Har ett garage i denna stil med carport och skulle behöva mera av carportsdelen tycker jag. Tänker jag skulle bygga ut på sidan med carport
Någonting enkelt i detta stuk funderar jag på, med plåttak för att skydda från solen.
Är det nån som gjort liknande med ett likadant garage? Jag har letat inspiration på google men hittar inget i samma stuk. Finns det nån som byggt ut carporten som jag funderar, eller borde man lägga det på sidan som saknar carport? Fördelen att lägga där är att det redan är grus där, på andra sida är det gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någonting enkelt i detta stuk funderar jag på, med plåttak för att skydda från solen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det nån som gjort liknande med ett likadant garage? Jag har letat inspiration på google men hittar inget i samma stuk. Finns det nån som byggt ut carporten som jag funderar, eller borde man lägga det på sidan som saknar carport? Fördelen att lägga där är att det redan är grus där, på andra sida är det gräsmatta.
Ser mörkt ut det här. Och detta med takbalkarnas dimensionering har jag svårt att hitta bra data på. Hittar bara den här sidan byggbeskrivningar och deras rekommendationer låter bara så jävla absurt overkill då jag kollar på konstruktioner jag ser i verkligheten jämfört med vad man ser på den här sidan.
Jag undrar om dom har ekonomiskt intresse av att rekommendera limträ till allt och alla...
Jag undrar om dom har ekonomiskt intresse av att rekommendera limträ till allt och alla...
Jag skulle nog kunna räkna den där balken åt dig och stå som ansvarig konstruktör på bygget. Det går säkert att förstörka balken på ett eller annat vis. Jag skulle föreslå fler plintar och fler stolpar under balken som finns där.
Jag ser inget annat problem än att få tillräcklig lutning på taket och att ta ihop övre och nedre taket på ett bra vis.
Jag ser inget annat problem än att få tillräcklig lutning på taket och att ta ihop övre och nedre taket på ett bra vis.
Så man borde förstärka balken som finns garaget också menar du? Skulle faktiskt inte vilja ha mera stolpar där, de kommer ivägen då dörrarna ska öppnas och stängas på bilarna och då man jobbar på bilarna är det bra med så mycket fritt åt sidan som möjligt. Jag vet inte, känns som man får börjar fundera om...
Finns liksom inga bra lösningar känns det som iblane, funderade också på att göra ett pulpettak på gaveln mot förrådet, men då börjar det komma för nära de andra byggnaderna istället, då det gäller brandavstånd.
Finns liksom inga bra lösningar känns det som iblane, funderade också på att göra ett pulpettak på gaveln mot förrådet, men då börjar det komma för nära de andra byggnaderna istället, då det gäller brandavstånd.
Ja baken behöver förstärkas när det blir dubbelt större takyta som bärs av den.DennisCA skrev:
Så man borde förstärka balken som finns garaget också menar du? Skulle faktiskt inte vilja ha mera stolpar där, de kommer ivägen då dörrarna ska öppnas och stängas på bilarna och då man jobbar på bilarna är det bra med så mycket fritt åt sidan som möjligt. Jag vet inte, känns som man får börjar fundera om...
Finns liksom inga bra lösningar känns det som iblane, funderade också på att göra ett pulpettak på gaveln mot förrådet, men då börjar det komma för nära de andra byggnaderna istället, då det gäller brandavstånd.
Det var synd, man brukar inte behöva göra så då man bygger till nåt mot en vanlig vägg och jag tyckte allt där såg så grovt dimensionerat ut. Det kanske blir bättre att bygga taket på andra sidan garaget då där det finns en vanlig vägg att fästa emot.
Eller en separat struktur kanske.
Eller en separat struktur kanske.
Förlänga taknocken?
Känns som det kan bli tajt. Bifogar lite bilder på hur det ser ut på min gård. Förlängning av taknocken skulle gör det blir tajt mellan huset och garaget. Det lilla förrådet har jag funderat om man kunde förlänga nocken på, men det skulle bli samma problem där, det är redan bara 10m från garaget och kanske 12m från huset om man räknar de närmaste punkterna.
Nästan så det lättaste vore en fristående struktur bredvid carporten.
Nästan så det lättaste vore en fristående struktur bredvid carporten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har bestämt jag kommer inte bygga nånting på den sidan. Det blir på den andra sidan om det blir något och det är inte säkert heller. Nu har jag fixat så att en bil kan stå inne i garaget vilket minskat behovet:
Jag har istället om det vore möjligt att bygga om garaget till ett dubbelgarage, göra sig av med carporten alltså, gjuta en ny sockel, bygga nya ytterväggar (och en till garageport) och bort med innerväggarna för en enda stor inneryta i garaget att jobba på, alltså från detta:
Till detta:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har istället om det vore möjligt att bygga om garaget till ett dubbelgarage, göra sig av med carporten alltså, gjuta en ny sockel, bygga nya ytterväggar (och en till garageport) och bort med innerväggarna för en enda stor inneryta i garaget att jobba på, alltså från detta:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till detta:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sitter ännu och funderar på detta så här två år senare... Känns så trångt nu för tiden... Vill ju bara ha mera grejer, skulle gärna haft en billyft men den kommer inte passa in här.
Har tänkt på alternativet att bygga ut i vinkel åt andra sidan istället. Nackdel då blir det nya utrymmet lite separerat från resten eftersom man inte kan ta bort väggen, bara göra en passage istället då. Men det är också en fördel, man kan då ha smutsigare jobb i en del och hålla svarven och fräsen i en del, sen kan man jobba med slipande och svetsande i en annan sektion.
Skulle behöva vara åtminstone 4, helst 5 meter i bredd tycker jag och samma längd som det existerande garaget (8,2m) då kunde man få 32-40 extra kvadrat.
En annan 'byggahusare' hade en bra konceptbild som jag stjäl, här är hans tråd.
Har lagt plåttak förr, men inte i vinkel, kanske jag skulle klara det, kanske man måste ta in nån kunnig för att göra det rätt... Men bara man fått plattan gjuten, väggarna reglade och taket upp, då har man bra med tid att färdigställa resten i lugn och ro. Allt detta borde man få på en sommar om man jobbar själv. Områdena behövs ju inte kopplas ihop före man är färdig. Plattan kunde möjligtvis göras ett år och resten sedan.
Lättast att bara göra en platta på mark och mura en sockel ovanpå också tänker jag. I nuvarande garage var sockeln gjuten först och sen plattan inuti efter man isolerat under och på sidan. Väldigt bra konstruktion, sockeln hade även isolering, men mera jobb.
Nej suck. Bygg inte för litet garage folk, helst ska det va större än huset, så slipper ni dessa jobbiga funderingar. Blir att cadda upp garaget i nåt program i vinter från ritningarna. Se om jag får Fusion att funka i linux.
Har tänkt på alternativet att bygga ut i vinkel åt andra sidan istället. Nackdel då blir det nya utrymmet lite separerat från resten eftersom man inte kan ta bort väggen, bara göra en passage istället då. Men det är också en fördel, man kan då ha smutsigare jobb i en del och hålla svarven och fräsen i en del, sen kan man jobba med slipande och svetsande i en annan sektion.
Skulle behöva vara åtminstone 4, helst 5 meter i bredd tycker jag och samma längd som det existerande garaget (8,2m) då kunde man få 32-40 extra kvadrat.
En annan 'byggahusare' hade en bra konceptbild som jag stjäl, här är hans tråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har lagt plåttak förr, men inte i vinkel, kanske jag skulle klara det, kanske man måste ta in nån kunnig för att göra det rätt... Men bara man fått plattan gjuten, väggarna reglade och taket upp, då har man bra med tid att färdigställa resten i lugn och ro. Allt detta borde man få på en sommar om man jobbar själv. Områdena behövs ju inte kopplas ihop före man är färdig. Plattan kunde möjligtvis göras ett år och resten sedan.
Lättast att bara göra en platta på mark och mura en sockel ovanpå också tänker jag. I nuvarande garage var sockeln gjuten först och sen plattan inuti efter man isolerat under och på sidan. Väldigt bra konstruktion, sockeln hade även isolering, men mera jobb.
Nej suck. Bygg inte för litet garage folk, helst ska det va större än huset, så slipper ni dessa jobbiga funderingar. Blir att cadda upp garaget i nåt program i vinter från ritningarna. Se om jag får Fusion att funka i linux.
Var ute och mätte och slog ner några pinnar i marken. Det blir ett avstånd till förrådet på endast 4 meter och säkerhetsavståndet är 8 meter. Jag måste rådfråga med kommunen här men det kanske inte alls är möjligt att bygga på den sidan.
Jag har ändå funderat om man trots allt borde börja med att bygga om bilporten först och sen se hur det utvecklar sig. Det värsta där är att elcentralen till hela fastigheten sitter på innerväggen. Jag kan inte tro det är lättaste (läs: billigaste) saken att flytta den, även om bara några meter så den kommer på en yttervägg. Vill ju inte ha kvar den där väggen sen om jag bygger om.
Jag har ändå funderat om man trots allt borde börja med att bygga om bilporten först och sen se hur det utvecklar sig. Det värsta där är att elcentralen till hela fastigheten sitter på innerväggen. Jag kan inte tro det är lättaste (läs: billigaste) saken att flytta den, även om bara några meter så den kommer på en yttervägg. Vill ju inte ha kvar den där väggen sen om jag bygger om.

