14 378 läst ·
27 svar
14k läst
27 svar
Bygga extra biltak på befintligt garage.
Jaha...... jag tänker att du kan behöva ett rum som är avskärmat så du kan hålla på med bilen där utan att det påverkar utrymmet där du har fräs och svarv.
Eller kanske ett utrymme för träarbete avskärmat från metallarbete.
Jag skulle dubbelgipsa mellanväggen och sätta in en billig begagnad branddörr. Jag tror faktiskt att utrymmet blir mer användbart då.
Eller kanske ett utrymme för träarbete avskärmat från metallarbete.
Jag skulle dubbelgipsa mellanväggen och sätta in en billig begagnad branddörr. Jag tror faktiskt att utrymmet blir mer användbart då.
Ja du tänker så. Ja det har inte varit riktigt optimalt nån gång i mitt garage. Det är jag medveten om, men jag vill inte lägga upp mera väggar än vad jag har. Jag försöker att vinkelslipa utomhus eller så täcker jag över maskinerna för att skydda dom. Jag gör inget träarbete i denna byggnad längre, det görs utomhus eller i den andra byggnaden.
Allt detta är orsaken jag istället funderar på att bygga åt andra hållet, då kunde jag bara öppna upp en dörr och få ett separat utrymme dit allt bilrelaterat och smutsigare processer kunde komma, då skulle jag få mera rum för fräsen och svarven på samma gång.
Bygger jag om bilporten kommer ändå en bil stå där 99% av tiden och ta mesta utrymmet (med de problem det innebär på vintern). Men bygger jag ut åt andra hållet är det helt nytt oanvänt utrymme och bilporten får va kvar som bilport.
Allt detta är orsaken jag istället funderar på att bygga åt andra hållet, då kunde jag bara öppna upp en dörr och få ett separat utrymme dit allt bilrelaterat och smutsigare processer kunde komma, då skulle jag få mera rum för fräsen och svarven på samma gång.
Bygger jag om bilporten kommer ändå en bil stå där 99% av tiden och ta mesta utrymmet (med de problem det innebär på vintern). Men bygger jag ut åt andra hållet är det helt nytt oanvänt utrymme och bilporten får va kvar som bilport.
Min tanke var att bygga in biltaket så du får allt det uppvärmda på en sammanhängande grund under ett sammanhängande tak i en byggnadskropp med små värmeförluster
Naturligtvis behöver du också ett biltak men det går att bygga någon annanstans på en billigare grund med en enklare billigare konstruktion.
Naturligtvis behöver du också ett biltak men det går att bygga någon annanstans på en billigare grund med en enklare billigare konstruktion.
Jo jag förstår hur du menar. Det jag hänger upp mig på är mest att jag är oroad det blir för lite extra utrymme helt enkelt. Att jag om något år efter allt det jobbet står och att ångrar jag gick den vägen istället för att ta till rejält och ha allt sånt där avklarat.
Bygger jag ut under bilporten kan jag få kanske 17m2 extra, bygger jag åt det andra hållet med 5m kan jag få upp till 40 m2 på insidan.
Allt det där utrymmet skulle verkligen komma till hands.
Bygger jag ut under bilporten kan jag få kanske 17m2 extra, bygger jag åt det andra hållet med 5m kan jag få upp till 40 m2 på insidan.
Bygg så stort du har plats för, om tid och penningar finns är det lika bra att ta till ordentligt.DennisCA skrev:
Jag räknar med att en utbyggnad till andra sidan skulle bli för låg. Du har inte rum för någon ordentlig isolering om du inte river upp hela taket på garaget du har och då blir det dyrt.DennisCA skrev:
Jo jag förstår hur du menar. Det jag hänger upp mig på är mest att jag är oroad det blir för lite extra utrymme helt enkelt. Att jag om något år efter allt det jobbet står och att ångrar jag gick den vägen istället för att ta till rejält och ha allt sånt där avklarat.
Ett oisolerat snedtak att ha bilen under kan däremot rymmas in under takkanten.
Dessutom går inte gamla ytterväggen att ta bort.
Tanken var ju ett vinkeltak med allt vad det innebär. köpta takstolar, existerande takplåt måste av men kan väl sättas tillbaka till stor del. Dyrare blir det säkert.
Vad menar du att ta bort den gamla ytterväggen? Ta bort brädslåningen och göra en dörröppning går väl tycker jag.
Vad menar du att ta bort den gamla ytterväggen? Ta bort brädslåningen och göra en dörröppning går väl tycker jag.
Jag tycker illa om vinkeltak med girar som slutar framför dörrar i användning. Det kommer enorma mängder både vatten och snö ur en gir och någonstans skall det ta vägen. Du har ingen traktor att skotta undan med när det har vräkt ned 4 kubik hårdpackad blidsnö ur giren.
Jag syftade på spantret och skivorna. Du kan givetvis ta bort brädslåningen och ta upp en dörr.
Jag syftade på spantret och skivorna. Du kan givetvis ta bort brädslåningen och ta upp en dörr.
Idag fck jag svar av kommunen och båda åtgärderna kräver bygglov så på den sidan verkar jag inte ha nån fördel att gå den enklare vägen. Kommunaren anser jag behöver hjälp av en behörig planerare, vilket jag tror tar död på alla planer, för det kostar nog mer än det smakar.
Klicka här för att svara