till priset av två grillkorv

Emil_K skrev:
Maskingängor i ekskiva håller garanterat bättre än motsvarande längd och tjocklek i träskruv.
Gängtappar finns på biltema till priset av två grillkorv
Jag kanske missförstår er helt. Du menar alltså att du tar en gängtapp och gängar för tex M5 i ek och sen skruvar in tex M5x20 och det skulle hålla bättre än en 5x20mm träskruv i samma ekbit? Det har jag otroligt mycket svårare att tro, har du provat detta?

Ronnie: jag förstod dig som att du inte tänkte använda en gängtapp först utan låta skruven göra sin egen gänga i träet?

Tror iofs inte på någon av lösningarna, men jag har haft fel förr;) men när du kommer ner i januari så tar vi o testar o lägger ut resultatet här!

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jag gängar ganska regelbundet direkt i massivträ. Stora gängor funkar bättre än små, m6 och uppåt blir det ganska bra, iaf i täta träslag. Det håller bättre än man kan tro men inte i klass med riktig träskruv.

...och ska man upp i dimension för att få gänglängd (och kunna köra icke genomgående gänghål) kan man likagärna sätta en icke genomgående rampamuff från undersidan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.