Har ett garage i denna stil med carport och skulle behöva mera av carportsdelen tycker jag. Tänker jag skulle bygga ut på sidan med carport

En vit carport med integrerat förråd, plåttak och träkonstruktion på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någonting enkelt i detta stuk funderar jag på, med plåttak för att skydda från solen.

3D-modell av ett hus med påbyggd, ofärdig veranda. Grå sidor, svart tak, två fönster, trästomme.
Skapa konto

Är det nån som gjort liknande med ett likadant garage? Jag har letat inspiration på google men hittar inget i samma stuk. Finns det nån som byggt ut carporten som jag funderar, eller borde man lägga det på sidan som saknar carport? Fördelen att lägga där är att det redan är grus där, på andra sida är det gräsmatta.

Ser mörkt ut det här. Och detta med takbalkarnas dimensionering har jag svårt att hitta bra data på. Hittar bara den här sidan byggbeskrivningar och deras rekommendationer låter bara så jävla absurt overkill då jag kollar på konstruktioner jag ser i verkligheten jämfört med vad man ser på den här sidan.

Jag undrar om dom har ekonomiskt intresse av att rekommendera limträ till allt och alla...

Jag skulle nog kunna räkna den där balken åt dig och stå som ansvarig konstruktör på bygget. Det går säkert att förstörka balken på ett eller annat vis. Jag skulle föreslå fler plintar och fler stolpar under balken som finns där.

Jag ser inget annat problem än att få tillräcklig lutning på taket och att ta ihop övre och nedre taket på ett bra vis.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Så man borde förstärka balken som finns garaget också menar du? Skulle faktiskt inte vilja ha mera stolpar där, de kommer ivägen då dörrarna ska öppnas och stängas på bilarna och då man jobbar på bilarna är det bra med så mycket fritt åt sidan som möjligt. Jag vet inte, känns som man får börjar fundera om...

Finns liksom inga bra lösningar känns det som iblane, funderade också på att göra ett pulpettak på gaveln mot förrådet, men då börjar det komma för nära de andra byggnaderna istället, då det gäller brandavstånd.

DennisCA DennisCA skrev:
Så man borde förstärka balken som finns garaget också menar du? Skulle faktiskt inte vilja ha mera stolpar där, de kommer ivägen då dörrarna ska öppnas och stängas på bilarna och då man jobbar på bilarna är det bra med så mycket fritt åt sidan som möjligt. Jag vet inte, känns som man får börjar fundera om...

Finns liksom inga bra lösningar känns det som iblane, funderade också på att göra ett pulpettak på gaveln mot förrådet, men då börjar det komma för nära de andra byggnaderna istället, då det gäller brandavstånd.
Ja baken behöver förstärkas när det blir dubbelt större takyta som bärs av den.

Det var synd, man brukar inte behöva göra så då man bygger till nåt mot en vanlig vägg och jag tyckte allt där såg så grovt dimensionerat ut. Det kanske blir bättre att bygga taket på andra sidan garaget då där det finns en vanlig vägg att fästa emot.

Eller en separat struktur kanske.

Känns som det kan bli tajt. Bifogar lite bilder på hur det ser ut på min gård. Förlängning av taknocken skulle gör det blir tajt mellan huset och garaget. Det lilla förrådet har jag funderat om man kunde förlänga nocken på, men det skulle bli samma problem där, det är redan bara 10m från garaget och kanske 12m från huset om man räknar de närmaste punkterna.

Nästan så det lättaste vore en fristående struktur bredvid carporten.

Ett enfamiljshus med dubbelgarage, två bilar framför, grusuppfart, grönska runtomkring, soligt väder.
Skapa konto
Trädgård, garage, släpvagn, bil, stege, stolar, lugnt bostadsområde, grönska, hus, utomhus, soligt väder.
Skapa konto

Ungefär så här blir det i Mina tabeller. Beräknat på snözon 3.
3D-skiss av hus med mått och carport, enkel linje och skala, konstruktion detaljerad.
Skapa konto
Teknisk ritning av pergola med måttangivelser, gråskala, modern design, enkel struktur, utomhus användning.
Skapa konto

• Gilla
Fn87
  • Laddar…
Jag har bestämt jag kommer inte bygga nånting på den sidan. Det blir på den andra sidan om det blir något och det är inte säkert heller. Nu har jag fixat så att en bil kan stå inne i garaget vilket minskat behovet:
Verkstad, bil, verktyg, hyllor, organiserad röra, arbetsbänk, inomhusbelysning, garage, arbetsområde.
Skapa konto

Jag har istället om det vore möjligt att bygga om garaget till ett dubbelgarage, göra sig av med carporten alltså, gjuta en ny sockel, bygga nya ytterväggar (och en till garageport) och bort med innerväggarna för en enda stor inneryta i garaget att jobba på, alltså från detta:

Vitt garage med plåttak, garageport, sidodörr, carport på vit bakgrund.
Skapa konto

Till detta:
Röd och vit fristående dubbelgarage med två dörrar och sadeltak på en vit bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
Jan_G och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.