Hej.
Hur skulle ni bygga fall i detta badrum?
Just nu är det en rå betongplatta på mark.
Badrummet blir ca 2,0 x1,8 meter stort.
Golvbrunnen ligger ca 0,7 meter från närmaste väggarna.
Just nu är golvbrunnen ungefär 4-4,5 cm nedanför plattans yta (ja, det blev för lågt, ett misstag under gjutningen) och det är framskrapat ett grovt fall runt brunnen.
Längst bort från brunnen är golvet nästan plant, särskilt i diagonalt motsatt hörn så är det en nog en 1/2 meter eller lite drygt det som är så gott som helt plant.
Så jag tänker mig en förhöjningsring på brunnen.
Ska jag välja 13mm eller 25mm förhöjningsring?
Ska jag flyta? jag är inte främmande för att köra med spackelspade istället, det känns som att jag som nybörjare har mer kontroll då.
Hur skulle ni bygga fall i detta badrum?
Just nu är det en rå betongplatta på mark.
Badrummet blir ca 2,0 x1,8 meter stort.
Golvbrunnen ligger ca 0,7 meter från närmaste väggarna.
Just nu är golvbrunnen ungefär 4-4,5 cm nedanför plattans yta (ja, det blev för lågt, ett misstag under gjutningen) och det är framskrapat ett grovt fall runt brunnen.
Längst bort från brunnen är golvet nästan plant, särskilt i diagonalt motsatt hörn så är det en nog en 1/2 meter eller lite drygt det som är så gott som helt plant.
Så jag tänker mig en förhöjningsring på brunnen.
Ska jag välja 13mm eller 25mm förhöjningsring?
Ska jag flyta? jag är inte främmande för att köra med spackelspade istället, det känns som att jag som nybörjare har mer kontroll då.
Jag hade använt 25mm ringen. Hur stort område har du gjort med fall som det är nu? Du får ju inte ha mer än 1:50.
Har du bara skurat lokalt fall kanske du behöver slipa i större cirkel runt brunnen för att inte få för skarpt/för mycket fall.
Lämplig slipmaskin är i sådana fall en väggslip typ Hilti DEG eller Flex motsvarighet.
Har du bara skurat lokalt fall kanske du behöver slipa i större cirkel runt brunnen för att inte få för skarpt/för mycket fall.
Lämplig slipmaskin är i sådana fall en väggslip typ Hilti DEG eller Flex motsvarighet.
Ja just, jag glömde nämna att vi ska ha badkar. Iaf just nu i början med små barn. Sen kastas karet kanske ut.tank77 skrev:
Så brunnen är lagd så att man ska kunna lyfta gallret och rensa/rengöra utan att flytta badkaret.
Om jag flyter så måste jag väl flyta hela golvet, för flytspackel går väl inte att ha i tjocklek ner till noll?
Det är skurat ganska långt från brunnen, men det går inte riktigt hela vägen ända bort till rummets andra ände.Gallimatias skrev:
Jag tror iaf att jag mest har att bygga upp. Och istället för att ev slipa ner någonstans tror jag att jag istället kan höja någon enstaka mm med spackel i rummets bortesta ändar.
med K14 kommer du nära 0
tror inte det händer något, spacklet flyter nog inte ut bara handspackla resten
sätt i förh.ring och grovfyll iaf med flyt, skulle tro fiberförstärkt är billigast
de flesta ardexspackel kan man dessutom dryga ut med sand, typ 8kg sand till 25kg säck, fiberspackel går inte att dryga...
tror inte det händer något, spacklet flyter nog inte ut bara handspackla resten
sätt i förh.ring och grovfyll iaf med flyt, skulle tro fiberförstärkt är billigast
de flesta ardexspackel kan man dessutom dryga ut med sand, typ 8kg sand till 25kg säck, fiberspackel går inte att dryga...
Jag kan hålla med om att flyt känns vettigast för att åtminstone forma fallet grovt samt fylla den tjocka kakan för att komma upp till förhöjningsringens nivå.
Jag är som sagt nybörjare, så jag har inga problem med att saker kanske tar lite extra tid, inte heller att hålla på med olika produkter. Tvärtom ser jag nästan fram emot att få prova och arbeta med och känna på lite olika material.
Jag är som sagt nybörjare, så jag har inga problem med att saker kanske tar lite extra tid, inte heller att hålla på med olika produkter. Tvärtom ser jag nästan fram emot att få prova och arbeta med och känna på lite olika material.
Klicka här för att svara