T Thomas_Blekinge skrev:
Framförallt behöver du vansinnigt mycket pengar. Du kan köpa 5 pendlarbilar för dom pengarna.
Jodå, jag vet. Men jag kan casha den om jag vill utan att tömma besparingarna.

L Lindalars74 skrev:
det är ett riktigt roligt (och ibland frustrerande 😅) projekt!

Mitt bästa tips så här i början är att inte stressa, utan läsa på ordentligt om el, isolering och ventilation. Det är grunden till att bygget blir bra och att det faktiskt går att bo i bilen sen, året runt.

En sida som hjälpt mig massor är www.camperpals.se
där finns tydliga guider och tips.

Väl värt att kika in om du vill ha lite mer kött på benen! 😊
Tackar och bockar för tipset, hittade massor av bra information! 😀

vi har nyligen köpt och påbörjat vårt första projekt för ett tag sedan och tipsa om detta inlägg/video, var toppen för oss som ska precis komma igång:
https://www.camperpals.com/bygga-campervan.
https://youtube.com/c/CheapRVliving

Ett annat tips är våga fråga och låna verktyg. Vi har tur med att kunna låna lite verktygen genom familj och vänner. Så får man inte glömma att bjuda på något gott som tack 😉.. Om jag var tvungen att köpa några verktyg skulle jag köpa dem flesta "sällan" använda verktygen med sladd, mycket billigare än batteridrivna.

T Thomas_Blekinge skrev:
Kag har inte själv byggt någon husbil men lite erfarenhet från frugans husbil. Några tips för elen:
Ha två batterier, ett för motorstart och fordonet för övrigt, och ett för bodelen. Så har man även i båtar.
Dom ska vara skiljbara, antingen med en därför avsedd brytare eller ett relä. Det finns också kompletta batterimanagementsystem som sköter det hela automatiskt men kostar en slant.
Många väljer litium-batteri för dom har mer kapacitet per volumen men är rejält dyra. Så jag valde bort de.
Gör en riktig plan för el med säkringar och allt. så att det inte blir några lösa sladdar. Det är inte roligt om det blir en kortslutning och batteriets krafter får ledningar att glöda.
Elgrejerna för 12 V kan du köpa på internetbutikerna för båttillbehör.
Praktisk är ett elintag på utsidan för 230 V som alla moderna husbilar/vagnar har. På insidan matar det en batteriladdare och kylskåpet.
Som kylskåp skulle jag välja ett absorbermodell, dom går tyst på el eller gasol.
Om ni väljer gas för matlagning och annat så finns två typer av behållare:
a) med löstagbara gasolflaskor. Fördel: utbytesflaskor finns överallt. Nackdel: utanför Sverige finns andra modeller så det kana vara omöjligt att få tag på rätt flaska. Och jag hatar kånkandet med tunga gasflaskor som oftast står i nåt svårt åtkomligt skåp.
b) fastinstallerad gastank. Frugan investerade i fastinstallerade gastankar som står där normalt de lösa tankarna står. De kan tankas utifrån vid mackar där man tankar LPG autogas. Jättesmart.
Tack! 👍
Vad har ni för märke på kylskåp?
Vad har ni för storlek på era batterier? Har ni ett eller flera bodelsbatterier?

Kylskåpet är från Dometic. Först var det ett bodelsbatteri 95 Ah som började bli gammalt. Frugan är lite nojig så hon köpte två nya 95 Ah batterier för bodelen.

• Gilla
Jw S
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.