Byggahus.se
Kära ärade byggahus-medlemmar, jag har hamnat i ett mindre tekniskt/ekonomiskt dilemma som jag önskar höra era tankar om.

Jag har en betongplatta fr 1960-talet med fall mot en brunn, den är delvis uppgjuten men mer kvarstår för att få den i nivå. Har tidigare legat att flytande golv på, men på grund av dess fall kändes det värre att gå där än att åka Finlandsfärja en stormig höstdag.

Förslag #1: Rugga och prima ytan. Pågjutning med minst 30 mm på högsta punkten, åtgång ca 2-2,5 kubik. Jobbigt/svårt att handblanda utan att betongen brinner innan allt är färdigt => leverans av btg-bil med pump ca kostnad 15 000 - 20 000 kr(estimerat). Sedan; platonmatta, cellplast, plastfolie/geotextil, golvspån och parkett.

Förslag #2: Fylla upp med 2-4 mm makadam tills allt är i nivå. Sedan samma uppbyggnad som ovan. Detta för att komma undan i pris, om de inte var givet!

Tankar/förslag kring förslag #2? Någon som gjort likvärdigt med förträffligt eller fruktansvärt resultat?
 
  • Tomrum under renovering, golv utan beläggning, spackelspadar, skräp, kabeldragning synlig på väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete, uppbruten golvbeläggning, tomrum, skräp, fönstervägg med utsikt över snö, inomhus, rivningsprocess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum under renovering, utsatt betonggolv, väggar med avlägsen tapet, fönster, skräp på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tomt rum under renovering med utsikt över vintern, borttagen golvbeläggning, och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det känns lite som att du inte vill bygga på höjden alls dvs flytspackla där det är lågt men inte överallt.
Eller hur högt i tak är där idag och vad vill du ha
 
Exakt, vill ha så slimmad påbyggnad som möjligt men ändå få det i nivå. Insida tak sluttar, vid lägsta punkt ca 2,3 m. Så, önskad färdig lägsta takhöjd är nog 2,15 m. Hoppas ingen jobbar på Boverket och säger att lägsta godkända takhöjd är 2,4 m.. Tanken är att detta ska bli ett uppvärmt vardagsrum med golvvärme, varit kallt ett "hobby/snickar-rum" tidigare.
 
Hej!
Fattade inte grundfrågan helt.
Är problemet
1 att det inte är fall mot brunnen överallt eller
2 att pga försök att få till fall, så är golvet väldigt ojämnt och svårt att gå på?
Eller
3
En kombination av 1 och 2, dvs du vill ha bra fall men golvet är väldigt ojämnt.

Skulle det rymmas inom budget att ta in någon som slipar golvet?
 
R
Imperius Imperius skrev:
Exakt, vill ha så slimmad påbyggnad som möjligt men ändå få det i nivå. Insida tak sluttar, vid lägsta punkt ca 2,3 m. Så, önskad färdig lägsta takhöjd är nog 2,15 m. Hoppas ingen jobbar på Boverket och säger att lägsta godkända takhöjd är 2,4 m.. Tanken är att detta ska bli ett uppvärmt vardagsrum med golvvärme, varit kallt ett "hobby/snickar-rum" tidigare.
Det som bygger minst är flytspackel då du kan gå ut till noll, du behöver inte lägga på något på högpunkten.
Sedan är inte flytspackel det billigaste men det kommer inte gå så mycket och blir behändigare för dig att jobba med än gjutning..
Lägga 2-5 flis inomhus låter si så där…
 
Imperius Imperius skrev:
Tanken är att detta ska bli ett uppvärmt vardagsrum med golvvärme, varit kallt ett "hobby/snickar-rum" tidigare.
Jag skulle bila ur helt, gräva ur och isolera och en ny platta. Kan då nog få lite mer takhöjd.
Om du ska ha golvvärme på den oisolerade plattan så blir nog bara energibolaget och maskarna i marken som blir glada.
 
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Hej!
Fattade inte grundfrågan helt.
Är problemet
1 att det inte är fall mot brunnen överallt eller
2 att pga försök att få till fall, så är golvet väldigt ojämnt och svårt att gå på?
Eller
3
En kombination av 1 och 2, dvs du vill ha bra fall men golvet är väldigt ojämnt.

Skulle det rymmas inom budget att ta in någon som slipar golvet?
Inget av dem 🙂 Det är delvis fall idag, men vill ha det helt horisontellt i plan nivå. Alltså helt jämnt. Det handlar om 50 mm nivåskillnad som mest. Går inte att slipa ned så mycket.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det som bygger minst är flytspackel då du kan gå ut till noll, du behöver inte lägga på något på högpunkten.
Sedan är inte flytspackel det billigaste men det kommer inte gå så mycket och blir behändigare för dig att jobba med än gjutning..
Lägga 2-5 flis inomhus låter si så där…
Mjo, sant. Räknade lite snabbt på det och det är typ samma pengar som att gjuta upp med betong fast åtgången är liten mindre.
 
R
Imperius Imperius skrev:
Mjo, sant. Räknade lite snabbt på det och det är typ samma pengar som att gjuta upp med betong fast åtgången är liten mindre.
Fast det viktiga blir att du sparar 30mm i höjd mot gjutning, samt mycket mindre arbete snabbare uttorkning mm..
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag skulle bila ur helt, gräva ur och isolera och en ny platta. Kan då nog få lite mer takhöjd.
Om du ska ha golvvärme på den oisolerade plattan så blir nog bara energibolaget och maskarna i marken som blir glada.
Jo, tanken har slagit mig mer än en gång att det är det klokaste att göra. Vill helst inte dock tillskapa mig det monsterjobbet. Jag kommer isolera ovan plattan, men är medveten om att det inte är optimalt.
 
En medelväg kanske är att lägga sand så det blir jämnt och sen. Cellplast och sen laminat...
 
  • Gilla
Swedje
  • Laddar…
Pest, kolera eller spanska sjukan. Du får själv välja. Jag hade nog bilat ut ändå, resultatet blir så mycket bättre...
 
  • Haha
Imperius
  • Laddar…
R
A Alexn72 skrev:
En medelväg kanske är att lägga sand så det blir jämnt och sen. Cellplast och sen laminat...
Ingen bra idé med sand ett evigt fuktproblem i detta fallet.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ingen bra idé med sand ett evigt fuktproblem i detta fallet.
Fukt?
Till skillnad från betong som är helt torr när den läggs 😅
 
R
A Alexn72 skrev:
Fukt?
Till skillnad från betong som är helt torr när den läggs 😅
Ja har har en oisolerad betongplatta som transporterar fukt så då kommer sanden att suga upp detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.