Hej! Nu är det så att jag har lite begränsat med utrymme då jag bor i en 1a, därför kan jag inte ha de fotpallar som ofta säljs. De är helt enkelt för breda och för djupa. Därför skulle jag vilja göra en mer måttanpassad och därför undrar jag hur pass svårt/enkelt ni tror det är ett göra typ en sån här. https://www.olssongerthel.se/fogia/rise-fotpall

Rimligtvis bör det ju bara vara att skaffa sig en ekskiva, ett par ben och runda av kanterna?

Går det att få tag på ben/skiva i vilken bygghandel som helst? Har ni några tips?
Jag är långt ifrån någon finsnickare. Eller rättare sagt, utgå från att jag inte vet något om något.

Själva kudden tänkte jag låta någon annan sy upp.

Eller rent av, om en finsnickare/inredningssnickare skulle göra en sådan åt mig? hur många timmar behöver den lägga ner? kommer det kosta mer än 7,000:-?

Snygg fotpall!
Ekskiva kan du köpa som limfog i form av hyllplan på de flesta byggmarknader och det finns säkert (har inte kollat själv) färdiga ben i ek att köpa, kolla beslagsbutiker. Då blir det bara att anpassa ekskivan i storlek och att montera benen — färdigt! Det finns såklart risk att det blir svårt att hitta skiva och ben i exakt samma nyans men det kanske är ok?

//Ronnie

Tack Ronnie! Visst var den snygg?! Väldigt "enkel" i sin design. Precis, det är nog det som kan vara ett problem, att få benen i samma nyans. Men det kanske inte gör så mycket om de inte är helt 100 överens.

Ben kan du exv hitta på ikea för övrigt :)

Gjorde en snabb koll och hittade ett tänkbart alternativ:

http://jysk.se/sovrum/ben-medar-tillb

Fyra träben med metallskruvar samt monteringsplattor och skruvar för möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alla möbelkedjor säljer ju ben till soffor och sängar, kanske kan du hitta något där.
Lycka till!
//Ronnie

• Gilla
AnnaPannaVisselJ
  • Laddar…
Tack, tack! Om jag köper ett hyllplan, tror ni man kan markera ut för de där metallbitarna som man fäster benen i, och typ "knacka bort" 3mm eller något liknande (hur pass tjocka de nu är) så de försvinner lite. Så de inte syns liksom.

Microkatten
Edit:jag tog bort mitt originalinlägg, eftersom man inte kan ha muttrar och brickor på ovansidan av pallen. Jag skulle nog kapa av det mesta av gängorna på benen, spara lite för att sticka in i hål på undersidan av sittbrädan och limma på benen.

Redigerat:
richardtenggren
Man vill väl gärna ha islagsmuttern på motsatt sida så man får en spännkraft mot skivan.
De där plåtarna från Jysk går väl lätt fälla in på undersidan mha en handöverfräs? Ikea har liknande plåtar till sina sängben.

Edit:
Rampamuffar borde även det fungera?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Ovrigt/Mobelplugg-10-st-2000030556/

Redigerat:
  • Gilla
johanlindstrom och 1 till
  • Laddar…
Precis, läste lite kring det där nu. Som du säger Richard, så vill man ju ha muttern på motsatt sida, borra hål, slå i mutter och skruva från andra hållet. Det kanske ändå är det bästa att göra, då skruvarna till plåtarna förmodligen kommer behöva vara relativt långa? Hyllplanen är ju ca 1,8cm?

richardtenggren
Jag tror det går bra med plattan och skruvarna, går väl addera lim till det hela också.

En annan tanke är ju att försänka islagsmuttern i ett hål från ovansidan och sedan plugga hålet, kommer ju dock synas.
Ytterligare en tanke var ju att göra ett laminat av två tunnare skivor. Men tror det är att krångla till det hela ;)

• Gilla
johanlindstrom
  • Laddar…
Juste, så kan man ju också göra. Då ser det ut, om jag har fattat det hela rätt.

Hyllplan/skiva - borra - inslagsmutter - lim och på med en till skiva ovanpå?

Annars kanske ett alternativ är

Hyllplan - borra - inslagsmutter - spackla för hålet på ovansidan (?) slipa - och sen kanske vitbetsa? eller möjligtvis lasyr? Förmodligen kommer det synas lite att det är spacklat men det ska ju ändå vara en kudde ovanpå. För soffbordet jag har, är i något som kallas "whitewash". Det är inte riktigt vitbets. Eller väldigt väldigt ljust.

Redigerat:
Sen kommer jag till nästa problem. Vad jag har förstått för att avrunda kanterna så använder man sig av en "avrundningsfräs" detta är knappast något jag har eller en kantfräs. Men det kanske man kan hyra eller något liknande? eller om det finns något annat sätt att lösa det på? Hyvla? Kanske inte blir något höjdar resultat?

Limma på en extra skiva för att dölja en islagsmutter låter rätt mekigt för vad man får.

Jag hade antingen kört på tjockare platta, typ bänkskiva som är 28mm o dragit i en m8 rampamuff från undersidan, icke genomgående hål. Biltemas verkar på väg att utgå men den typen richard länkade till funkar att sätta underifrån, dock måste du nog upp till ca 22mm gods...

...eller kört på tunna skivan och istället för islagsmutter satt en snygg försänkt "mutter med skruvspårshatt" från ovansidan, en sån som ligger ensam o skrotar på denna bilden (zooma in så ser du hur den ser ut) https://mobil.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=134412&d=1424380658&thumb=1 finns på hornbach.

Redigerat:
Allvarligt talat, om man använder fotpallen just som fotpall och inte står på den när man ska byta glödlampa i taklampan skulle det säkert funka att borra hål i ekskivan med samma diameter som kärnan i benens bultar och sedan bara skruva dem direkt i träet. Vete fåglarna om jag inte skulle gjort så faktiskt. 28 mm tjock skiva är väl lämpligast då såklart.

//Ronnie

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.