34 487 läst ·
102 svar
34k läst
102 svar
Bygga egen radonsug
Vad som är bäst kan jag inte säga, det handlar väl om förmågan att bygga undertryck - men, man behöver ju inte skapa ett stort undertryck eller sug, bara ett litet....Saklie skrev:
Jag använder denna till 30m dräneringsrör som ligger under betongplattan i källaren, i isoleringslagret. Flälten sitter utanför huset på husväggen och suger. Detta har drastiskt minskat radonvärdena i hela huset. Från 300 till 40-50isch (kanske finns det mer exakta värden i någon tråd på forumet). Fläkten körs på lägsta hastighet.
https://ventilation.se/sv/products/kanalflakt-ostberg-ck-125-c1-ec
Sätter jag en tändare med utblåset så slocknar nog lågan, så bra tryck är det nog. Just nu går fläkten på sitt maxläge. Jag avvaktar en vecka och se om mätningen börjar dala neråt. Tack!J jonaserik skrev:Duger bra den där fläkten, kanske lite kraftig, men börja med den nu och senare variera farten med en motortyridtor. Sen som du säger, dåligt sug. Är det så för att du inte känner något blås ut från den. Det är tätt nere i jorden och ingen tilluft, fläkten ska bara skapa ett undertryck på ca 2 - 3 mm och det kommer du kanske inte att känna med handen. Om du sätter en tändare eller ljus vid utblåset, fladdrar lågan lite lätt då. Det kan ta upp till en vecka innan det blir märkbart i källaren med radonförekomsten, så det blir att avvvakta ett tag och kanske mäta i källaren.
Det där verkar vara en riktig höjdarfläkt, dessutom en radialfläkt, som jag förstår är bättre på att skapa ett större undertryck. Ska fortsätta med den jag har en vecka och ser hur värdena börjar sjunka. Ligger nu på 1095.MathiasS skrev:
Vad som är bäst kan jag inte säga, det handlar väl om förmågan att bygga undertryck - men, man behöver ju inte skapa ett stort undertryck eller sug, bara ett litet....
Jag använder denna till 30m dräneringsrör som ligger under betongplattan i källaren, i isoleringslagret. Flälten sitter utanför huset på husväggen och suger. Detta har drastiskt minskat radonvärdena i hela huset. Från 300 till 40-50isch (kanske finns det mer exakta värden i någon tråd på forumet). Fläkten körs på lägsta hastighet.
[länk]
Och nästa fråga då, är det otätt nåonstans, så det blir som en ventilation, då sugs inte jordluften bort som den ska.Saklie skrev:
Det är tätt runt pumpbrunnen och jag har en ränsbrunn ner mot källartrappan ca 5m bort där jag igår testade om det suger med en tändare, vilket det gör. Sen runt hela huset på framsidan, alltså längst bort på dräneringen, där suger det inte. Vilket jag kan förstå, för avståndet dit är ganska långt.J jonaserik skrev:
Har en del sprickor i källarväggarna som jag skulle behöva täta till, om det eventuellt läcker in där.
Mätningen är oförändrad och för stunden har fläkten har inte förbättrat radonet än.
Nu i efterhand skulle jag ha placerat en ränsbrunn eller liknande på husets kortsida och kopplat fläkten där. Då skulle fläkten suga från husets båda långsidor.
Jah har en Radovac 224 (från 2008 tror jag) som börjar sjunga på sista versen. Den har sedan i somras börjat låta som att något lager eller liknande håller på att ge upp. Vad har den fläkten för egenskaper som man behöver ta hänsyn till om man tänker byta ut den?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med att se om det inte bara är något enkelt utbytbart lager som blivit dåligt. Hela fläkten behöver ju inte vara kaputt.
Ska du byta hela behöver du ta hänsyn till flöde och flöde vid undertryck (sugande) - sådana saker står i databladet.
Ska du byta hela behöver du ta hänsyn till flöde och flöde vid undertryck (sugande) - sådana saker står i databladet.
Det är svårt att öppna upp.. Behöver på något sätt få bort rören som är ihoplimmade.. Några kloka idéer?MathiasS skrev:
Rör (pvc rör antar jag) som är limmade får man kapa av och sedan skarva på igen med muff och nytt rör. Det går normalt inte att få isär utan att förstöra röret och om man mot förmodan lyckas med det så är det svårt att få tätt igen vid ihopsättning.
Jag fick tummen ur och köpte fläkt för 199kr på Jula och 90 graders böj. Monterades på dräneringens spolrör. På andra sidan huset finns brunn som antagligen saknar backventil ut mot kommunens dagvatten är, men är oklart. Brunnen tätades inför testet med sopsäck och tejp.
Efter 24 timmar med full gas på fläkten åkte värdet i källaren från 300-350 till 50 Bq/m3. Efter 36h ligger värdet på ca 30Bq/m3. Helt otroligt effektivt. 1h arbetsinsats inklusive inhandling.
Förstår inte riktigt hur det kan vara så effektivt. Huset är byggt på stenhård lera, 30-tal. Eventuellt sand under plattan men tveksamt. Dränerat och isolerat med optidrain/pordrän. Typ 40-50000Bq i marken om jag minns rätt. Oavsett hur fungerar det otroligt bra.
Nästa steg är att fixa mer permanent installation med möjlighet att justera fläkt (den behöver uppenbarligen inte gå fullt) samt täta brunn lite snyggare.
Tack för tråden!
(fläkten sattes på 13.00)
Efter 24 timmar med full gas på fläkten åkte värdet i källaren från 300-350 till 50 Bq/m3. Efter 36h ligger värdet på ca 30Bq/m3. Helt otroligt effektivt. 1h arbetsinsats inklusive inhandling.
Förstår inte riktigt hur det kan vara så effektivt. Huset är byggt på stenhård lera, 30-tal. Eventuellt sand under plattan men tveksamt. Dränerat och isolerat med optidrain/pordrän. Typ 40-50000Bq i marken om jag minns rätt. Oavsett hur fungerar det otroligt bra.
Nästa steg är att fixa mer permanent installation med möjlighet att justera fläkt (den behöver uppenbarligen inte gå fullt) samt täta brunn lite snyggare.
Tack för tråden!
(fläkten sattes på 13.00)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden