Hej hej!
Jag och min partner har precis börjat planera vårt campervan bygge och känner att det finns så mycket att tänka på, allt från isolering och el till materialval. 😅

Vi är därför nyfikna på vad ni som redan byggt (eller är mitt i bygget) har för lärdomar, misstag eller tips att dela med er av.
(Hoppas att det kanske finns lite mer byggkunskap bland alla husbyggare)

Alltid kul att höra hur andra tänker och har gjort

Hur löste ni elsystemet?
  • Något ni hade gjort annorlunda idag?
  • Tips på 12V-system, batterival, solpaneler eller laddning?

Hur isolerade ni?
  • Många verkar oroliga att isolera ”fel”. Vi funderar på sprayskum, cellplast eller ull. Är dock lite skeptisk till cellplast och spray utifrån brandsynpunkt..
  • Hur gör man egentligen i husbilar eller containerhus? Tips på vad som funkar i praktiken?
Allmänna tips
  • Vad önskar ni att ni visste innan ni började?
  • Något ni sparade pengar på – eller borde ha lagt mer pengar på?
  • Har ni någon favoritkanal på YouTube eller någon blogg/hemsida som verkligen hjälpte er?

Vi är tacksamma för alla era erfarenheter, både små och stora. det hjälper massor att höra hur andra tänkt och löst saker. 🙏

Tack på förhand för att ni delar med er!

P
Ang isoleringen är väl utmaningen kondensen som kan bildas mellan plåt och isolering. Samma problem som båtar och containerhus har, så söker du på lösningar för dem så får du nog fler träffar och information. Av denna anledning så använder man vad jag förstår ett sprayskum för att få det helt tätt mellan plåt och isolering. Finns ingen luft finns inget som kan kondensera...

• Gilla
Jw S och 4 till
  • Laddar…
Alexandra Larsson73 Alexandra Larsson73 skrev:
Hej hej!
Jag och min partner har precis börjat planera vårt campervan bygge och känner att det finns så mycket att tänka på, allt från isolering och el till materialval. 😅

Vi är därför nyfikna på vad ni som redan byggt (eller är mitt i bygget) har för lärdomar, misstag eller tips att dela med er av.
(Hoppas att det kanske finns lite mer byggkunskap bland alla husbyggare)

Alltid kul att höra hur andra tänker och har gjort

Hur löste ni elsystemet?
  • Något ni hade gjort annorlunda idag?
  • Tips på 12V-system, batterival, solpaneler eller laddning?

Hur isolerade ni?
  • Många verkar oroliga att isolera ”fel”. Vi funderar på sprayskum, cellplast eller ull. Är dock lite skeptisk till cellplast och spray utifrån brandsynpunkt..
  • Hur gör man egentligen i husbilar eller containerhus? Tips på vad som funkar i praktiken?
Allmänna tips
  • Vad önskar ni att ni visste innan ni började?
  • Något ni sparade pengar på – eller borde ha lagt mer pengar på?
  • Har ni någon favoritkanal på YouTube eller någon blogg/hemsida som verkligen hjälpte er?

Vi är tacksamma för alla era erfarenheter, både små och stora. det hjälper massor att höra hur andra tänkt och löst saker. 🙏

Tack på förhand för att ni delar med er!
det är ett riktigt roligt (och ibland frustrerande 😅) projekt!

Mitt bästa tips så här i början är att inte stressa, utan läsa på ordentligt om el, isolering och ventilation. Det är grunden till att bygget blir bra och att det faktiskt går att bo i bilen sen, året runt.

En sida som hjälpt mig massor är www.camperpals.se
där finns tydliga guider och tips.

Väl värt att kika in om du vill ha lite mer kött på benen! 😊

• Gilla
Jw S och 2 till
  • Laddar…
Jag har en enklare campinginredning till min buss som funkar hyfsat till kortare resor med enstaka övernattningar. Men så fort jag får tid ska jag bygga en "riktigt" camper och har planerat mentalt i ett par år nu... De grundläggande krav jag har kommit fram till är:

- Ståhöjd invändigt. Det är jobbigt att inte kunna ställa sig upp.
- Utgå från en skåpbil, inte en buss. Man vill inte ha fönster runtom, utan det är bättre att sätta dit riktiga "husvagnsfönster" (isolerade och öppningsbara med integrerad rullgardin och myggnät) där man vill ha dom.

Sen finns det som sagt var hundra olika sätt att bygga på varav alla är det enda rätta... Men som sagt var är det viktiga att undvika kondens mot kall plåt och då är sprayskum det bästa.

• Gilla
Jw S och 1 till
  • Laddar…
Vi ska inte vintercampa, vår bil är för liten för det, så den fick bara lite vanlig isolering som är inplastad.
Skulle isolerat på annat sätt om det vore en vinterbil.

• Gilla
Alexandra Larsson73
  • Laddar…
L Lindalars74 skrev:
det är ett riktigt roligt (och ibland frustrerande 😅) projekt!

Mitt bästa tips så här i början är att inte stressa, utan läsa på ordentligt om el, isolering och ventilation. Det är grunden till att bygget blir bra och att det faktiskt går att bo i bilen sen, året runt.

En sida som hjälpt mig massor är www.camperpals.se
där finns tydliga guider och tips.

Väl värt att kika in om du vill ha lite mer kött på benen! 😊
Åh tack!
Det var en jättebra sida att läsa, perfekt att börja med 🤩

useless useless skrev:
Jag har en enklare campinginredning till min buss som funkar hyfsat till kortare resor med enstaka övernattningar. Men så fort jag får tid ska jag bygga en "riktigt" camper och har planerat mentalt i ett par år nu... De grundläggande krav jag har kommit fram till är:

- Ståhöjd invändigt. Det är jobbigt att inte kunna ställa sig upp.
- Utgå från en skåpbil, inte en buss. Man vill inte ha fönster runtom, utan det är bättre att sätta dit riktiga "husvagnsfönster" (isolerade och öppningsbara med integrerad rullgardin och myggnät) där man vill ha dom.

Sen finns det som sagt var hundra olika sätt att bygga på varav alla är det enda rätta... Men som sagt var är det viktiga att undvika kondens mot kall plåt och då är sprayskum det bästa.
Stort tack!
Är nog tänkvärt det där med fönstren. Bussarna som är helglasade måste va både svåra att få till bra isolering och även lite klurigt med insyn..

Tack för tipsen och hjälpen 😄

RoTe
Alexandra Larsson73 Alexandra Larsson73 skrev:
Stort tack!
Är nog tänkvärt det där med fönstren. Bussarna som är helglasade måste va både svåra att få till bra isolering och även lite klurigt med insyn..

Tack för tipsen och hjälpen 😄
Helglasat går väl att täcka med vinyl på insidan och sedan isolera och montera vägg över? Brukar aldrig va ett problem när man bygger husbussar iaf, även om många där tar bort fönstren för dom är punkterade isolerglas vanligtvis. Går även perfekt att sätta vinyl på utsidan.

RoTe RoTe skrev:
Helglasat går väl att täcka med vinyl på insidan och sedan isolera och montera vägg över? Brukar aldrig va ett problem när man bygger husbussar iaf, även om många där tar bort fönstren för dom är punkterade isolerglas vanligtvis. Går även perfekt att sätta vinyl på utsidan.
Det blir ju ett extra moment plus att man inte kan sätta "riktiga" fönster vart man vill.
Så om man kan välja är det mycket bättre med plåt.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
RoTe
useless useless skrev:
Det blir ju ett extra moment plus att man inte kan sätta "riktiga" fönster vart man vill.
Så om man kan välja är det mycket bättre med plåt.
Menar du "campingfönster" så får ju det effekten av att alla ser att det är en husbil och det kanske inte alla vill att man ska se. Så klart upp till var och en. Jag bara gav lite alternativ.

RoTe RoTe skrev:
Menar du "campingfönster" så får ju det effekten av att alla ser att det är en husbil och det kanske inte alla vill att man ska se. Så klart upp till var och en. Jag bara gav lite alternativ.
Jo, en del kanske vill ha en bokstavlig "sleeper car"... Det kan såklart finnas fördelar med det också.

Använde XPS som isolering då den inte suger åt sig fukt.

Byggde elsystem som automatiskt kopplar på laddning på fritidsbatteriet när jag kör men bryter när man stänger av bilen.

Jobbigt att få slut på startbatteri.

Glöm inte ventilation!

- Hur hade ni gjort?
Jag väntar på att ID.Buzz California släpps. Den kommer att lösa både mitt pendelbehov och mitt camping-behov. Då sparar jag in en bil i hushållet...
...men jag lär behöva utökat körkort för att kunna dra släp dock...

Kag har inte själv byggt någon husbil men lite erfarenhet från frugans husbil. Några tips för elen:
Ha två batterier, ett för motorstart och fordonet för övrigt, och ett för bodelen. Så har man även i båtar.
Dom ska vara skiljbara, antingen med en därför avsedd brytare eller ett relä. Det finns också kompletta batterimanagementsystem som sköter det hela automatiskt men kostar en slant.
Många väljer litium-batteri för dom har mer kapacitet per volumen men är rejält dyra. Så jag valde bort de.
Gör en riktig plan för el med säkringar och allt. så att det inte blir några lösa sladdar. Det är inte roligt om det blir en kortslutning och batteriets krafter får ledningar att glöda.
Elgrejerna för 12 V kan du köpa på internetbutikerna för båttillbehör.
Praktisk är ett elintag på utsidan för 230 V som alla moderna husbilar/vagnar har. På insidan matar det en batteriladdare och kylskåpet.
Som kylskåp skulle jag välja ett absorbermodell, dom går tyst på el eller gasol.
Om ni väljer gas för matlagning och annat så finns två typer av behållare:
a) med löstagbara gasolflaskor. Fördel: utbytesflaskor finns överallt. Nackdel: utanför Sverige finns andra modeller så det kana vara omöjligt att få tag på rätt flaska. Och jag hatar kånkandet med tunga gasflaskor som oftast står i nåt svårt åtkomligt skåp.
b) fastinstallerad gastank. Frugan investerade i fastinstallerade gastankar som står där normalt de lösa tankarna står. De kan tankas utifrån vid mackar där man tankar LPG autogas. Jättesmart.

• Gilla
Jw S och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
- Hur hade ni gjort?
Jag väntar på att ID.Buzz California släpps. Den kommer att lösa både mitt pendelbehov och mitt camping-behov. Då sparar jag in en bil i hushållet...
...men jag lär behöva utökat körkort för att kunna dra släp dock...
Framförallt behöver du vansinnigt mycket pengar. Du kan köpa 5 pendlarbilar för dom pengarna.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.